VR laat de kleuters op school actief nieuwe contexten beleven, zoals bijvoorbeeld bergen of duinen.
Woordenschat ontwikkelen met VR
- Looptijd
- 1 januari 2023 tot heden
- Projectleden
- J.L.M. Wiggers (Annelies)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan VR bijdragen aan het stimuleren van woordenschatontwikkeling van kleuters met een onderwijsachterstand in authentieke omgevingen?
Kansengelijkheid is een belangrijk thema binnen het onderwijs. Helaas bestaan er nog steeds grote verschillen tussen leerlingen die starten op de basisschool. Zo wordt er bij het voorlezen van een (prenten) boek vaak een beroep gedaan op de voorkennis van leerlingen binnen een bepaald thema. Maar wat als deze voorkennis niet aanwezig is? Wat als een leerling nooit ervaren heeft hoe het op het strand is? Of in een bos? Voor deze leerlingen is het moeilijker om te luisteren naar een verhaal en om het boek te begrijpen. Dit project laat kleuters op school met Virtual Reality (VR) actief nieuwe omgevingen beleven.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer over dit co-creatieproject van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.