Dit project onderzoekt de rol van sociaal-cognitieve processen, zoals empathie en theory of mind, tijdens het lezen van verhalen. Een uniek aspect van verhalen is dat ze ons een inkijkje bieden in het hoofd van een fictieve ander door het gebruik van talig perspectief. Interessant is dat eerder onderzoek heeft aangetoond dat dezelfde sociaal-cognitieve vaardigheden die mensen gebruiken om de gedachten, gevoelens en bedoelingen van echte anderen te begrijpen, ook een rol spelen bij het lezen van verhalen. Bovendien is uit onderzoek gebleken dat het lezen van verhalen deze vaardigheden kan verbeteren. Wat echter niet duidelijk is, is welke talige kenmerken van verhalen deze sociaal-cognitieve processen activeren, en hoe lezers verschillen in hun ontvankelijkheid voor het sociaal-cognitieve potentieel van verhalen.
Centrale vragen in dit project zijn daarom: welke talige kenmerken van verhalen activeren sociaal-cognitieve processen bij lezers? Welke individuele verschillen tussen lezers spelen een rol in de sociaal-cognitieve en talige verwerking van verhalen? En hoe kan blootstelling aan verhalen uiteindelijk een positieve bijdrage leveren aan sociaal-cognitieve vaardigheden?