Ervaringen
Waar de meeste mensen een punt zetten, plaatsen Cultureel Antropologen en Ontwikkelingssociologen een komma.
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb voor de Radboud Universiteit gekozen omdat ik de sfeer heel erg fijn vind. Op deze universiteit word je echt als persoon gezien. Deze combinatie van het grootschalige van het onderwijs op de universiteit, als het persoonlijke contact, vind ik erg fijn.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Middels een propedeuse op het hbo ben ik naar de universiteit gegaan. Hoewel de overgang aan het begin best even wennen was, raakte ik al snel gewend aan de manier onderwijs. De docenten houden rekening met het feit dat de meeste dingen nieuw zijn en zijn altijd bereid om je te helpen als dit nodig is.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Wat mij aanspreekt aan de bachelor is een verdieping in wereldwijde vraagstukken. Waar de meeste mensen een punt zetten, plaatsen studenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie een komma. Ik leer verder denken dan mijn eigen wereldbeeld en kan vanuit verschillende perspectieven naar onderwerpen kijken. De ruime blik is niet alleen studie gerelateerd relevant, maar waardevol in heel mijn leven.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
De sfeer binnen de bachelor zou ik typeren als warm en betrokken. Je wordt gezien als persoon en docenten kennen je bij naam. De lijntjes tussen docenten en studenten zijn kort, waardoor je altijd met je vraag terecht kan. Ook zijn er voldoende mogelijkheden om jezelf extra te verdiepen en/of uit te dagen. Het voordeel van de kleinschaligheid is dat je ook snel studenten van andere jaarlagen leert kennen. Hierdoor raak je al vroeg in je studie betrokken bij de mogelijkheden later in je studie. Hierbij kan je denken aan de mogelijkheid voor een stage of interessante onderwerpen voor een onderzoek.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Als ik mijn bachelordiploma op zak heb, wil ik de pre-master en master Bestuurskunde gaan volgen, eveneens op de Radboud Universiteit. Tijdens de bachelor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie kwam ik erachter dat ik het beleid in Nederland heel erg interessant vind. Waarom gaan dingen zoals ze gaan? Waar de bachelor CAOS mij heeft gebracht dat ik veel kennis heb van de wereld om mij heen en diverse perspectieven kan aannemen omtrent wereldwijde vraagstukken, kan ik met de master Bestuurskunde deze kennis gericht toepassen op Nederlands beleid. In mijn optiek wordt beleid soms veraf van de “daadwerkelijke wereld” gemaakt. Ik zie het als mijn doel om deze kloof tussen beleid en praktijk te verminderen. De combinatie van CAOS en Bestuurskunde is daar bij uitstek geschikt voor.
Ik zie mijzelf later werken als beleidsmedewerker bij een gemeente of een ministerie, waar ik mee kan denken en schrijven aan het beleid voor de Nederlandse samenleving.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben lid van de studievereniging Umoja, waar ik vooral te vinden ben in de pauzes om met medestudenten te kletsen onder het genot van een kop koffie. Ook is het interessant om ervaringen en verhalen van andere studenten te horen. Het voelt als een warme CAOS familie.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Het leuke aan Nijmegen vind ik dat het de faciliteiten van een stad heeft, maar tegelijkertijd aanvoelt als een dorp. Zo kom ik vaak mensen van de universiteit tegen als ik bijvoorbeeld naar de stad ga of even een rondje loop.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Als scholier ben ik naar open dagen en meeloopdagen geweest. Beide voorlichtingsactiviteiten gaven mij een goed beeld van zowel de universiteit als de bachelor. Op dat moment wist ik niet dat er ook een mogelijkheid was om een proefstudeerdag te volgen. Hoewel ik dit zelf niet heb gedaan, weet ik dat het een onwijs leuke dag is en zou ik dit iedereen aanraden.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Naast dat het belangrijk is om open dagen te bezoeken, zou ik toekomstige studiekiezers aanraden om proefstudeerdagen en meeloopdagen te volgen. Hierdoor krijg je een impressie van hoe het is om de bepaalde studie te volgen aan de universiteit.
Het is zó leuk om jonge mensen uit te nodigen in de wereld van antropologisch onderzoek en ontwikkelingsstudies
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Kun je jezelf voorstellen?
Na mijn studie Culturele Antropologie ben ik naar Denemarken verhuisd, waar ik aan de Aarhus universiteit promoveerde op intercultureel toerisme in Aboriginal Australië. Mijn onderzoek ging over de ontmoetingen tussen toeristen en Aboriginal gidsen en de omgevingsfactoren die het toerisme überhaupt mogelijk maken. In 2008 verhuisde ik met mijn nieuwe titel in mijn koffer weer terug naar Nederland en mocht ik aan de slag bij mijn oude begeleider.
