Behavioural Science Institute
Zoek in de site...

De ontwikkeling van kinderen met een visuele beperking

Zie jij wat ik zie?
Leven met een visuele beperking kan ervoor zorgen dat je iets niet kan, iets op latere leeftijd leert of dat je soms wat hulp nodig hebt. Dit betekent niet dat je je niet goed kunt ontwikkelen. Het is juist belangrijk om te weten wat er ook goed gaat. Deze informatie is belangrijk voor ambulant begeleiders om kinderen met een visuele beperking te helpen, maar ook voor hun ouders. We hopen dat met dit onderzoek kinderen met een visuele beperking en hun gezin zichzelf en elkaar beter leren kennen. PLoCC-VI algemeen

Wat houdt het onderzoek in?
In dit onderzoek willen we de ontwikkeling van kinderen met een visuele beperking gaan volgen. We willen allerlei factoren gaan bekijken zodat we kunnen leren wat helpt en wat niet helpt in de ontwikkeling. De informatie verzamelen we door regelmatig op huisbezoek te komen. Tijdens zo’n huisbezoek houden we interviews met ouders en de kinderen met een visuele beperking. Bij sommige gezinnen zullen we een video-opname maken. Ook vragen we ouders en kinderen met een visuele beperking om af en toe een digitale vragenlijst in te vullen. Als er broers of zussen zijn, vragen we hen ook om per huisbezoek één vraag te beantwoorden.

Wie werken er mee aan dit onderzoek?
Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen en Vrije Universiteit Amsterdam. Er wordt samengewerkt met Koninklijke Visio en Bartiméus.

De onderzoekers zijn:
Carlijn Veldhorst MSc.
Dr. Mathijs Vervloed
Dr. Sabina Kef
Prof. Dr. Bert Steenbergen

Wat weten we nu?

We hebben bestudeerd wat eerdere onderzoeken over de ontwikkeling van kinderen met een visuele beperking hebben onderzocht. Bekijk deze review.

Veldhorst, C., Vervloed, M., Kef, S., & Steenbergen, B. (2022). A scoping review of longitudinal studies of children with vision impairment. British Journal of Visual Impairment. https://doi.org/10.1177/02646196211072432