Blog 4: Besluiten, afwegingen, modellen
Modellen die besluitvormingssituaties structureren kunnen helpen bij het maken van keuzes. Ik gebruik zulke modellen in mijn onderzoek en leer studenten hoe ze de modellen kunnen toepassen in complexe besluitvormingsprocessen. Wanneer ik keuzes maak in mijn dagelijks leven of in mijn werk, neem ik vaak niet de tijd om de situatie eerst te modelleren. Natuurlijk zit het leven vol keuzes en veel keuzes kun (en moet) je maken op basis van wat je hart je ingeeft. Maar mijn academische dilemma's lijken zich steeds vaker voor te doen en vragen misschien om een analyse met modellen...?
Hierbij presenteer ik een aantal dilemma's waar ik recent mee geworsteld heb of waar ik momenteel over in dubio zit. Sommige opties hebben impact op de korte termijn, andere op de langere termijn. Elk dilemma is een afweging tussen de categorieën onderzoek, onderwijs, impact en/of academisch burgerschap.
- Een presentatie en workshop geven over speltheorie en strategische besluitvorming in een organisatie om kennis te delen (impact) OF werken aan een paper dat opnieuw moet worden ingediend bij een tijdschrift (en al lang ligt te wachten) (onderzoek).
- Ontwikkelen, organiseren en geven van een 1-weekse summer school over gaming-based approaches als onderzoeksmethode in een interdisciplinair team (onderwijs) OF deze week gebruiken om mijn Veni pre-proposal te schrijven (onderzoek).
- Editor zijn voor een special issue in een tijdschrift over de integratie van participatieve en wiskundige benaderingen van complexe systemen (impact/academisch burgerschap) OF mijn eigen onderzoekslijn verder ontwikkelen over evaluatie van participatieve, op speltheorie gebaseerde interventies (onderzoek).
- Deelnemen aan een online sessie over communicatie en impact rondom Erkennen & Waarderen (academisch burgerschap) OF een presentatie voorbereiden voor de Behavioral Operations Research workshop in dezelfde week (onderzoek/impact).
- Bijdragen en deelnemen aan een minisymposium over ‘Toekomst en transformaties’ door het geven van een lezing en workshop (onderzoek/impact) OF nieuwe slides ontwikkelen voor mijn college en werkgroep over Multi-Criteria Decision Analysis (onderwijs).
Misschien vraag je je nu af welke keuzes ik uiteindelijk heb gemaakt. Of dat ik besloten heb om beide te doen ten koste van iets anders, bijvoorbeeld tijd met mijn gezin of hardlopen in het bos. Voor mij is dat niet het doel van deze blogserie over dilemma’s rondom Erkennen & Waarderen, hoewel ik je graag vertel over de keuzes die ik maak(te) tijdens een kopje koffie. Het punt dat ik hier wil maken is dat een zelf gedefinieerd carrière pad met een specifieke focus op onderzoek en impact (naast een bepaalde hoeveelheid onderwijs) voor de komende 3 jaar mijn dilemma's 2, 4 en 5 zou oplossen, en dit zou een hoop (mentale) modelleertijd besparen.
~ Femke Bekius