Tijdens de studie wist ik al dat ik in de wetenschap wilde blijven. Met mijn nieuwe aanstelling startte ik gelijk met lesgeven naast mijn onderzoekstaken: in de academisch wereld zijn deze twee onderdelen gelukkig nauw verbonden. Studenten kunnen mij in de bachelor tegenkomen in het tweede en derde jaar. Ik geef een cursus over materialiteit, identiteit en natuur en begeleid studenten in hun derdejaars leerproject. Tot slot ben ik actief in de master, dus ook daar weten studenten mij te vinden.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Op de middelbare school interesseerden religie, aardrijkskunde, economie, politiek en geschiedenis me mateloos. In antropologie kwamen al mijn favoriete vakken als het ware samen. Als jonge scholier en bijna-student had ik een sterk verlangen naar de wereld elders. Mijn hart gaat nog steeds sneller slaan van het leren over andere culturen en samenlevingen. Daarnaast vind ik de complexiteit van de problemen interessant: er zijn zoveel invalshoeken en perspectieven. De huidige vraagstukken in onze wereld vragen je om continu kritisch te blijven, om je te proberen te verplaatsen in de ander en jezelf uit te dagen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het is zó leuk om jonge mensen uit te nodigen in de wereld van antropologisch onderzoek en ontwikkelingsstudies. Ze wakker schudden, bevragen, te betrekken. Je voelt de betrokkenheid en dat is een bijzonder gevoel. Daarnaast vind ik het begeleiden van studenten in hun persoonlijke ontwikkeling mooi: waar liggen iemands sterke kanten. Wat past bij jou? Wie ben je? Wie ben je niet? Ik hoop met mijn onderwijs studenten te helpen in zelfinzicht, maar ook hoe zij zich verhouden in relatie tot het vakgebied. Waar ik keer op keer nog zo veel energie uit haal is het proces van een student: hoe een leerling opgroeit, een volwassene wordt met een eigen visie en kijk op de wereld. Hoe een student eigenaarschap krijgt over eigen kennen én kunnen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
In het onderzoek van antropologie en ontwikkelingsstudies proberen we de sociaal-culturele dimensie naar voren te brengen. Neem bijvoorbeeld het concept CO2, wat eigenlijk een erg geabstraheerd, onzichtbaar iets is. Tóch organiseert het ons: het kan verbinden, verdelen, we gebruiken het in de economische markt en op politiek gebied. Als antropoloog probeer ik deze punten te verbinden, en te laten zien welke onuitgesproken veronderstellingen daarachter schuilgaan.
Daarnaast onderzoek ik mens-natuurrelaties, in het bijzonder de uitdagingen rondom natuurbehoud. We leven in een tijd waarin al het leven op aarde wordt beïnvloed door het menselijk handelen: ik probeer hierin het sociaal-cultureel perspectief te laten zien. In Nijmegen doe ik samen met een collega etnografisch onderzoek naar de Waal. Hoe verhouden we als Nijmegenaren ons tot de Waal? In onze cursussen oefenen we dan ook met creatieve en sensorische methoden om onze relatie met water te onderzoeken.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Mijn tip is altijd: volg je hart, volg je passie! Misschien is dit makkelijker gezegd dan gedaan. Alleen nadenken over het arbeidsperspectief van je studiekeuze is niet genoeg om je te motiveren. Jouw interesse is je motor die je doet slagen. Het is een goed (en correct) kompas dat je richting kan geven. De rest volgt uiteindelijk wel. Ik zou willen meegeven aan iedereen die twijfelt: ga iets doen waar je achter staat en wat je belangrijk vindt. Ongeacht je studiekeuze, je leert hoe dan ook een hoop vaardigheden die belangrijk zijn in de rest van je carrière.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Door mijn promotieonderzoek naar toerisme kan ik zelf nauwelijks meer een toerist zijn, dan ben ik in mijn hoofd bezig met allerlei verklaringen en overdenkingen. Gelukkig kan ik nog wel van een vakantie genieten hoor! In het dagelijks leven neem ik het motto ‘practice what you preach’ serieus. Zo ben ik op de oude basisschool van mijn kinderen, samen met ons afdelingshoofd wier kinderen toevallig op dezelfde school zaten, een aanjager geweest om de school als leergemeenschap te verbinden aan de SDG’s (Sustainable Development Goals), net als we hier op de universiteit doen. Hoewel ik wellicht bovengemiddeld bewust ben van problemen die spelen in de maatschappij, ben ik me er even goed van bewust hoe ingewikkeld die kwesties zijn. Dit helpt mij gesprekken aan te gaan met compassie voor de leefwereld van de ander.
Vanaf het begin van mijn studententijd wist ik het al: ik wil in het buitenland wonen!
