Ervaringen
De CAOS-bril en de kritische blik zijn me heel veel waard.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Marijn van de Boel is bachelorstudent Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
Onze studievereniging is geweldig! Doordat er niet te veel mensen deze opleiding volgen ken je ook echt de andere studenten die in de les zitten. Binnen no-time bouw je ook nog eens super makkelijk hele hechte vriendschappen op. Ook het contact met docenten is op een fijne laagdrempelige manier vormgegeven.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Doorstuderen, ik denk richting Bestuurskunde. De CAOS-bril en de kritische blik zijn me heel veel waard. Het lijkt me super interresant om die toe te passen op bestuurlijk niveau.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is, al ben ik natuurlijk een beetje biased, de leukste stad in Nederland om te studeren! De stad sprak me al eerder aan wanneer ik er wel eens kwam. Genoeg te doen, maar tegelijkertijd heel knus :)
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
De Open Dag heeft me zeker geholpen met het duidelijker krijgen van wat ik wilde, maar uiteindelijk kom je er pas tijdens je studie achter wat nou écht bij je past. Dat was voor mij inderdaad CAOS. Om meer over het informele of de niet-studerende kant van studeren te leren zou ik zeker meedoen aan de intro. Die week blijft voor altijd bij je.
Waar de meeste mensen een punt zetten, plaatsen Cultureel Antropologen en Ontwikkelingssociologen een komma.
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Anne-Ruth van den Herik volgde de bachelor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie aan de Radboud Universiteit.
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb voor de Radboud Universiteit gekozen omdat ik de sfeer heel erg fijn vind. Op deze universiteit word je echt als persoon gezien. Deze combinatie van het grootschalige van het onderwijs op de universiteit, als het persoonlijke contact, vind ik erg fijn.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Middels een propedeuse op het hbo ben ik naar de universiteit gegaan. Hoewel de overgang aan het begin best even wennen was, raakte ik al snel gewend aan de manier onderwijs. De docenten houden rekening met het feit dat de meeste dingen nieuw zijn en zijn altijd bereid om je te helpen als dit nodig is.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Wat mij aanspreekt aan de bachelor is een verdieping in wereldwijde vraagstukken. Waar de meeste mensen een punt zetten, plaatsen studenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie een komma. Ik leer verder denken dan mijn eigen wereldbeeld en kan vanuit verschillende perspectieven naar onderwerpen kijken. De ruime blik is niet alleen studie gerelateerd relevant, maar waardevol in heel mijn leven.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
De sfeer binnen de bachelor zou ik typeren als warm en betrokken. Je wordt gezien als persoon en docenten kennen je bij naam. De lijntjes tussen docenten en studenten zijn kort, waardoor je altijd met je vraag terecht kan. Ook zijn er voldoende mogelijkheden om jezelf extra te verdiepen en/of uit te dagen. Het voordeel van de kleinschaligheid is dat je ook snel studenten van andere jaarlagen leert kennen. Hierdoor raak je al vroeg in je studie betrokken bij de mogelijkheden later in je studie. Hierbij kan je denken aan de mogelijkheid voor een stage of interessante onderwerpen voor een onderzoek.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Als ik mijn bachelordiploma op zak heb, wil ik de pre-master en master Bestuurskunde gaan volgen, eveneens op de Radboud Universiteit. Tijdens de bachelor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie kwam ik erachter dat ik het beleid in Nederland heel erg interessant vind. Waarom gaan dingen zoals ze gaan? Waar de bachelor CAOS mij heeft gebracht dat ik veel kennis heb van de wereld om mij heen en diverse perspectieven kan aannemen omtrent wereldwijde vraagstukken, kan ik met de master Bestuurskunde deze kennis gericht toepassen op Nederlands beleid. In mijn optiek wordt beleid soms veraf van de “daadwerkelijke wereld” gemaakt. Ik zie het als mijn doel om deze kloof tussen beleid en praktijk te verminderen. De combinatie van CAOS en Bestuurskunde is daar bij uitstek geschikt voor.
Ik zie mijzelf later werken als beleidsmedewerker bij een gemeente of een ministerie, waar ik mee kan denken en schrijven aan het beleid voor de Nederlandse samenleving.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben lid van de studievereniging Umoja, waar ik vooral te vinden ben in de pauzes om met medestudenten te kletsen onder het genot van een kop koffie. Ook is het interessant om ervaringen en verhalen van andere studenten te horen. Het voelt als een warme CAOS familie.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Het leuke aan Nijmegen vind ik dat het de faciliteiten van een stad heeft, maar tegelijkertijd aanvoelt als een dorp. Zo kom ik vaak mensen van de universiteit tegen als ik bijvoorbeeld naar de stad ga of even een rondje loop.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Als scholier ben ik naar open dagen en meeloopdagen geweest. Beide voorlichtingsactiviteiten gaven mij een goed beeld van zowel de universiteit als de bachelor. Op dat moment wist ik niet dat er ook een mogelijkheid was om een proefstudeerdag te volgen. Hoewel ik dit zelf niet heb gedaan, weet ik dat het een onwijs leuke dag is en zou ik dit iedereen aanraden.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Naast dat het belangrijk is om open dagen te bezoeken, zou ik toekomstige studiekiezers aanraden om proefstudeerdagen en meeloopdagen te volgen. Hierdoor krijg je een impressie van hoe het is om de bepaalde studie te volgen aan de universiteit.
