Improvisatietheater in onderwijs
Improvisatietheater in onderwijs

Persoonlijke en professionele ontwikkeling met improvisatietheater

TLC-voucherproject
Tijdsduur
2023 tot 2025
Projecttype
Onderzoek

Aanleiding

In het academisch onderwijs ligt de focus vooral op het aanleren en trainen van cognitieve vaardigheden. Emotionele vaardigheden en gedragsvaardigheden ontwikkelen is echter net zo belangrijk, maar daar wordt veel minder aandacht aan besteed in onderwijsprogramma’s. Hoe kan improvisatietheater toch bijdragen aan het ontwikkelen van die persoonlijke en professionele vaardigheden? 

Bij het vak Strategic Human Resource Management (SHRM) binnen de opleiding Bedrijfskunde worden de nodige communicatievaardigheden geoefend door middel van rollenspellen. Studenten worden echter niet op deze oefeningen voorbereid. Improvisatie-oefeningen voorafgaand aan de rollenspeloefeningen kunnen bijdragen aan het zelfvertrouwen van studenten en aan hun onderlinge connecties in de rollenspellen. Dit zou op zijn beurt weer kunnen doorwerken in de verbetering van zowel hun persoonlijke als professionele vaardigheden buiten het vak SHRM.

Tina Miedtank (universitair docent Strategisch Personeelsmanagement) wil met de improvisatie-oefeningen de persoonlijk en professionele vaardigheden van studenten verder ontwikkelen. Specifieker heeft ze als doel om communicatie- en luistervaardigheden te oefenen, maar ook emotionele intelligentie en aspecten van leiderschap zijn onderwerp van de oefeningen. Daarnaast verwacht Tina dat improvisatietheater bijdraagt aan een prettig leerklimaat en onderlinge verbinding bij studenten. 

Plan van aanpak 

Om te kunnen meten wat het effect is van improvisatie-oefeningen, voeren Tina en haar collega's gedurende vijf weken een experiment uit in twee groepen van drie of vier studenten. In groep 1 worden bij wijze van warming-up korte improvisatie-oefeningen gedaan voorafgaand aan het al bestaande rollenspel. De tweede groep studenten doet geen improvisatie-oefeningen. Zowel voorafgaand als na de rollenspellen worden verplichte enquêtes uitgedeeld waarin verschillende sociale vaardigheden worden bevraagd. Vaardigheden als empathisch luisteren, leiderschapsvaardigheden, maar ook psychologische veiligheid binnen de groep zijn daar voorbeelden van. Naderhand leggen de onderzoekers hun bevindingen vast in een wetenschappelijk artikel. 

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een TLC-voucher van het Radboud Teaching and Learning Centre. Dit voucherprogramma is bedoeld om projecten op te zetten op het gebied van onderwijsvernieuwing, docentontwikkeling en onderwijsonderzoek.

Bekijk alle voucherprojecten

Contactinformatie

Contactpersoon