Kun je jezelf voorstellen?
Na mijn studie Psychologie (met als specialisatie Cognitieve Psychologie) promoveerde ik in Rotterdam. Mijn onderzoek richtte zich op het verwerken van taal. Wat gebeurt er in ons brein? Wat stellen we ons voor wanneer we communiceren? Wat ‘zien’ we daarbij? Hoewel de fundamentele kant van psychologie mij onwijs boeit, vond ik het ook leuk om een vertaalslag te maken naar de maatschappij. Wat kunnen we met alle kennis die we tijdens het onderzoek vergaren? Ik vind het leuk om met de concrete toepassingen te werken. Vandaar dat ik dook in de wereld van communicatie. Ik probeer communicatie op verschillende manieren te begrijpen en ik houd me met veel plezier hiermee bezig!
In de bachelor Communicatiewetenschap neem ik het psychologisch perspectief op communicatie mee in verschillende cursussen, vooral in de cursus Psychologie van Communicatie.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn vader zei vroeger al over mij: die wordt wetenschapper! Zo stelde ik als kind de hele dag door waarom vragen en was ik druk bezig met stenen omdraaien: wat zit eronder? Ook kon ik helemaal opgaan in boeken. Niet gek dat Matilda van Roald Dahl mijn favoriete boek was; ik kon daar zo in opgaan. Ik vond het heel bijzonder hoe dit boek een enorme belevingswereld voor mij creëerde. Welke processen in mijn brein zorgde ervoor dat ik zo kon meevoelen met Matilda en wat ze meemaakte?
Misschien dat toen het zaadje voor psychologie en communicatie bij mij is geplant. Waar worden we wel en niet door beïnvloed en hoe komt dat? Wat er gebeurt in de wereld interesseert me, dus binnen mijn onderzoek laat ik me ook inspireren door wat me opvalt en fascineert. Inmiddels heb ik door onderzoek een antwoord op de vraag: hoezo leefde ik zo mee met Matilda? Dat komt in ieder geval deels door narratieve transportatie: een proces waarbij boeiende verhalen je mentaal ‘meetrekken’ in de verhalenwereld. Super interessant!
Zo worden in onze bachelor veel vragen gesteld en antwoorden gezocht op relevante vraagstukken. Bijvoorbeeld: Welke beïnvloedingsstrategieën zijn er en hoe kun je jezelf daar tegen wapenen? Wat doet het met je als je jouw mening niet of juist wel gerepresenteerd ziet in de media? Hoe kan AI worden ingezet om mensen goed te informeren over lastige vraagstukken? Welk effect hebben influencers op het gedrag en welbevinden van jongeren? Stuk voor stuk belangrijke maatschappelijke vraagstukken waarbij communicatiewetenschappers nodig zijn om tot goede antwoorden te komen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Studenten nieuwe dingen leren waarmee ze de wereld beter kunnen duiden. Als ik voor een collegezaal of in een werkgroep sta, is het heel bevredigend om te zien dat studenten met behulp van de stof de wereld om zich heen beter leren begrijpen. Dit is belangrijk, zéker in deze tijd waarin we via allerlei kanalen en bronnen veel nieuws en meningen voorgeschoteld krijgen. Bij ons leren studenten duiden wat ze zien in het nieuws, op social media, in reclames, in verkiezingsprogramma’s en in praatprogramma’s, ze leren begrijpen wat het effect daarvan is op het individu en het grote publiek, ze leren reflecteren op de rol die zij zelf in dit speelveld in willen nemen, en hopelijk leren ze gaandeweg en hun eigen stem vinden én uiten. Het liefste binnen én buiten het leslokaal. Ik ben er trots op dat ik daar een steentje aan bij mag dragen. De sfeer op universiteiten vind ik een groot pluspunt. De studenten die veel willen leren en beleven zorgen voor drukte en energie. Er zijn weinig dagen waarop ik me verveel!
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik ben vanuit mijn achtergrond in Cognitieve Psychologie overgestapt naar Communicatiewetenschap. Het allerleukste vind ik om te kijken naar welke rol communicatie kan spelen bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken en welke psychologische verklaringen ons hiermee kunnen helpen. Eerder heb ik onderzoek gedaan naar taalverwerking en marketing. Door persoonlijke ervaringen vroeg ik me op een gegeven moment af waarom mensen hun kinderen niet (of wel) willen vaccineren en ik vroeg me af hoe mensen het best geïnformeerd en ondersteund kunnen worden hierover. Dit onderwerp motiveert me het meest en het grootste deel van mijn eigen onderzoek richt zich hierop.
Ik vind het leuk om wat ik leer uit eigen onderzoek en dat van anderen te integreren in de lessen. Een voorbeeld is de ‘confirmation bias’. Deze houdt in dat je informatie beter en betrouwbaarder vindt als de informatie overeenkomt met wat je eerder al dacht. Samen met studenten zoeken we uit hoe dat bij hen eruit ziet. Hoe ga je er vervolgens mee om?
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Ga doen wat goed voelt! Het klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar zo is het écht. Waar ben je nieuwsgierig over? Waar word je vrolijk van? Durf te wijzigen wanneer iets niet goed voelt. Zelf startte ik bijvoorbeeld ooit met de bachelor Taalwetenschap, maar ik voelde me daar niet op mijn plek. Op een gegeven moment stond ik in de kroeg en bedacht me: ik wil dit gewoon niet. Die beslissing heeft hartstikke goed uitgepakt.