Het is zó leuk om jonge mensen uit te nodigen in de wereld van antropologisch onderzoek en ontwikkelingsstudies
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Anke Tonnaer is universitair docent aan de Radboud Universiteit.
Kun je jezelf voorstellen?
Na mijn studie Culturele Antropologie ben ik naar Denemarken verhuisd, waar ik aan de Aarhus universiteit promoveerde op intercultureel toerisme in Aboriginal Australië. Mijn onderzoek ging over de ontmoetingen tussen toeristen en Aboriginal gidsen en de omgevingsfactoren die het toerisme überhaupt mogelijk maken. In 2008 verhuisde ik met mijn nieuwe titel in mijn koffer weer terug naar Nederland en mocht ik aan de slag bij mijn oude begeleider.
Tijdens de studie wist ik al dat ik in de wetenschap wilde blijven. Met mijn nieuwe aanstelling startte ik gelijk met lesgeven naast mijn onderzoekstaken: in de academisch wereld zijn deze twee onderdelen gelukkig nauw verbonden. Studenten kunnen mij in de bachelor tegenkomen in het tweede en derde jaar. Ik geef een cursus over materialiteit, identiteit en natuur en begeleid studenten in hun derdejaars leerproject. Tot slot ben ik actief in de master, dus ook daar weten studenten mij te vinden.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Op de middelbare school interesseerden religie, aardrijkskunde, economie, politiek en geschiedenis me mateloos. In antropologie kwamen al mijn favoriete vakken als het ware samen. Als jonge scholier en bijna-student had ik een sterk verlangen naar de wereld elders. Mijn hart gaat nog steeds sneller slaan van het leren over andere culturen en samenlevingen. Daarnaast vind ik de complexiteit van de problemen interessant: er zijn zoveel invalshoeken en perspectieven. De huidige vraagstukken in onze wereld vragen je om continu kritisch te blijven, om je te proberen te verplaatsen in de ander en jezelf uit te dagen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het is zó leuk om jonge mensen uit te nodigen in de wereld van antropologisch onderzoek en ontwikkelingsstudies. Ze wakker schudden, bevragen, te betrekken. Je voelt de betrokkenheid en dat is een bijzonder gevoel. Daarnaast vind ik het begeleiden van studenten in hun persoonlijke ontwikkeling mooi: waar liggen iemands sterke kanten. Wat past bij jou? Wie ben je? Wie ben je niet? Ik hoop met mijn onderwijs studenten te helpen in zelfinzicht, maar ook hoe zij zich verhouden in relatie tot het vakgebied. Waar ik keer op keer nog zo veel energie uit haal is het proces van een student: hoe een leerling opgroeit, een volwassene wordt met een eigen visie en kijk op de wereld. Hoe een student eigenaarschap krijgt over eigen kennen én kunnen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
In het onderzoek van antropologie en ontwikkelingsstudies proberen we de sociaal-culturele dimensie naar voren te brengen. Neem bijvoorbeeld het concept CO2, wat eigenlijk een erg geabstraheerd, onzichtbaar iets is. Tóch organiseert het ons: het kan verbinden, verdelen, we gebruiken het in de economische markt en op politiek gebied. Als antropoloog probeer ik deze punten te verbinden, en te laten zien welke onuitgesproken veronderstellingen daarachter schuilgaan.
Daarnaast onderzoek ik mens-natuurrelaties, in het bijzonder de uitdagingen rondom natuurbehoud. We leven in een tijd waarin al het leven op aarde wordt beïnvloed door het menselijk handelen: ik probeer hierin het sociaal-cultureel perspectief te laten zien. In Nijmegen doe ik samen met een collega etnografisch onderzoek naar de Waal. Hoe verhouden we als Nijmegenaren ons tot de Waal? In onze cursussen oefenen we dan ook met creatieve en sensorische methoden om onze relatie met water te onderzoeken.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Mijn tip is altijd: volg je hart, volg je passie! Misschien is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Alleen nadenken over het arbeidsperspectief van je studiekeuze is niet genoeg om je te motiveren. Jouw interesse is je motor die je doet slagen. Het is een goed (en correct) kompas dat je richting kan geven. De rest volgt uiteindelijk wel. Ik zou willen meegeven aan iedereen die twijfelt: ga iets doen waar je achter staat en wat je belangrijk vindt. Ongeacht je studiekeuze, je leert hoe dan ook een hoop vaardigheden die belangrijk zijn in de rest van je carrière.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Door mijn promotieonderzoek naar toerisme kan ik zelf nauwelijks meer een toerist zijn, dan ben ik in mijn hoofd bezig met allerlei verklaringen en overdenkingen. Gelukkig kan ik nog wel van een vakantie genieten hoor! In het dagelijks leven neem ik het motto ‘practice what you preach’ serieus. Zo ben ik op de oude basisschool van mijn kinderen, samen met ons afdelingshoofd wier kinderen toevallig op dezelfde school zaten, een aanjager geweest om de school als leergemeenschap te verbinden aan de SDG’s (Sustainable Development Goals), net als we hier op de universiteit doen. Hoewel ik wellicht bovengemiddeld bewust ben van problemen die spelen in de maatschappij, ben ik me er even goed van bewust hoe ingewikkeld die kwesties zijn. Dit helpt mij gesprekken aan te gaan met compassie voor de leefwereld van de ander.