Behavioural Science Institute
Zoek in de site...

Smarttoys voor visueel beperkte kinderen

Kunnen smart toys visueel beperkte kinderen helpen bij het samenspelen met andere (visueel beperkte) kinderen? Die vraag staat centraal in dit onderzoek.

Kinderen met een visuele beperking lopen risico op een vertraagde spelontwikkeling en op beperkingen in de sociale interactie. Dit kan gevolgen hebben voor hun sociale netwerk, maar ook voor hun cognitieve ontwikkeling. Deze ontwikkelingen kunnen een succesvolle deelname aan onze samenleving bemoeilijken.

Complexere vormen van spel
De smart toys voorzien speelgoed van geluiden en muziek, waardoor het materiaal levendiger en uitnodigender wordt voor de kinderen en de kinderen ook betrokken raken bij elkaars spel. De verwachting is dat dit visueel beperkte kinderen aanzet tot meer en complexere vormen van spel en sociale interactie.

Zelfstandig kennis opdoen
Daarnaast kunnen de smart toys in de klas dienen als middel om visueel beperkte kinderen een rijke leeromgeving te bieden. Daarom wordt ook onderzocht of de smart toys effectief zijn om visueel beperkte kinderen op een speelse manier zelfstandig kennis op te laten doen. Op deze manier creëren we een extra middel voor leren die niet afhankelijk is van de inzet van volwassenen.

Meer informatie: http://beweginginzicht.nl/nl/projecten/waarneming