Ervaringen
Ik vind het patiëntencontactonderwijs onwijs leuk.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Geneeskunde
Joep Sauvé is Bachelor Student Geneeskunde.
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik kende al heel wat vrienden die studeerden aan de Radboud Universiteit. Tijdens het bezoek aan de open dag voelde ik direct een fijne sfeer waarbij de helpende studenten heel toegankelijk waren om vragen te stellen, ze waren enthousiast, eerlijk en open. Bovendien staat Geneeskunde in Nijmegen bekend om z’n patiënt gerichtheid, iets wat ik heel waardevol vind! Ik studeerde al een jaar in Nijmegen, dus dat ik hier kon blijven was ideaal.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Na de middelbare school heb ik eerst gekozen voor een tussenjaar om het vak Biologie te halen op de VAVO. Hierna heb ik eerst een jaar fysiotherapie in Nijmegen gestudeerd en kwam ik erachter dat ik liever medisch breed en iets verdiepender word opgeleid. In dat jaar ben ik voor het eerst bij Geneeskunde gaan kijken. Voorheen dacht ik altijd het is zo lang, moeilijk en veel, maar de tijd vliegt voorbij. Het eerste jaar ben ik goed doorgekomen, in het begin is het studeren wat zoeken. Maar door hulp van medestudenten en je coach lukt het om hier je weg in te vinden. Het is fijn dat je je tijd meer zelf in kunt delen en prioriteiten leert stellen.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Ik vind het patiëntencontactonderwijs onwijs leuk. Het geeft in het eerste jaar direct een inkijkje in je mogelijke uiteindelijke werkveld. Daarnaast is het hebben van een vaste coachgroep ook waardevol in het begin. Gaandeweg de studie leer je steeds meer mensen kennen door het onderwijs in verschillende groepen te volgen, dit zorgt ervoor dat je de juiste mensen tegen kunt komen. Bovendien is de opbouw heel logisch. Je start met het leren over verschillende mechanismes en gaat later door op hoe deze mechanismes zich uiten in verschillende ziektebeelden, op klinisch niveau. De uitdaging zit in het herhalend studeren. Alle stof die je leert, wordt bij de volgende tentamens ook weer getoetst, waardoor je uiteindelijk een hele hoop moet kennen. Maar deze herhaling zorgt er wel voor dat je het echt leert begrijpen in plaats van volledig stampt.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
De sfeer tussen studenten is heel goed. Door de wisselende groepen leer je veel mensen kennen en zijn er voor iedereen wel mensen om vrienden mee te worden. Door het hebben van best wat contactonderwijs word je ook gestimuleerd om samen te werken en hieruit vorm je vriendschappen. Je ziet veel verschillende docenten tijdens colleges en werkgroepen, het is niet dat je echt een band creëert, maar tijdens onderwijsmomenten zijn ze toegankelijk om aan te spreken en vragen te stellen.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Ik ga heerlijk genieten van een welverdiende wachttijd. Ik hoop wat ervaring op te doen als dokstersassistent en wat te mogen zien van de wereld. Om hierna weer volledig uitgerust en klaar te zijn om de master geneeskunde en coschappen te volgen.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Zeker! In mijn eerste jaar ben ik in de educatiecommissie terecht gekomen. Een onwijs leuke, diverse en hechte groep met studenten uit je eigen jaarlaag en die daarboven. Leuk om iets te kunnen betekenen voor de studie en student, maar daarnaast ook veel leuke dingen hebt zoals borrels en weekendjes weg. Ik zou het iedereen kunnen aanraden!
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is een stad maar voelt heel gemoedelijk aan. Het is een echte studentenstad, waardoor je volop kunt genieten van het studentenleven. Of dit nou bij een studentenvereniging is of gewoon in de kroeg. Er is genoeg ruimte om te sporten, winkelen en te genieten aan de Waal met het warme weer in de zomer. En vergeet vooral de Nijmeegse Vierdaagse niet!
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
De open dag heeft mijn interesse gewekt en mijn motivatie om geneeskunde te studeren is echt verder gaan groeien na een meeloopdag. Ik kreeg een kijkje in het echte studeren en werd met open armen ontvangen.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Zoek een studie waar je enthousiast van wordt. Kies daarnaast een stad uit waar je het gevoel hebt lekker te kunnen leven, én ga voor de universiteit waar jij je op je gemak voelt. Ik raad het zeker aan om op kamers te gaan. Voor je eigen ontwikkeling, maar ook om echt het studentenleven te mogen ontdekken. Mocht je binnen komen bij de studie, geniet dan van alle momenten. De bachelor vliegt zo voorbij!
Ik vind het erg fijn dat ik veel verschillende soorten onderwijs heb, zoals colleges, werkgroepen, practica en patiëntcontacten.
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Geneeskunde
Lieve van Asselt is Bachelor Student Geneeskunde.
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb vooral voor de Radboud Universiteit gekozen omdat ik de sfeer erg leuk vond. Ik had het gevoel dat ik niet zomaar een nummer was, maar echt als individu werd gezien. Daarnaast sprak het me aan dat je vanaf het begin al praktische lessen krijgt. Ook leek de stad Nijmegen me erg gezellig, en ik vond het fijn dat het een wat kleinere stad is waardoor alles dichtbij is.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Ik vond de overgang van de middelbare school naar de universiteit eigenlijk best meevallen, als je puur naar de studie kijkt. In het eerste kwartaal lijkt de stof namelijk nog best veel op die van de middelbare school. Wel vond ik het aan het begin best veel dat ik meteen op kamers ging, bij een vereniging ging en tegelijkertijd aan een studie begon.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Ik vind het erg fijn dat ik veel verschillende soorten onderwijs heb, zoals colleges, werkgroepen, practica en patiëntcontacten. Daardoor is elke lesdag anders. Wat ik het meest uitdagend vind aan de studie, is het communicatieonderwijs. Daarbij moet je vaak een soort rollenspel doen, en dat vind ik soms lastig en spannend.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
De sfeer binnen de opleiding vind ik erg prettig. Alle studenten gaan leuk met elkaar om en iedereen is eigenlijk altijd wel bereid om elkaar te helpen.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Ik wil na mijn bachelor meteen doorgaan met de master Geneeskunde.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben lid, alleen ik zit niet bij een commissie. Ik ga wel af en toe naar de activiteiten.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Het is een hele gezellige en mooie stad. Elke dag zijn er leuke activiteiten te doen voor studenten, zelfs op maandag kan je heel leuk uitgaan. Ook heb je veel natuur om de stad heen en het waalstrand. Verder zijn de zomerfeesten echt heel leuk!
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik heb best veel voorlichtingsactiviteiten bezocht. Vooral de proefstudeerdagen vond ik erg nuttig, omdat je dan echt kunt ervaren hoe een normale dag op de universiteit eruitziet en wat voor sfeer er hangt.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Mijn belangrijkste advies is om vooral veel voorlichtingsactiviteiten te bezoeken, zoals open dagen en proefstudeerdagen. Daardoor krijg je een veel beter beeld van de studie en de sfeer binnen de opleiding. Verder zou ik niet alleen naar de studie kijken, maar ook echt naar welke stad je wil.