Aanleiding
Sinds het einde van de pandemie nemen studenten minder deel aan activiteiten op de campus. Het gebrek aan sociaal contact tijdens de coronatijd lijkt hier de oorzaak van te zijn, wat een negatief effect heeft op het welzijn van studenten en hun gevoel van verbondenheid. Kan een speciaal programma van plenaire bijeenkomsten op de campus en door studenten georganiseerde activiteiten helpen om dit tegen te gaan?
Meer verbondenheid onder studenten kan leiden tot een verhoogd welzijn en sterkere verbondenheid met de universiteit. Door de coronapandemie is een deel van die verbondenheid verwaterd, waardoor kansen om sociale netwerken en identiteit te ontwikkelen zijn gemist. Bovendien is het studentenwelzijn verslechterd door het gebrek aan contact.
Gewenste oplossing
Uit onderzoek is gebleken dat laagdrempelige, kennisgerelateerde bijeenkomsten met betekenisvolle interacties tussen mensen kunnen leiden tot een verbeterd welzijn en sociaal gedrag. Het is echter onbekend of dit ook leidt tot een verhoogd gevoel van verbondenheid met de gemeenschap, in dit geval studenten met hun studieprogramma.
Het doel van dit voucherproject is om te onderzoeken of laagdrempelige, plenaire activiteiten buiten het studieprogramma een positief effect hebben op het gevoel van verbondenheid met de universiteit. Daarnaast onderzoek Jana Vyrastekova samen met haar team of activiteiten georganiseerd door studenten een positief effect hebben op het uitbreiden van het sociale netwerk van studenten.
Plan van aanpak
Duizend economiestudenten ontvangen een uitnodiging om buiten hun studie deel te nemen aan het RECONNECT-programma op de campus. Dit programma brengt onderwerpen en sprekers die de academische gemeenschap vertegenwoordigen naar voren. Daarnaast wordt er binnen deze activiteit gereflecteerd op hoe studenten omgaan met tegenslagen en hoe het gevoel van verbondenheid met de universiteit onder hen kan worden verhoogd. Er zal een vergelijking worden gemaakt tussen ervaringen in deze groep en een controlegroep waarin dergelijke onderwerpen en reflecties niet worden behandeld.