Hoe worden lerarendashboards gebruikt?
Het gebruik van adaptieve leermiddelen (ALT) in het onderwijs groeit enorm. Adaptieve leermidddelen worden gebruikt om gegevens te verzamelen en door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en leertechnologie, deze gegevens te analyseren. De verzamelde gegevens worden gebruikt om de leraar of de leerling te informeren over het leerproces van de leerling. Bijvoorbeeld, de verzamelde gegevens van de adaptieve leermiddelen kunnen bepalen welke opdracht een leerling als volgende zal maken, gebaseerd op hoe de leerling presteerde bij eerdere opdrachten. De verzamelde gegevens kunnen ook tegelijkertijd aan de leraar worden doorgegeven, die op zijn beurt zijn onderwijs kan aanpassen. De goed georganiseerde presentatie van deze gegevens kan worden weergegeven in de vorm van een leerkrachtdashboard. Dit onderzoek heeft als doel om het diverse gebruik van dashboards door leraren te verkennen en te verklaren en dit gebruik te relateren aan leraarkenmerken.
Er is weinig onderzoek gedaan naar hoe leerkrachtdashboards door leraren worden gebruikt en het onderzoek dat is uitgevoerd, toont aan dat er veel variatie is tussen leraren wanneer ze een dashboard gebruiken, voor, tijdens of na de les.
Kenmerken van de leraar
Eerder onderzoek onderzocht of bepaalde kenmerken van leraren invloed hebben op het gebruik van leerkrachtdashboards. Kenmerken zoals leeftijd, geslacht, aantal jaren onderwijservaring, zelfeffectiviteit en ervaring met adaptieve leermiddel (het aantal jaren ervaring met een specifieke technologie) werden onderzocht. Er werden echter geen directe significante verbanden gevonden met het gebruik van leerkrachtdashboards (zowel in de interpretatie- als uitvoeringsfase). Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat deze leraarkenmerken mogelijk indirect gerelateerd zijn aan het gebruik van dashboards en dat er nog geen onderzoek is gedaan naar complexere kenmerken die mogelijk verband houden met het gebruik van dashboards. Naast de basiskenmerken is er behoefte aan een verbreding en onderzoek naar complexere leraarkenmerken, zoals kennis en vaardigheden. Inzicht in complexe leraarkenmerken kan aantonen of algemene leraarkenmerken indirect verband houden met het gebruik van dashboards.
De focus van dit project
Dit promotieonderzoek zal, om dieper inzicht te krijgen, dieper ingaan op dit proces en deze complexe leraarkenmerken en beoogt te begrijpen hoe basiskenmerken en complexe leraarkenmerken van invloed zijn op het gebruik van leerkrachtdashboards in het basisonderwijs. Dit onderzoek zal een uitgebreid begrip bieden van de diverse manieren waarop leerkrachtdashboards in het onderwijs worden gebruikt.