Jongeren brengen steeds meer tijd door op hun telefoon, terwijl hun welbevinden tegelijkertijd daalt. Ouders/verzorgers en leerkrachten maken zich zorgen om deze ontwikkelingen en proberen het telefoongebruik van jongeren te verminderen met verschillende regels en beleid. Maar wat werkt nu echt? Voor wie? En in welke context?
Projectdoel
In het “Thuis én in de kluis’’-project werken onderzoekers van de Radboud Universiteit en de Erasmus Universiteit samen met jongeren, ouders/verzorgers, scholen, kennisinstellingen en praktijkpartners om te onderzoeken welke telefoonmaatregelen – thuis én op school – bijdragen aan de digitale weerbaarheid en het welbevinden van jongeren. Het doel is om een praktische en effectieve toolbox te ontwikkelen met maatregelen die jongeren écht helpen en ondersteunen in gezond telefoongebruik.
Stappenplan
In dit project ligt een belangrijke focus op participatief actieonderzoek, waarbij jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten worden betrokken bij alle fasen van het onderzoeksproces.
Het project start met een literatuuronderzoek om inzicht te krijgen in de bestaande kennis over het onderwerp. Daarna verzamelen we informatie via interviews en vragenlijsten bij jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten om te ontdekken welke maatregelen er nu zijn, hoe jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten deze ervaren en wat de effecten van deze maatregelen zijn op het welbevinden van jongeren. Het uiteindelijke doel is om te ontdekken welke maatregelen wel of juist niet werken, voor wie precies en in welke context.
We ontwikkelen samen met jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten een toolbox met praktische, onderbouwde maatregelen, die we vervolgens testen in de praktijk en waar nodig weer aanpassen. De toolbox biedt richtlijnen afgestemd op de specifieke context en behoeften van jongeren, vergroot het inzicht in de effecten van verschillende typen telefoonmaatregelen op hun welbevinden, en bevat strategieën om jongeren actief te betrekken in het opstellen van maatregelen.
Tot slot delen we de uitkomsten en de toolbox met de bredere samenleving zodat jongeren, ouders/verzorgers en leerkrachten deze kunnen gaan gebruiken. Hierdoor bereiken we drie belangrijke gedragsveranderingen: de betrokkenen werken samen aan het opstellen van maatregelen, voelen zich empowered en creëren een omgeving waarin jongeren zich gehoord voelen en weinig weerstand ervaren. Dit leidt uiteindelijk tot de gewenste maatschappelijke impact: jongeren zijn digitaal weerbaar en gebruiken hun telefoon op een gezonde manier, wat hun welbevinden bevordert.