Aanleiding
Studenten Geneeskunde die bezig zijn met hun coassistentschap geven aan dat ze voldoende feedback krijgen op hun handelen omtrent medisch inhoudelijke vraagstukken. Ze stellen daarentegen zelden feedback te ontvangen op hun communicatieve vaardigheden. Kan een systeem van video-opnames en peerfeedback studenten helpen in het ontwikkelen van communicatieve vaardigheden?
Het is bekend dat het noodzakelijk is om het aanleren van communicatieve vaardigheden te continueren op de werkplek, omdat deze vaardigheden anders weer verdwijnen. (van Dalen et al, 2002, Mazmanianet et al., 2009). De transfer van vaardigheden van “klas naar werkplek” verloopt immers niet vanzelfsprekend.
Gewenste oplossing
Op dit moment gebruiken geneeskundestudenten aan de Radboud Universiteit een videofeedbacksysteem om bij elk coschap een contactmoment met een patiënt op te nemen. De opnames kunnen vervolgens met feedbackvragen van de student zelf digitaal gedeeld worden met peers, docenten en opleiders.
Het doel van Ellemieke Rasenberg is om het opnemen en digitaal bespreken van consulten van studenten met patiënten aan de hand van een videofeedbacksysteem verder te onderzoeken. Ze wil achterhalen of dit een aanvulling is op het huidige onderwijs in communicatie- en consultvaardigheden in de master Geneeskunde.
Plan van aanpak
Zestig studenten die het coschap Interne Geneeskunde hebben afgerond, worden benaderd met de vraag of zij deel willen nemen aan het onderzoek. Aan de studenten wordt gevraagd of zij hun feedback op de gesprekken van medestudenten ter beschikking willen stellen voor het onderzoek. Op deze manier kan Ellemieke onderzoeken op welke manier studenten het annotatiesysteem gebruiken.
Daarnaast onderzoekt zij op welke manier de studenten zelf het videofeedbacksysteem ervaren. Dat zal worden bevraagd tijdens focusgroepsessies, waarbij gebruik wordt gemaakt van semigestructureerde vragenlijsten.