Een adaptieve toepassing om technisch lezen te oefenen in het basisonderwijs. Een slim dashbord geeft daarbij inzicht in de ontwikkeling van technische leesvaardigheden op klank- en woordniveau.
Technisch leren lezen met ASR
- Looptijd
- 1 januari 2023 tot heden
- Projectleden
- dr. K. Brandes (Kim)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Kan Automatic Speech Recognition (ASR) het technisch leren lezen op de basisschool ondersteunen?
Technisch lezen biedt een basis die in de gehele schoolcarrière en het leven daarna van belang is. Het oefenen en toetsen van technisch lezen is erg belangrijk, maar ook een zeer tijdrovend proces. Het is voor leraren bijna niet mogelijk om iedere individuele leerling feedback te geven tijdens het hardop lezen. Er is dus behoefte aan ondersteuning, waarbij de leraar deels ontlast wordt en genuanceerder inzicht krijgt in de leesontwikkeling van leerlingen. Met ondersteuning in de vorm van slimme technologie kan ook vroegtijdig gesignaleerd worden wanneer iemand vastloopt en extra aandacht nodig heeft. Ook kan er juist bepaald worden wanneer een leerling het goed doet en meer uitgedaagd mag worden.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer over dit co-creatieproject van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.