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Hoe heb je de afweging gemaakt om wel of niet op uitwisseling te gaan?
Vanaf het begin van mijn studententijd wist ik het al: ik wil in het buitenland wonen! Eerlijk gezegd maakte het me niet zoveel uit waar, binnen of buiten Europa, als het maar een avontuur zou zijn. Tijdens mijn studie ontdekte ik de mogelijkheden en toen heb ik meteen het proces in gang gezet. Tijd om uit mijn eigen bubbel te stappen.
Naar welk land, welke stad en welke universiteit ben je gegaan?
Ik heb gestudeerd in Arcata, Californië. Dit stadje ligt ongeveer vijf uur rijden ten noorden van San Francisco, direct aan de westkust, dus het klimaat was heerlijk. De universiteit waar ik studeerde had een flinke naam: Cal Poly Humboldt University.
Hoe kan je jezelf het beste voorbereiden?
Omdat ik buiten Europa studeerde, moest ik een visum aanvragen. De administratieve rompslomp was soms vermoeiend, en ook het vinden van een kamer ging niet zonder slag of stoot. Eerlijk is eerlijk: de voorbereiding was best een uitdaging. Maar een waardevolle les die ik heb geleerd, is dat het uiteindelijk allemaal goedkomt!
Hoe is het studentenleven daar?
Wat ik tof vond aan de universiteit was dat ik in de klas zat met studenten uit verschillende disciplines. Ik volgde uiteenlopende vakken en kwam daardoor in contact met veel verschillende mensen. De campuscultuur vond ik ook bijzonder: bijna alle studenten woonden op dezelfde plek. Anders dan in Nederland deelde ik mijn kamer met een huisgenoot. Dat was even wennen en soms vermoeiend, maar ik paste me er snel aan. Sociale activiteiten waren er volop! Ik heb vrienden gemaakt bij het studentenzwembad en via culturele verenigingen. Elke zondag ging ik bijvoorbeeld naar een muziekoptreden of festival. Daarnaast waren outdoor-activiteiten enorm populair. Omdat de universiteit midden in de natuur lag, kon je er hikes maken en zat ik regelmatig rondom een kampvuur op het strand. Het studentenleven voelde heel relaxed en een tikje hippieachtig, en dat beviel me wel!
Wat was de grootste culturele schok?
Het opvallendste vond ik dat ik de enige uitwisselingsstudent was en daarmee een van de weinige internationals. Dat had als voordeel dat ik volledig werd opgenomen in de studentencultuur! Een minder leuke cultuurschok was het eten... In Nederland eet ik best gezond, maar in de VS leek overal suiker in te zitten. In veel supermarkten was nauwelijks vers fruit of groente te vinden, wat even slikken was. Gelukkig kon ik op de campus wel goed eten, maar de Hollandse kaas heb ik het hele semester gemist!
Heb je tips voor mensen die een uitwisseling overwegen?
Mijn eerste tip: doen! Ik had me oorspronkelijk aangemeld voor universiteiten in Australië, maar daar werd ik helaas niet voor geselecteerd. Via de reserveplekken kwam ik in Arcata terecht, en daar ben ik achteraf superblij mee! Ik stond open voor verschillende bestemmingen, en dat hielp enorm. Ik geloof ook dat je op veel plekken een geweldige tijd kunt hebben, als je er zelf iets van maakt.
Hoe paste je uitwisseling in je studieprogramma?
Tijdens mijn bachelor had ik in mijn derde jaar de mogelijkheid om een half jaar in het buitenland te studeren. Ik heb mijn minor in de VS gevolgd en kon daarnaast online nog een vak uit Nederland meepakken. Hierdoor hoef je in principe geen studievertraging op te lopen.
Is de uitwisseling een goede toevoeging geweest aan je opleiding en/of persoonlijke ontwikkeling? Zo ja, hoe?
Voor mij voelde de uitwisseling als ultieme vrijheid: ik moest (en mocht) mijn eigen boontjes doppen. Ik ben er zelfstandiger door geworden. Academisch gezien vond ik het ook leuk om een andere richting in te slaan. Zo volgde ik een vak over jazzmuziek en speelde ik uiteindelijk zelfs in een jazzband! Dat was een bijzondere ervaring. Het onderwijssysteem in de VS is net wat anders dan in Nederland, waardoor ik meerdere kleinere vakken kon volgen. Dit gaf me de kans om mijn horizon te verbreden, maar eerlijk gezegd koos ik vooral vakken die me gewoon leuk leken. En daar heb ik geen moment spijt van gehad.
Als ik de keuze opnieuw had kunnen maken, had ik exact hetzelfde gedaan!
- Opleiding
- Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie
Hoe heb je de afweging gemaakt om wel of niet op uitwisseling te gaan?
