An image of a spinning top
An image of a spinning top

REFLECT voor zelfregulerend leren

Comenius Teaching Fellowship
Looptijd
2020
Projecttype
Onderzoek

Aanleiding

In het leer- en ontwikkelproces dat studenten op de universiteit doorlopen, ligt de focus op de wedstrijd. De voor- en nabeschouwing krijgen een stuk minder aandacht. Zonde, vindt Jana Vyrastekova. Want wie zich in alle drie de fases bekwaamt, profiteert daar een leven lang van. De universitair docent Economische Theorie en Economisch Beleid ontwikkelt de online tool REFLECT om studenten de fijne kneepjes van zelfregulerend vermogen bij te brengen.

Aanpak binnen het project

Onder de noemer REFLECT ontwikkelt dit project een online tool die studenten helpt hun zelfregulerend vermogen te ontwikkelen. Zelfregulatie kent drie fases. De eerste is het identificeren en selecteren van je doelen, jezelf daaraan verbinden en het plannen van het leer- en werkproces dat daarbij hoort. In de tweede fase staat de actie centraal, bijvoorbeeld het schrijven van een paper. En in fase drie beoordeel je de stappen die je gezet hebt en het resultaat dat je hebt behaald. In het huidige onderwijs krijgt de actiefase de meeste aandacht. Hierdoor studeren studenten ad hoc.

Met REFLECT denken studenten op verschillende momenten in het curriculum expliciet na over hun keuzes, aanpak en resultaten. Hierdoor leren ze al doende hun interesses, talenten en onvolkomenheden kennen. Dat maakt hen zelfbewustere, betere beslissers en ons onderwijs interactiever, persoonlijker en relevanter. De online tool kan ingezet worden in alle jaarlagen, cursussen en zelfs opleidingen.

Financiering

Dit project wordt gefinancierd door een beurs uit het Comeniusprogramma. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijs (NRO) kent deze beurzen jaarlijks toe aan vernieuwingsprojecten in het onderwijs. 

Contactinformatie

Wil je meer weten? Neem gerust contact op met de projecthouder.