Het FLORA-algoritme toepasbaar maken voor het voortgezet onderwijs. Het algoritme ondersteunt en stimuleert de zelfregulerende vaardigheden tijdens het schrijven.
Zelfregulatie tijdens het schrijven
- Looptijd
- 1 januari 2023 tot heden
- Projectleden
- drs. M.M.T.J. Geerits (Marjolein)
- Projecttype
- Onderzoek
- Organisatieonderdeel
- Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI)
Hamvraag
Hoe kan slimme technologie de zelfregulatie van leerlingen in stelonderwijs in kaart brengen? En hoe kan de leraar de ontwikkeling van zelfregulatievaardigheden ondersteunen?
Goed leren schrijven is een uitdagend proces dat vereist dat leerlingen voortdurend tekst verwijderen, aanpassen en herschrijven. Tijdens dit proces is zelfregulatie, het monitoren en controleren van het eigen leren, van groot belang voor de leerling. We weten dat zelfregulatie zich niet vanzelf ontwikkelt en leraren het lastig vinden om zelfregulatie goed te ondersteunen. Daarom is er ruimte voor slimme technologie om hier een rol in te spelen, door zelfregulatie tijdens het leren te meten en te ondersteunen.
NOLAI is het nationale onderwijslab AI voor het basis, voortgezet en speciaal onderwijs van Nederland, gefinancierd door het Nationaal Groeifonds. Er is € 80 miljoen toegekend voor de periode 2022 tot 2032 om in tien jaar samen met scholen, bedrijven en wetenschappers prototypes te ontwikkelen en kennis te vergaren over AI in onderwijs. Ieder schooljaar starten ca tien nieuwe projecten verspreid over Nederland. Gemiddeld duurt een project drie jaar.
Meer weten?
Meer over dit co-creatieproject van NOLAI lees je in het NOLAI magazine AI in onderwijs 2023-2024.