Ervaringen
Ik merk dat alles wat ik tijdens mijn bachelor heb geleerd, in zekere mate terugkomt in mijn werk.
- Opleiding
- Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Einddatum studie
Oud-student Sabijn van den Brink studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen.
Hoe heb je de bachelor ervaren?
Erg goed! Het is een aardig brede opleiding en dat heeft een groot voordeel: je kunt kennis opdoen van veel verschillende disciplines binnen de communicatiewereld. Aan de andere kant vraagt dat van je om actief op zoek te gaan naar welk onderdeel jij juist interessant vindt. Dat maakte ook dat ik gedurende de opleiding merkte dat de bachelor zich met name richtte op de commerciële kant van communicatie, en - naar mijn voorkeur - te weinig op non-profit en (semi-)overheid. En dat is nou net waar mijn interesse lag.
Al met al heb ik ontzettend veel geleerd en ervaren tijdens de bachelor. Ik ben opgeleid door fijne docenten en de studie bestond uit een mooie mix aan academisch onderzoek en praktische opdrachten.
Wat doe je op dit moment? En heb je nog iets aan de vaardigheden die je tijdens je bachelor hebt opgedaan?
Ik ben communicatieadviseur bij gemeente Oss. Een functie waarin ik me als communicatieadviseur mag bemoeien met de stedelijke ontwikkeling van Oss. Oss gaat de komende jaren een grote schaalsprong maken - in kwaliteit en kwantiteit. Dat doen we in Oss in verschillende "gebiedsontwikkelingen". Een aantal gebieden waar we flink gaan investeren in woningen, openbare ruimte, mobiliteit en voorzieningen. Langjarige trajecten waar ik de communicatie voor mag verzorgen.
Ik merk dat alles wat ik tijdens mijn bachelor heb geleerd, in zekere mate terugkomt in mijn werk. Ik vond het, na afronding van de studie, lastig om te bepalen 'wat ik nou écht geleerd had'. Het is niet zoals een exacte wetenschap, waarin het heel meetbaar is wat je een paar jaar geleden niet wist, maar nu wel. Communicatie is een manier van denken die je jezelf eigen hebt gemaakt. En die manier van denken is voor jou nu heel vanzelfsprekend, maar is het zeker niet voor iedereen. Alles in mijn bachelor heeft eraan bijgedragen dat die manier van denken onderdeel van mij is geworden, en tot uiting komt in mijn werk. Van het schrijven van teksten, tot reputatiemanagement, tot managementcommunicatie. Overal pluk ik wel iets vandaan wat ik terug zie komen in mijn dagelijkse werkzaamheden.
Wat maakt het werken binnen dit vakgebied zo interessant en belangrijk?
Communicatie is een onmisbare schakel bij grote maatschappelijke vraagstukken. Thema’s als de energietransitie, woningbouw en mobiliteit gaan mensen écht aan, en dat brengt vaak dynamiek en emotie met zich mee. Als communicatieadviseur zit je midden in dat krachtenveld.
Een communicatieadviseur brengt de buitenwereld naar binnen, en de binnenwereld naar buiten. Je maakt de vertaalslag van de politiek-bestuurlijke complexiteit naar de leefwereld van de inwoners. En andersom. Het vakgebied daagt me uit om elke dag op strategisch, tactisch en operationeel niveau te kijken naar hoe we de samenleving niet alleen informeren, maar ook echt betrekken bij wat er in hun omgeving speelt.
Heb je een tip voor toekomstige studenten?
Probeer je op tijd te verdiepen in welk communicatiediscipline jou het meest aanspreekt. Bijvoorbeeld door praktijkervaring op te doen tijdens een stage of een bijbaan, of door met professionals te spreken. Het communicatievakgebied is zó breed, dat je er echt zelf werk van moet maken om te ontdekken welke richting jij op wilt.
De studie gaat over hoe bedrijven van binnenuit werken en hoe ze communiceren naar de buitenwereld. Dat vind ik juist zo interessant.
- Vooropleiding
- VWO (Profiel EM) Dominicuscollege, Nijmegen
- Opleiding
- Communicatie- en Informatiewetenschappen
- Land van vorige opleiding
- Nederland
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Adrian is een bachelorstudent Communicatie- en Informatiewetenschappen.
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik vond de Radboud Universiteit een mooie, warme en bovendien gezellige universiteit. Dit straalt ook wel een beetje het karakter van Nijmegen uit. De doorgroeimogelijkheden op de universiteit zijn reuze en de reputatie van de universiteit is natuurlijk ook erg goed
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit?
Ik heb geluk dat mijn middelbare school mij goed heeft voorbereid op de universiteit. Ik moest wennen aan het leeswerk wat we wekelijks kregen, maar dit was uiteindelijk prima te doen. Je hebt altijd een aanspreekpunt als het niet lukt en dat is fijn. De begeleiding was heel goed!
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Ik vind het interessant om te weten hoe bedrijven van binnenuit werken en daarbij ook hoe ze communiceren naar de buitenwereld. Daar gaat deze studie over. Ik zie mezelf die rol wel hebben in de toekomst bij een bedrijf. Het meest uitdagende is de variatie die de studie heeft; van organisatiestructuren tot programmeren. Ik had zeker vakken die ik zo snel mogelijk wilde afronden omdat ze mij minder aanspraken. Maar er zijn ook vakken die ik juist heel leuk vind.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De opleiding is niet super groot. Je zit met een leuke groep en iedereen kent elkaar wel. Het is altijd gezellig op die manier. De docenten zijn behulpzaam en ze hebben veel begrip voor studenten. Bovendien kun je met de meeste docenten ook gewoon gezellig kletsen.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Eerst wil ik nog een master doen. Ik weet alleen nog niet precies welke master. Ik zie mezelf wel werken in een bedrijf bij de marketingafdeling of bij een communicatieafdeling. Ik ben me binnen de opleiding meer gaan richten op de datakant. Daar wil ik mij in specialiseren en uiteindelijk wil ik die kennis ook inzetten bij mijn baan.
Ben je betrokken bij de studievereniging?
Ja, ik ben lid van Babylon, de studievereniging van mijn opleiding. Ik ben goed bevriend met het bestuur en ik ga naar elke borrel en activiteit die er is. Zowel formeel als informeel. Het is altijd super gezellig.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
De stad is niet te groot, dat maakt de sfeer zo leuk. Het is een echte studentenstad dus het voelt een beetje alsof de stad voor ons gemaakt is. Bovendien kom ik zelf uit Nijmegen en voel ik me hier echt thuis.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Open Dagen zijn altijd handig als je een beeld wilt hebben van meerdere studies en je kunt ze dan ook goed met elkaar vergelijken. Maar een meeloopdag is zeker ook waardevol. Je maakt dan echt mee hoe het is om vakken te krijgen van een bepaalde studie en je maakt kennis met studenten en docenten.
Welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Kies wat je leuk vindt. Kies iets wat je later wel zou willen doen. En als je het echt niet weet kun je altijd praten met een decaan of desnoods vrienden en familie. Onthoud wel dat je alle keuzes maakt voor jezelf en niet voor anderen!