Onderzoek bij HFML-FELIX

Moleculen en materialen

Van moleculen tot atomen en nanodeeltjes. Hoe steekt deze kleine wereld in elkaar? Met de sterkste magneten, de meest precieze infraroodlasers en microscopen worden de fundamentele eigenschappen van materialen op de kleinste schaal onderzocht.

Ik gebruik chemische gegevens om te komen tot duurzame oplossingen
Jeroen Jansen
Jeroen Jansen Universitair hoofddocent Analytical chemistry Het verhaal van Jeroen
Kunnen we dataopslag energiezuiniger maken door informatie op te slaan op atomen?
Alexander Khajetoorians
Alexander Khajetoorians hoogleraar Scanning Probe Microscopy Het verhaal van

Nieuws over Moleculen en materialen

PIC-gel in petrischaaltje

Speciale gel zou kunnen helpen bij operatie na bekkenbodemverzakking

Twintig procent van de vrouwen die een operatie voor een bekkenbodemverzakking heeft gehad, moet opnieuw geopereerd worden. Met de synthetische PIC-gel (ontdekt aan de Radboud Universiteit) zou dat herstel wellicht verbeterd kunnen worden.

schoorstenen met rook, luchtvervuiling

Zeven ton subsidie om stikstofdioxide beter in beeld te krijgen met GELSONDE

Stikstofdioxide is een gas dat een groot aandeel heeft in de stikstofneerslag en dat moeilijk meetbaar is. Daar kan verandering in komen door het project GELSONDE waarin Radboud-wetenschappers samenwerken met KNMI en SensorSense.

Letters NWO met een trofee icoon in het midden

Subsidie voor onderzoek naar groene neuromorfe hardware

NWO kent een subsidie toe voor een onderzoek van Johan Mentink, natuurkundige aan de Radboud Universiteit, naar neuromorfe computers. Deze computersystemen kunnen in de toekomst het energieverbruik van hardware drastisch verminderen.

Onderzoekers

Onderzoekers van diverse faculteiten en onderzoeksinstituten werken aan interdisciplinair onderzoek rond het thema Moleculen en Materialen.

prof. dr. A.A. Khajetoorians (Alex)
prof. dr. W.T.S. Huck (Wilhelm)
dr. E. Spruijt (Evan)
prof. dr. J. Oomens (Jos)
dr. J.H. Mentink (Johan)
prof. dr. N.E. Hussey (Nigel)
prof. dr. A.P.M. Kentgens (Arno)
dr. J.A.A.W. Elemans (Hans)
Journalist? Neem contact op

Projecten

Een meting van medicijnresten in het Nijmeegse riool in 2019.

Prioritisation and Risk Evaluation of Medicines in the EnviRonment (PREMIER)

Medicijnresten kunnen tot milieuschade leiden. Een groot deel van alle medicijnen komt via onze ontlasting in het riool terecht. Een Europees onderzoeksconsortium ontwikkelt daarom een systeem om de milieurisico’s van medicijnen in kaart te brengen.

National Individual floating Transport Infrastructure (NIFTI)

National Individual Floating Transport Infrastructure (NIfTI)

In het project 'National Individual floating Transport Infrastructure (NIfTI)' bestuderen onderzoekers de haalbaarheid van een radicaal nieuwe vorm van transport waarbij een individuele module wordt aangedreven door magneten in het wegdek.

Alexander Khajetoorians in het Scanning Probe Microscopy lab

Quantifying electron-electron forces at the atomic scale

2D-materialen vertonen bijzondere fases dankzij gecorreleerde elektronen. Deze fases laten ongebruikelijke supergeleiding en exotische magnetische ordeningen zien. Het onderzoeksteam wil de rol van elektron-interacties hierin beter begrijpen. Met de...

Bekijk meer onderzoeksprojecten

Contactinformatie

Media die op zoek zijn naar informatie of naar deskundigen die tekst en uitleg kunnen geven over dit thema kunnen contact opnemen met het team Persvoorlichting en wetenschapscommunicatie van de Radboud Universiteit. Ook zijn we bereikbaar voor meer informatie over lopend onderzoek, promoties en andere vragen.

+31 24 361 60 00

Dit vind je misschien ook interessant

Artificial Intelligence

Ontdek onderzoek over de menselijke kant van artificial intelligence. Bijvoorbeeld met chatbots en robots die ondersteunen in bijvoorbeeld onderwijs en gezondheid, of met algoritmes voor complexe vraagstukken.

Innovatie

Technologische innovaties kunnen ons leven veranderen. De Radboud Universiteit is bezig met baanbrekend, uniek en opvallend onderzoek dat ons raakt, nu en in de toekomst.

Universum

Onderzoek over alles wat er buiten onze planeet aarde plaatsvindt. Van maanmissies tot zwarte gaten, in ons sterrenstelsel en ver daarbuiten.