De huidige basisschoolleerlingen worden geconfronteerd met veel onzekerheden en mogelijkheden door de snelle veranderingen in de samenleving, zoals klimaatverandering, ongelijkheid en publieke gezondheidscrises. Om hen voor te bereiden op de onbekende uitdagingen in de toekomst, moeten scholen zich richten op het bevorderen van creativiteit bij kinderen. Creativiteit betekent het bedenken van ideeën die zowel origineel als bruikbaar zijn. Dit project draait om creatief probleem oplossen, waarbij kinderen hun kennis gebruiken om creatieve oplossingen voor problemen te vinden.
Bij creatief probleem oplossen is het belangrijk dat kinderen het probleem begrijpen, een oplossing bedenken en vervolgens beslissen of de oplossing origineel en bruikbaar is. Deze laatste stap, waarin ze hun oplossing beoordelen, is cruciaal omdat dit hen helpt om te bepalen of ze nieuwe ideeën moeten blijven bedenken of tevreden kunnen zijn met de oplossing die ze hebben. Helaas onderschatten of overschatten veel kinderen hun capaciteiten tijdens deze stap. Dit toont aan dat kinderen verschillende soorten ondersteuning nodig hebben om hun zelfbeoordeling tijdens creatief probleem oplossen te verbeteren.
Leerkrachten spelen een belangrijke rol in het helpen van kinderen om zichzelf nauwkeurig te beoordelen, maar er zijn geen studies naar interventies die door leerkrachten gebruikt kunnen worden. Ook is het niet bekend welke factoren een rol spelen bij hoe kinderen hun eigen werk beoordelen.
Dit project zal onderzoeken hoe kinderen verschillen in de nauwkeurigheid van hun zelfbeoordeling en of deze verschillen samenhangen met bepaalde leereigenschappen. Ook zal het verkennen welke soorten interventies leerkrachten kunnen gebruiken om kinderen te helpen hun zelfbeoordeling te verbeteren en hoe deze aangepast kunnen worden aan de behoeften van elk kind. Het doel is om leerkrachten interventies te bieden waarmee ze leerlingen beter kunnen ondersteunen tijdens creatieve probleemoplossing.
Zelfbeoordeling van kinderen tijdens creatief probleem oplossen
- Looptijd
- 1 september 2024
- Projectleden
- prof. dr. A.W. Lazonder (Ard) dr. M. van Hooijdonk (Mare) MSc G. van Ginkel (Margrit) MSc N.P. Janssen (Noortje) MSc
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Faculteit der Sociale Wetenschappen, Behavioural Science Institute, Learning, Education and Development