SELFLEX: Towards Evidence-informed Support for Self-regulation of Flexible Learning. Vanuit de Radboud Universiteit zijn we bij Werkpakket 4 betrokken.
Instellingen voor hoger onderwijs gebruiken vaak flexibele curricula of andere vormen van studentcontrole om tegemoet te komen aan de behoefte aan autonomie van studenten. Zonder de juiste ondersteuning of begeleiding kan de focus op de autonomie van studenten echter ten koste gaan van de daadwerkelijke behoeftebevrediging. Motivatie en leerresultaten kunnen daaronder lijden.
Werkpakket 4 onderzoekt de relatie tussen de autonome motivatie van studenten en zelfgereguleerd leren binnen flexibele leerbenaderingen en -trajecten in het hoger onderwijs. Autonome motivatie wordt beschouwd als een belangrijke voorwaarde voor zelfgereguleerd leren. Om autonome motivatie te faciliteren, moeten de psychologische basisbehoeften van studenten aan autonomie, competentie en verbondenheid ondersteund worden.
We willen de sleutelfactoren identificeren die het juiste niveau van autonomie bepalen dat studenten zouden moeten krijgen. De volgende onderzoeksvragen komen aan bod in mixed-method studies en een interventiestudie:
- Hoe interacteert motivatie met zelfgereguleerd leren instructieontwerp en agency bij zelfgereguleerd leren binnen flexibel leren?
- Hoe kunnen we het optimale niveau van ontvangen autonomie bepalen en bereiken en in welke mate is ontvangen autonomie geassocieerd met waargenomen autonomie? Wat is de rol van de docent hierin?
- Hoe kunnen waargenomen competentie, autonomie en verbondenheid in balans worden gebracht om zelfgereguleerd leren en leerresultaten binnen flexibel leren te optimaliseren?
Naast bij Werkpakket 4 zijn we zijdelings betrokken bij de overige werkpakketten, en Noortje Janssen van de Radboud Universiteit voornamelijk bij Werkpakket 1. Meer informatie over de werkpakketten en bijbehorende consortiumleden is te vinden op de externe projectwebsite (https://selflex.nl/).