Aanleiding
Studenten van de master Communicatiewetenschap zijn over het algemeen zeer positief over hun opleiding. Een punt van feedback dat echter steeds terugkomt, is dat sommigen moeite hebben zich een beeld te vormen van de arbeidsmarkt. Kan een professionaliseringsmodule, waarin studenten de ruimte krijgen om zich te oriënteren op de praktijk, daarin een verschil maken?
Binnen de master spelen docenten veel in op de behoefte van studenten om dichter bij de praktijk te staan. Zo wordt er een vak vormgegeven rondom de opdracht van een commerciële partij, komen er regelmatig gastsprekers uit de praktijk langs en is er binnen de professionaliseringsleerlijn aandacht voor beroepsoriëntatie. Toch hebben studenten het gevoel dat ze nog niet genoeg worden voorbereid op de praktijk.
Gewenste oplossing
Docent Serena Daalmans wil dat gevoel onder studenten wegnemen met de zogeheten praktijkbooster. Dit is een module binnen de professionaliseringsleerlijn waarin studenten twee tot drie dagen met een professional meelopen in een vakgebied dat ze interessant vinden om in te werken. Hieraan voorafgaand vindt een oriëntatie plaats waar de student vragen en doelen voor zichzelf opstelt. Na afloop neemt de student een interview af met de professional, wat wordt verwerkt in een reflectie. Ten slotte deelt de student zijn of haar ervaringen met medestudenten.
Plan van aanpak
Om een zo breed mogelijk aanbod van plekken aan te kunnen bieden waar studenten kunnen meelopen, benaderen Serena en haar collega’s alumni die werkzaam in allerlei velden. Voordat de ‘praktijkbooster’ onderdeel wordt van de professionaliseringsleerlijn, draaien Serena en haar collega’s eerst een pilot met ongeveer 30 studenten. Aan de hand van studentfeedback, focusgroepen en evaluaties wordt de module vervolgens verbeterd en klaargemaakt om aan te bieden aan alle studenten.