Aanleiding
In het leer- en ontwikkelproces dat studenten op de universiteit doorlopen, ligt de focus op de wedstrijd. De voor- en nabeschouwing krijgen een stuk minder aandacht. Zonde, vindt Jana Vyrastekova. Want wie zich in alle drie de fases bekwaamt, profiteert daar een leven lang van. De universitair docent Economische Theorie en Economisch Beleid ontwikkelt de online tool REFLECT om studenten de fijne kneepjes van zelfregulerend vermogen bij te brengen.
Aanpak binnen het project
Onder de noemer REFLECT ontwikkelt dit project een online tool die studenten helpt hun zelfregulerend vermogen te ontwikkelen. Zelfregulatie kent drie fases. De eerste is het identificeren en selecteren van je doelen, jezelf daaraan verbinden en het plannen van het leer- en werkproces dat daarbij hoort. In de tweede fase staat de actie centraal, bijvoorbeeld het schrijven van een paper. En in fase drie beoordeel je de stappen die je gezet hebt en het resultaat dat je hebt behaald. In het huidige onderwijs krijgt de actiefase de meeste aandacht. Hierdoor studeren studenten ad hoc.
Met REFLECT denken studenten op verschillende momenten in het curriculum expliciet na over hun keuzes, aanpak en resultaten. Hierdoor leren ze al doende hun interesses, talenten en onvolkomenheden kennen. Dat maakt hen zelfbewustere, betere beslissers en ons onderwijs interactiever, persoonlijker en relevanter. De online tool kan ingezet worden in alle jaarlagen, cursussen en zelfs opleidingen.