Verschillende scholen met veel leerlingen die minder buitenschoolse ontwikkelmogelijkheden krijgen, bieden een programma "School en Omgeving" aan. Dit is een extra onderwijsprogramma buiten de reguliere schooltijd om gericht op het bieden van gelijke ontwikkelkansen. Het programma, vaak Rijke Schooldag genoemd, omvat combinaties van activiteiten zoals extra individuele begeleiding, cultuurklassen, muziek, sport of programma’s gericht op digitale vaardigheden.
De programma’s variëren in inhoud en doel en worden vaak door diverse externe partijen op scholen verzorgd. In dit onderzoek wordt op drie vo-scholen onderzocht vanuit welke programma-theorie de Rijke Schooldag wordt ingericht en hoe de verschillende programma’s in die programma-theorie passen. In de context van die programma-theorie wordt de effectiviteit van de programma’s op leerlingen geanalyseerd: in hoeverre draagt het programma bij aan de beoogde doelen?
School en Omgeving
- Looptijd
- 1 november 2024 tot 31 oktober 2027
- Projectleden
- prof. dr. E.J.P.G. Denessen (Eddie) bc. C.M. van Tricht (Lineke) dr. F. Burgers (Floris) , Marinka Mulder , Froukje Hoobroeckx
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Faculteit der Sociale Wetenschappen, Behavioural Science Institute, Onderwijs en sociale ongelijkheid
Financiering
Partners
Dit project wordt uitgevoerd in een onderzoeksconsortium dat bestaat uit de Radboud Universiteit, Sardes, Stichting Kansengelijkheid en Burgerschaponderwijs (SKB) en Stichting VO Haaglanden.