De term 'young adult literatuur' raakt steeds meer ingeburgerd in het Nederlandse literaire bedrijf en onderwijs. In 2009 werd de term naar Amerikaans voorbeeld geïntroduceerd in Nederland, alwaar die tegenwoordig wordt gebruikt om een categorie boeken mee aan te duiden die zijn bedoeld voor jongeren vanaf een jaar of vijftien. Verschillende personen en organisaties zijn betrokken bij het creëren, produceren en consumeren van young adult literatuur. Door met behulp van de methoden van de Franse socioloog Pierre Bourdieu onderzoek te doen naar de actoren die een rol spelen bij de distributie en materiële en symbolische productie van deze literatuur (bijv. uitgevers, boekhandelaren, bibliothecarissen, critici, leesbevorderaars, docenten) wil dit onderzoeksproject de positie bepalen die young adult literatuur inneemt binnen het Nederlandse literaire veld.
Young Adult Literatuur: volwassen en volwaardig?
- Tijdsduur
- 2015
- Projectleden
- drs. L.M. Ackermans (Linda)
- Projecttype
- Onderzoek
Resultaten
Ackermans, L. (2022). Young adult literatuur op de leeslijst en in de lespraktijk. Een onderzoek naar de inzet en positie van literatuur voor jongeren in de bovenbouw van het havo en vwo. Amsterdam: Stichting Lezen.
Ackermans, L. (2021). ‘Een decennium young adult literatuur in Nederland (2009-2019): een stand van zaken.’ In: Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde (137), 2021, 1, pp. 45-72.
Ackermans, L. (2021). ‘Young Adults as Branded Readers.’ In: Braber, H. van den e.a. (Eds.), Branding Books Across the Ages: Strategies and Key Concepts in Literary Branding. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2021, pp. 239-256.
Ackermans, L. (2017). 'Bruggen bouwen. Van Zwigtman tot Hermans.' In: Levende Talen Magazine, 104(5), 4–8.
Financiering
NWO Doctoral Grant for Teachers