Op de middelbare school ontstond mijn droom om een langere tijd in Frankrijk te zijn. Toen ontdekte dat ik binnen mijn studie een half jaar in Frankrijk konden studeren, heb ik gelijk de knoop doorgehakt: dat wilde ik doen! Mijn tante woont in Frankrijk, dus ben van jongs af aan bekend met de Franse taal, cultuur en mensen. Daarom voelde Frankrijk ook als een vertrouwde keuze.
Naar welk land, welke stad, en welke universiteit ben je gegaan?
Voor een half jaar heb ik aan de Avignon Université gestudeerd, gelegen in het zuiden van Frankrijk.
Hoe kan je jezelf het beste voorbereiden?
Nu ik er op terug kijk heb ik wat onnodige stress gehad in de voorbereiding, maar dat wist ik toen natuurlijk niet! De universiteit uit Frankrijk stuurde me een aantal documenten op en ik heb me laten leiden door het International Office van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Ik had het geluk dat ik via de universiteit een woonruimte kon krijgen, daar was ik blij mee! Toen ik in Frankrijk aankwam, verliep het inschrijven van de vakken en de administratie gemakkelijk. Zowel het International Office in Nijmegen als de universiteit van Avignon waren behulpzaam.
Hoe is het studentenleven daar?
Avignon is net een stukje kleiner dan Nijmegen en dat zag ik ook terug in de het internationale studentenleven. Na een introductieweek kende ik ook nagenoeg iedere andere uitwisselingsstudent en internationale student die een langere tijd in Avignon studeerden. Bijna dagelijks was ik op de campus te vinden, maar mijn langste dag duurde maar drie uur. Ik probeerde mijn leven als een echte Française in te delen: met een pan au chocolat of croissant op een dakterras ontbijten, wat uren in de collegezaal en in de middag weer de stad in voor een koffie. Ook bezocht ik iedere zaterdag de lokale markt voor brood, kaas, fruit en groente. Verder is er op cultureel vlak veel te beleven in Avignon: met vrienden heb ik vaak live muziek, theaters en musea bezocht.
Wat was de grootste culturele schok?
Ik weet niet of ik het echt een cultuurschok kan noemen, maar in de voorbereiding was de universiteit van Avignon dicht. Dat maakte het regelen van alle documenten wel een stukje lastiger. Verder viel het me op dat de Fransen erg behulpzaam waren: mijn Frans is flink verbeterd door het geduld en de tips van de Fransen. Ook had ik wat Franse vrienden, die het leuk vonden om met mij Engels te oefenen. Mijn vooroordeel over Franse mensen, dat ze misschien wat arrogant kunnen zijn, is dus stevig ontkracht!
Heb je tips voor mensen die een uitwisseling overwegen?
Ik heb met vriendinnen, familie en het team van het International Office van de Faculteit der Sociale Wetenschappen gepraat over mijn keuze. Het overgrote deel van de mensen in mijn omgeving was enthousiast, wat mij nóg enthousiaster maakte. Het kan zijn dat iemand in je omgeving beren op de weg ziet, maar laat de angst van anderen jou vooral niet in de weg zitten!
Hoe paste je uitwisseling in je studieprogramma?
De uitwisseling heb ik vooral gebruikt als een toevoeging aan mijn studieprogramma. Ik heb daardoor studievertraging opgelopen (hoewel dat ook zonder had gekund), maar dat vond ik de ervaring zeker waard. Het idee dat ik niet alle studiepunten in Frankrijk hoefde te halen, bracht mij zelfs veel rust. Als ik de keuze opnieuw had kunnen maken, had ik exact hetzelfde gedaan!
Is de uitwisseling een goede toevoeging geweest aan je opleiding en/of persoonlijke ontwikkeling? Zo ja, hoe?
De uitwisseling heeft mij op allerlei manieren vertrouwen gegeven. Een algemene, maar wel een hele fijne, les die ik heb geleerd is om te vertrouwen dat het goed komt. In het proces voorafgaande de uitwisseling kon ik mij flink zorgen maken om administratieve taken, maar achteraf bleek het de stress niet waard. Ook heb ik over mezelf geleerd dat ik me makkelijk open kan stellen. Hoe meer ik mezelf open stelde voor nieuwe ideeën en andere mensen, hoe leuker ik het had! Ik vond het heel bijzonder om met verschillende type mensen oprechte connecties te maken. Niet iedereen past 100 procent bij mij, maar dat vond ik geen probleem: soms pushten zij mij juist een stukje uit de comfort zone. Uiteraard heb ik ook op academisch niveau wat meegekregen: de vakken vond ik interessant en ik heb mijn Franse taalvaardigheid flink verbeterd.