Wat kun je ermee?

Na je studie weet je alles over (bedrijfs)communicatie en cultuur. Naast die kennis worden je academische vaardigheden en denkniveau hoog gewaardeerd door werkgevers uit allerlei branches. Afhankelijk van je eigen interesses, kwaliteiten en specialisatie, kun je in verschillende werkvelden terecht op de arbeidsmarkt.

Arbeidsmarktperspectief

In verschillende branches zet jij als communicatie-expert je kennis en (academische) vaardigheden in. Er is veel behoefte aan communicatiedeskundigen die zowel nationaal als internationaal kunnen werken op het terrein van communicatiemanagement, communicatieadvies en -training. Je komt in aanmerking voor uiteenlopende functies op het gebied van communicatie en pr die een beleidsuitvoerend, beleidsvormend of adviserend karakter hebben.

Mogelijke beroepen

  • Communicatiemanagement, communicatieadvies en -training in diverse branches, bijvoorbeeld bij NS of ABN AMRO
  • Bedrijfskundig adviseur in diverse branches in de particuliere sector, bijvoorbeeld bij Rabobank of Capgemini
  • Leidinggevende functies op het gebied van Public Relations (PR) en sociale media, bijvoorbeeld bij Vodafone of Funda
  • Diverse functies op het gebied van projectmanagement bij overheidsinstellingen, non-profitorganisaties en in de particuliere sector, o.a. bij Wehkamp of ANWB
  • Docent op een hogeschool of in het voortgezet onderwijs
  • Redacteur of tekstschrijver bij een krant, uitgeverij, vakblad of online media
  • Onderzoeker aan een universiteit of bij een onderzoeksinstelling

Afgestudeerden zie je terug bij de overheid, non-profitorganisaties en in de particuliere sector. Je kunt bijvoorbeeld het sociale mediabeleid verzorgen bij een landelijke organisatie of je bezighouden met public relations (PR) en crisiscommunicatie voor een (internationaal) bedrijf in de commerciële sector. Daarnaast vinden veel afgestudeerde CIW-ers een baan in het onderwijs of als onderzoeker in de wetenschappelijke wereld.

Communicatie- en informatiewetenschappers hebben de kennis in huis om een eigen bedrijf te starten dat bijvoorbeeld cursussen aanbiedt en/of onderzoek verricht op het gebied van communicatie. De mogelijke werkvelden en functies zijn breed: het zijn je specialisatie, jouw kwaliteiten en interesses die de richting van je carrière bepalen.

Door naar een master

Na het behalen van je bachelor kun je de arbeidsmarkt op, maar de meeste studenten kiezen na hun bachelor voor een master. Het behalen van een master biedt je verschillende voordelen. Een daarvan is dat je doorgroeimogelijkheden groter zijn. Met een bachelordiploma Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Radboud Universiteit kun je doorstromen naar:

 

Arbeidsmarktoriëntatie: maak werk van je studie!

Om je voor te bereiden op het vinden van een baan biedt de Radboud Universiteit verschillende vormen van arbeidsmarktoriëntatie, zodat je je tijdens je studie al kunt voorbereiden op je toekomst. Zo heeft elke faculteit een Career Service, waar je terecht kunt met vragen over en hulp bij arbeidsmarktoriëntatie. Zij bieden onder andere loopbaanadviesgesprekken en vaardigheidstrainingen aan. Je kunt ook bij hen terecht als je een aantal maanden praktijkervaring wil opdoen door stage te lopen.