Verantwoorde selectie en gebruik van digitale technologie in scholen

Het gebruik van verschillende generieke technologieën zoals sociale media, videoconferentie-apps, contentplatforms zoals YouTube, Reddit en andere sociale platforms vermengt zich met meer formele technologieën zoals EdTech-platforms binnen de schoolcontext. Er worden verschillende vragen gesteld over de verschillende intenties, keuzes en percepties die een rol spelen bij de selectie van bepaalde technologieën voor het leren in een schoolcontext. Terwijl technologie steeds belangrijker wordt binnen de schoolsfeer, moeten de waarden van privacy, onafhankelijkheid, transparantie en autonomie van het kind opnieuw worden geëvalueerd binnen deze schoolcontext. 

Chandrima wil dieper ingaan op deze maatschappelijke waarden en normen die mogelijk ondermijnd worden door dit proces van technologische selectie door verschillende belanghebbenden, maar in de eerste plaats door de scholen, de leerkrachten en de leerlingen. Hiervoor gebruikt ze interviews om het technologielandschap in Nederlandse middelbare scholen in kaart te brengen en voert ze een literatuuranalyse uit om ethische, technische en juridische factoren te identificeren die cruciaal zijn voor het gebruik van technologie in het onderwijs, maar mogelijk over het hoofd worden gezien. Met haar onderzoek hoopt ze wetenschappelijk inzicht te verschaffen in verantwoorde technologieselectie en concrete aanbevelingen te doen aan scholen om een beleid te voeren dat de geïdentificeerde waarden en normen hoog houdt.

Contactinformatie