In dit onderzoeksproject worden aansluitingsactiviteiten van de Radboud Universiteit (RU) onderzocht. Aansluitingsactiviteiten zijn kortdurende activiteiten, zoals een plusprogramma of een masterclass, die vwo-scholieren tijdens hun middelbare schooltijd kunnen volgen op de universiteit. Daarnaast is er ook een zomerprogramma voor aanstaande studenten. De activiteiten hebben als doel om scholieren kennis te laten maken met de universiteit, waardoor verwacht wordt dat zij ook makkelijker de overstap naar de universiteit zullen maken. Het is echter nog onbekend hoe deelname aan een aansluitingsactiviteit zich verhoudt tot de transitie naar de universiteit.
In dit onderzoek wordt daarom bij eerstejaarsstudenten onderzocht wat de effecten zijn van deelname aan een aansluitingsactiviteit. Met behulp van een vragenlijst worden academische uitkomsten (kritisch denken, zelfregulatie) en (psycho)sociale uitkomsten (vertrouwen in eigen kunnen, gevoel van verbondenheid) in kaart gebracht. Er wordt onderzocht in hoeverre er verschillen zijn in deze uitkomsten tussen eerstejaarsstudenten die wel en niet hebben deelgenomen aan een aansluitingsactiviteit. Ook wordt onderzocht of deelname aan een aansluitingsactiviteit een effect heeft op de academische prestaties in het eerste studiejaar. Aanvullend zullen er interviews worden gehouden met oud-deelnemers van de aansluitingsactiviteiten. Met deze interviews wordt onderzocht hoe studenten de aansluitingsactiviteiten hebben ervaren.
Het onderzoeksproject zal informatie opleveren over de rol van aansluitingsactiviteiten in de overstap van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs. Er zal inzicht worden verkregen in de effecten van deelname aan een aansluitingsactiviteit in het eerste studiejaar.


Transitie van het voortgezet onderwijs naar het hoger onderwijs
De toegankelijkheid en impact van aansluitingsactiviteiten
- Looptijd
- 1 november 2023 tot 1 november 2025
- Projectleden
- W.L. Veldsink (Willemien) MSc dr. P.J.A.C. van der Zanden (Petrie) prof. dr. E.J.P.G. Denessen (Eddie)
- Projecttype
- Onderzoek
Resultaten
Het onderzoek vindt plaats in het studiejaar 2023-2024 en 2024-2025. Eind 2025 zullen de resultaten van beide onderzoeken gepubliceerd worden in een rapport.