Om kansengelijkheid in het onderwijs te bevorderen werken veel scholen voor voortgezet onderwijs met heterogene brugklassen waarin leerlingen met verschillende basisschooladviesniveaus bij elkaar zitten. De manier waarop scholen heterogene brugklassen onderwijskundig inrichten heeft invloed op de ontwikkeling van leerlingen. Dit leertraject onderzoekt hoe het curriculum in heterogene brugklassen en differentiatie door leraren naar basisschooladviezen en prestatieniveaus er uitzien op verschillende scholen in Zuid-Oost Gelderland. Ook wordt onderzocht hoe verschillende inrichtingsvarianten van invloed zijn op niveaubewustzijn, zelfvertrouwen, motivatie en leerprestaties van leerlingen met verschillende basisschooladviezen en achtergrondkenmerken. Op basis daarvan worden succesfactoren geïdentificeerd voor de inrichting van kansrijke heterogene brugklassen.


Van Breder Naar Beter
- Looptijd
- 1 december 2024 tot 28 februari 2029
- Projectleden
- dr. F. Burgers (Floris) prof. dr. E.J.P.G. Denessen (Eddie) dr. G.M. Robbers (Eric) dr. J.M.G.M. Stoep (Judith) , Linda van der Bergh , Trudie Schils , Sabine Severiens
- Projecttype
- Onderzoek
Resultaten
Tussentijdse resultaten worden gedeeld via de LinkedIn van de betrokken onderzoekers. Volg ons om op de hoogte te blijven. Wil je meer weten, mag je ons natuurlijk ook altijd mailen.
Financiering
Dit project wordt gefinancierd door Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) - Doorstroom in een Kansrijk Stelsel.