Behavioural Science Institute
Zoek in de site...

Pesten: de rol van de leerkrachten

Er is veel te doen over pesten op school. De meeste aandacht gaat daarbij uit naar de leerlingen, en hoe zij ieder vanuit hun eigen rol invloed hebben op pesten. Veel minder is bekend over de rol van de leerkrachten.
Belangrijkste vraag in dit landelijk onderzoek: Wat is de invloed van de houding en gedrag van de leerkracht op pesten in de schoolklas?

In het onderzoek zijn ondertussen gegevens verzameld van meer dan 1.200 leerkrachten. We brengen kaart in hoeverre leerkrachten in staat zijn pesten waar te nemen en wat ze doen tegen pesten. Zo krijgen alle leerkrachten bijvoorbeeld video clips te zien van kinderen die met elkaar interacteren, en van apen en geometrische figuurtjes die door elkaar heen bewegen of elkaar proberen te omsluiten.  De leerkrachten geven vervolgens bij elke video aan of er gepest wordt of niet. Deze antwoorden worden vervolgens in relatie gebracht met een aantal leerkracht kenmerken, zoals ervaring binnen het onderwijs, leeftijd en geslacht.
 
Dit onderzoek vindt plaats in nauwe samenwerking met Apemanagement, een organisatie die wetenschappelijk onderzoek uit de biologie en gedragsleer vertaald naar bruikbare en praktisch toepasbare kennis en leermethodes in alledaagse maatschappelijke vraagstukken.

Meer informatie: prof. dr. Ron Scholte (r.scholte@bsi.ru.nl)