Radboud Universiteit
Zoek in de site...

Radboud Jonge Akademie

View our website in English.

De Radboud Jonge Akademie (RJA) is een denktank die bestaat uit gepromoveerde academici die werkzaam zijn aan de Radboud Universiteit of Radboudumc. RJA leden zoeken actief interdisciplinaire samenwerking met collega’s van binnen en buiten de RJA en willen zich graag ontwikkelen als nieuwe leiders binnen hun vakgebied. De RJA neemt deel aan het debat over onderwijs, onderzoek, maatschappelijke impact en leiderschap om zo de academische cultuur te verbeteren. De RJA geeft (ongevraagd) advies aan het College van Bestuur van de Radboud Universiteit en het Radboudumc, College van Decanen en universitaire commissies over thema’s zoals Erkennen en Waarderen, internationalisering, diversiteit, sociale veiligheid, Open Science en de balans tussen werk en privé. De RJA is onderdeel van een nationaal netwerk van jonge akademies en werkt samen met De Jonge Akademie.

combinatielogo_umc_universiteit_engels

Radboud Jonge Akademie open voor nieuwe leden

Unieke kans voor gepromoveerde Radboud Universiteit en Radboudumc medewerkers, met en zonder onderzoeksfunctie

Ben je een getalenteerde academicus met leiderschapsambities? Ontmoet je graag academici van verschillende vakgebieden, afdelingen en instituten? Wil jij je inzetten om interdisciplinariteit te ontplooien in onderzoek en onderwijs? Draag je graag bij aan de academische cultuur en zou je graag advies geven aan universitaire bestuurders? Overweeg dan het lidmaatschap van de Radboud Jonge Akademie! Lees hier verder voor meer informatie.

Erkennen & Waarderen in Limbo

In deze blog serie delen leden van de Radboud Jonge Akademie dilemma’s waarmee zij worden geconfronteerd in hun dagelijkse balanceeract tussen onderzoek, onderwijs, maatschappelijke impact en academisch burgerschap.

Als eerste Schaken op vijf borden, geschreven voor Mark Dingemanse.

Animatie 2

Als je een email notificatie wil ontvangen wanneer onze volgende blog gepubliceerd is, laat dan hier je emailadres achter.

Radboud Jonge Akademie programma’s tijdens InScience film festival

De Radboud Jonge Akademie en InScience werken samen! Tijdens het filmfestival (12 – 17 maart 2024) organiseren wij twee gezamenlijke programma’s.

Op woensdag 13 maart (18:45 – 20:50, LUX) zullen we de mogelijkheden en uitdagingen op het gebied van internationalisering binnen de Nederlandse universiteiten bespreken. We hebben hiervoor drie internationale medewerkers uitgenodigd: Rayyan Toutounji, Sandy Barasa en Gaby Contreras. Na afloop van de vertoning van de film Brief Tender Light zullen zij in discussie gaan over de verschillende inzichten die de film geeft. Maïté Tjon A Hie zal de moderator van deze sessie zijn.

Op donderdag 14 maart (19:00 – 20:15, LUX) organiseren we een speciale InScience Serendipity Session editie. Het thema van deze sessie is Darkness. Na de film Strangers in the Dark zullen Janna Vrijsen (universitair docent gedragswetenschappen), László Munteán (universitair docent cultuurwetenschappen en American studies) en Richard van Wezel (Hoogleraar visuele neurowetenschappen) dit thema verder belichten vanuit hun eigen expertise.

Tickets voor Brief Tender Light en de discussie over internationalisering en de InScience Serendipity Session zijn nu verkrijgbaar!

InScience-sfeerbeeld-met-logo-2

Radboud Jonge Akademie Erkent en Waardeert bijeenkomst

Op dinsdag 30 januari 2024 is voor de tweede keer de Radboud Jonge Akademie Erkent en Waardeert bijeenkomst georganiseerd. Recente ontwikkelingen op het gebied van Erkennen en Waarderen zijn besproken. Uit de bijna 70 nominaties voor de RJA 'Erkent en Waardeert - prijs' heeft een loterij zes geluksvogels bepaald die een waardebon van €500 ontvangen. Het was goed om te zien dat zoveel collega's met allerlei verschillende functies en werkvelden bijdragen om aan een prettige werkomgeving.

Deze video is gemaakt door Emiel Janssen, Oogdruk 12.

Wil je ook bijdragen aan een fijne werkomgeving? Je kunt je collega('s) alvast nomineren voor de ronde van volgend jaar, via dit nominatieformulier. Doe mee en geef een blijk van waardering aan je collega’s en een positieve impuls aan een gezondere academische cultuur, waarin we waarderen en belonen wat écht cruciaal is voor een florerende universiteit.

Website 4

Website 5Foto's: Bert Beelen