Sterrenkoepel Radboud Universiteit

Universum

Onderzoek over alles wat er buiten onze planeet aarde plaatsvindt. Van maanmissies tot zwarte gaten, in ons sterrenstelsel en ver daarbuiten.

Ik hoop een volledig en gedetailleerd model van het magneetveld in de Melkweg te ontwikkelen
Portretfoto Marijke Haverkorn
Marijke Haverkorn Hoogleraar Astrophysical Magnetism Het verhaal van Marijke
We luisteren naar radiogolven aan de achterkant van de maan om erachter te komen hoe het hele vroege heelal eruit zag
Marc Klein Wolt
Marc Klein Wolt Managing director Radboud Radio Lab Het verhaal van Marc

Onderzoekers

Onderzoekers van diverse faculteiten en onderzoeksinstituten werken aan interdisciplinair onderzoek rond het thema Universum.

prof. dr. M. Haverkorn van Rijsewijk (Marijke)
dr. M.A. Moscibrodzka (Monika)
dr. M. Klein Wolt (Marc)
prof. dr. H.D.E. Falcke (Heino)
prof. dr. G.A. Nelemans (Gijs)
prof. dr. L.B.F.M. Waters (Rens)
Journalist? Neem contact op

Nieuws over het Universum

Een neutronenster met twee lichtbakens

Gekke neutronenster zit in bijzonder stersysteem

Een pulsar waarvan het gedrag niet goed te verklaren was, blijkt in een bijzonder dubbelsysteem – een systeem waar twee sterren om elkaar draaien – te zitten. Dat ontdekte Emma van der Wateren, die op 10 juni aan de Radboud Universiteit promoveert.

Nacht van de Ruimte Instagram

Zon centraal tijdens De Nacht van de Ruimte

De zon geeft warmte, licht en energie. Op 20 juni, de langste dag van het jaar, brengt de Nacht van de Ruimte een ode aan de zon. Experts gaan in gesprek over nieuw satelliet-onderzoek, zonne-ontwerp in kleding, kernfusie en zonne-energie.

Uitsnede van Abell 2390, waarop een groep gelensde sterrenstelsels te zien is. Credit: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi

Eerste wetenschappelijke beelden Euclid-telescoop overtreffen alle verwachtingen

ESA heeft vijf afbeeldingen gepubliceerd die zijn gemaakt met ruimtetelescoop Euclid. Ze overtreffen volgens de astronomen die met de data werken alle verwachtingen en laten zien dat Euclid in staat is om de geheimen van het heelal te ontrafelen.

Projecten

Milky Way

MAGALOPS

In het onderzoeksproject MAGALOPS meten onderzoekers het magneetveld van de Melkweg met optische polarisatie van sterrenlicht. Met modellen, gebaseerd op deze data, kunnen astronomen de wisselwerking tussen magneetveld, gas en stof beter begrijpen.

BlackGEM telescope array

Bij botsende neutronensterren en zwarte gaten, komen er zwaartekrachtsgolven vrij en ontstaat er een extreem hete lichtgevende ring van gas. BlackGEM, een serie telescopen, helpt onderzoekers nauwkeuriger bepalen waar een botsing zich voordeed.

Polarisatie rondom het zwarte gat M87

Polarisatie rondom zwarte gaten

Monika Moscibrodzka ontwikkelt met haar onderzoeksgroep state-of-the-art computersimulaties van zwarte gaten die ons helpen te begrijpen hoe zwarte gaten interacteren met hun omgeving.

Bekijk meer onderzoeksprojecten

Contactinformatie

Media die op zoek zijn naar informatie of naar deskundigen die tekst en uitleg kunnen geven over dit thema kunnen contact opnemen met het team Persvoorlichting en wetenschapscommunicatie van de Radboud Universiteit. Ook zijn we bereikbaar voor meer informatie over lopend onderzoek, promoties en andere vragen.

+31 24 361 60 00

Dit vind je misschien ook interessant

Moleculen en materialen

Van moleculen tot atomen en nanodeeltjes. Hoe steekt deze kleine wereld in elkaar? Met de sterkste magneten, de meest precieze infraroodlasers en microscopen worden de fundamentele eigenschappen van materialen op de kleinste schaal onderzocht.