DCD en physical literacy
Kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) ervaren problemen met motorische vaardigheden, motivatie, zelfvertrouwen en deelname aan fysieke activiteiten. Deze factoren overlappen met de elementen van physical literacy, die zich richt op de ontwikkeling van cognitieve, affectieve en fysieke vaardigheden. Physical literacy zou daarom nuttig kunnen zijn om het gebrek aan fysieke activiteit bij mensen met DCD beter te begrijpen en hun mate van activiteit te verhogen. Hoewel slechts kleine verbeteringen in motorische prestaties bij DCD-patiënten te verwachten zijn, kan een verhoging in vertrouwen, motivatie en kennis rondom fysieke activiteit wellicht alsnog leiden tot een toename van hun fysieke activiteit. Er is echter weinig bekend over de relatie tussen physical literacy en DCD.
De onderzoeksvraag die centraal staat in dit promotieonderzoek is dan ook: Kan het verhogen van physical literacy bijdragen aan meer fysieke activiteit, in het bijzonder bij kinderen en jongvolwassenen met DCD?
Studies
Het project omvat vier studies:
- Een verkennende literatuurstudie naar de huidige kennis over physical literacy bij DCD.
- Een survey-onderzoek onder jongvolwassenen in Nederland om de relatie tussen physical literacy en fysieke activiteit te verkennen, inclusief verschillen tussen personen met sterke en zwakke motorische vaardigheden.
- Een vergelijkend onderzoek tussen kinderen met (vermoedelijke) DCD en normaal ontwikkelende kinderen op het gebied van physical literacy en activiteitenniveau, gemeten met vragenlijsten en accelerometers.
- Ontwikkeling en testen van een interventie gebaseerd op physical literacy, gericht op kinderen met DCD, met als doel hun mate van fysieke activiteit en deelname te verhogen.
Kinderen en jongvolwassenen
De focus van dit project ligt op kinderen en jongvolwassenen, omdat onderzoek aantoont dat fysieke activiteit in de kindertijd de mate van activiteit op latere leeftijd beïnvloedt. Problemen rond een gebrek aan fysieke activiteit moeten dus vroeg aangepakt worden door het gedrag en de ervaringen van kinderen en jongvolwassenen te verbeteren.