Loods met vrachtwagen
Loods met vrachtwagen

Voorbij de blinde vlek: Learning Communities met praktisch geschoolden

Looptijd
26 mei 2025 tot heden
Projectleden
Wouter van Zwol , Amber Kornet (Saxxion en UTwente)
Projecttype
Onderzoek

Hoe zorgen we ervoor dat innovaties in de praktijk echt landen? En welke rol spelen praktijkopgeleide vakmensen in het vormgeven van verandering? In de documentaire Voorbij de blinde vlek brengen onderzoekers Amber Kornet (Saxion) en Wouter van Zwol (Radboud Universiteit) samen met diverse partners in beeld hoe Learning Communities (LCs) – waarin mensen van verschillende achtergronden samen leren en werken – het verschil kunnen maken.

De documentaire laat zien hoe praktijkopgeleide professionals een cruciale, maar vaak onderbelichte rol spelen in innovatie- en leerprocessen binnen sectoren zoals techniek, logistiek en energie. Aan de hand van persoonlijke verhalen, interviews en visuele portretten worden de ervaringen van deelnemers aan LCs in beeld gebracht. Hoe leren zij? Wat hebben zij nodig om bij te dragen én te groeien? En wat kunnen organisaties doen om hun betrokkenheid structureel te versterken?

Van onderzoek naar verbeelding

De film is gebaseerd op jarenlange onderzoeks- en praktijkervaring van de makers binnen de installatie- en transportsector. Zo onderzocht Kornet de werking van zogenoemde challenge-based Learning Communities in technische bedrijven, en deed Van Zwol promotieonderzoek naar leiderschapsontwikkeling in relatie tot duurzame inzetbaarheid in de logistiek. Beide trajecten laten zien dat juist de praktijkkennis van vakmensen essentieel is voor succesvolle innovaties – maar vaak over het hoofd wordt gezien. Daar willen de makers iets aan veranderen.

Co-creatie als uitgangspunt

Wat deze documentaire bijzonder maakt, is dat hij samen met deelnemers uit de Learning Communities wordt ontwikkeld. In co-creatie brengen zij hun ervaringen, twijfels, successen en inzichten in. Zo ontstaan verhaallijnen die recht doen aan de praktijk en raken aan bredere vraagstukken rond inclusie, leren en werk. Deelnemers worden actief betrokken bij het scenario en de opnames, wat niet alleen de inhoud versterkt, maar ook hun eigenaarschap vergroot.

Het doel van de documentaire is om het bewustzijn te vergroten over de meerwaarde van praktijkopgeleide professionals in leer- en innovatieprocessen. Tegelijk biedt de film concrete inspiratie voor beleidsmakers, HR-professionals, leidinggevenden, onderwijsinstellingen en andere organisaties die met Learning Communities aan de slag willen. De documentaire laat zien hoe het wél kan: samenwerken, leren en innoveren met iedereen aan boord.

De film zal vanaf 2026 worden vertoond op conferenties, filmfestivals, bij brancheorganisaties en via social media – in de vorm van korte videofragmenten en een volledige film. Ook worden er dialoogavonden en werksessies georganiseerd rond de thema’s van de documentaire.

Het project wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van de NSvP (Nederlandse Stichting voor Psychotechniek) en co-financiering van o.a. Saxion, Topsector Energie en TKI Dinalog. De documentaire wordt ontwikkeld in samenwerking met professionele filmmakers, met ondersteuning van de opleiding Creative Business (Saxion).

Door praktijk, beleid, onderzoek en creatie samen te brengen, wil Voorbij de blinde vlek aanzetten tot anders kijken, anders denken en anders doen.

Financiering

NSvP, Saxxion, Topsector Energie en TKI Dinalog.

Contactinformatie