Ervaringen
Geografie, Planologie en Milieu is een leuke, overzichtelijke en uitdagende studie.
- Vooropleiding
- VWO, Revius Lyceum Doorn, NG
- Opleiding
- Geografie, Planologie en Milieu
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
De Radboud Universiteit sprak me aan omdat alles duidelijk aangeven stond en alle toelichtingen waren erg verhelderend. Hierdoor wist ik goed waar ik mee te maken ging krijgen.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Het grootste verschil is dat je nu vooral zelf kan bepalen hoe en wanneer je je studeerwerk doet. Hierdoor kun je je planning indelen zoals je zelf wilt en hoe het voor jezelf het beste uitkomt.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Het fijnste vind ik dat het aansluit op mijn interesses; aardrijkskunde en planologie. De grootste uitdaging voor mij is daarnaast de exacte vakken, aangezien dat toch het lastigere gedeelte van de studie is.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten/onderzoekers.
In je eerste jaar is er veel contact tussen je mentor en jou, waardoor er goed op je gelet wordt of je het wel naar je zin hebt en of je het wel gaat halen.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Het liefst ga ik iets met stedelijke inrichting doen. Vandaar dat ik de specialisatie Verstedelijking heb gekozen!
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben zeker betrokken bij Mundus. Het is daar altijd gezellig en ik doe ook commissies. Daarnaast was ik mentor tijdens de introweek. Allemaal erg leuk.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Ik ben echt gek geworden op de stad. Het is gezellig met uitgaan en niet te druk. Je hebt alle nodige faciliteiten in de stad en het is gemoedelijk. Er is een goede balans tussen studie en vrije tijd.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
De open dag van de studie heeft me goed laten zien wat ik kon verwachten, en heeft me ook overtuigd om voor de Radboud Universiteit te gaan in plaats van Utrecht.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
GPM is een leuke, overzichtelijke en uitdagende studie, maar het moet wel echt iets voor jou zijn. Je hebt genoeg vrije tijd naast je studie, dus je kunt echt je leven opbouwen zoals je dat zelf wilt.
Ik heb als tip om zeker naar alle activiteiten van de studievereniging te gaan, dit is een hele goede manier om mensen te leren kennen.
- Vooropleiding
- VWO aan het Openbaar Lyceum Zeist, profiel C&M
- Opleiding
- Geografie, Planologie en Milieu
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik wilde heel graag in Nijmegen studeren omdat de stad mij erg aansprak. Zo ben ik bij de Radboud Universiteit terecht gekomen.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Ik vond het best wel lastig in het begin, ik moest best wel wennen aan het studeren, op mezelf wonen en nieuwe vrienden maken. Hier moest ik even een balans in zien te vinden. In het begin werd er tijdens de vakken best aandacht besteed aan hoe het met ons ging, dat hielp hier wel heel erg bij.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Wat mij aanspreekt aan de bachelor is dat het super breed is, je leert heel veel verschillende dingen vanuit verschillende invalshoeken, en het is vooral leuk als je dit samen kan combineren. Het meest uitdagende aan de studie is wanneer je in groepjes de stof die je hebt geleerd toe kan passen op een casus in de praktijk.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten/onderzoekers.
De sfeer binnen de opleiding is super fijn. Iedereen is heel open naar elkaar en ook de docenten zijn betrokken richting ons. Dit zorgt voor een hele gemoedelijke omgeving.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Ik ben geïnteresseerd in het onderwijs en zou daarom graag de richting van docent Aardrijkskunde op willen. Mij lijkt het samenwerken met jongeren erg leuk.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ja! De studievereniging is echt super leuk. Het zijn ontzettend vriendelijke mensen en er worden hele leuke activiteiten georganiseerd. Ik probeer bij zoveel mogelijk dingen aanwezig te zijn en zit nu zelf ook in een commissie.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is een hele gemoedelijke stad. De mensen zijn aardig en omdat de stad niet zo groot is leer je het heel snel kennen. Het voelt super snel als je nieuwe thuis!
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik vond de open dag heel waardevol. Ik kreeg meteen een goed beeld van hoe de campus eruit zag en vond het leuk in te beelden dat ik er zelf ook rond zou gaan lopen. Dit was voor mij ook echt een bevestiging dat ik zeker weten hier wilde gaan studeren.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Het is misschien in het begin best wel veel en nieuw, studeren is heel anders dan hoe je les krijgt op de middelbare school. Toch went het ontzettend snel, dat komt zeker goed!
Ik heb als tip om zeker naar alle activiteiten van de studievereniging te gaan, dit is een hele goede manier om mensen te leren kennen. Dat kan best spannend zijn, maar iedereen is nieuw en ook de ouderejaars willen jou graag leren kennen!
De Meeloopdag en Open Dag waren erg zinvol, hierdoor krijg je echt een goed beeld van de opleiding.
- Vooropleiding
- Gymnasium Porta Mosana College Maastricht, N&G
- Opleiding
- Geografie, Planologie en Milieu
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Na de open dag had ik meteen een goed gevoel. De campus én de stad zijn super gezellig en vol met andere studenten!
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
De overgang was erg soepel. De werkgroepen in de eerste periode maken dat de overgang nog wat gemakkelijker is.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Het komt volledig overeen met mijn interesses in de sociale geografie. Het meest uitdagend aan de studie vind ik practica, maar gelukkig doe je die altijd in kleine groepjes.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten/onderzoekers.
De samenwerking tussen studenten is erg prettig en je kent na een tijdje bijna iedereen van je studie wat het nog gezelliger maakt. Het contact met docenten is bij colleges prettig, maar minimaal. Bij werkgroepen is het wat persoonlijker.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Een aan de studie gerelateerde master volgen hier in Nijmegen en misschien nog een half jaartje naar het buitenland.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Zeker! Ik ben actief lid bij Mundus en bij veel activiteiten aanwezig. De studievereniging is erg gezellig, na een tijdje ken je zowat iedereen, ook meerderejaars!
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Het feit dat het écht een studentenstad is, hierdoor is er altijd gezelligheid!
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
De Meeloopdag en Open Dag waren erg zinvol, hierdoor krijg je echt een goed beeld van de opleiding.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Volg een meeloopdag en lees je een beetje in over de opleiding, doe gezellig mee met de intro én begin zeker alvast met het zoeken van een kamer!
My goal is not only to drive change but also to inspire students and future generations to take action and continue the fight for a sustainable future.
- Opleiding
- Geografie, Planologie en Milieu
Can you introduce yourself?
I am a political scientist with a PhD from the Vrije Universiteit (VU) Amsterdam's Institute for Environmental Studies. I joined Radboud University in 2022 as an Assistant Professor and I'm also an Associate Researcher at the German Institute for Development and Sustainability (IDOS).
Within the GPM BA programme, I teach in the introductory course on Geography, Spatial Planning and the Environment, first-year research skills (Algemene Vaardigheden), and 'Leerproject 1' which applies survey research skills.
I serve as a mentor to first students, and you may encounter me in other courses related to global environmental challenges, climate action and governance.
Why did you choose to study/work in this field? What makes this field so interesting?
I chose to study and work in the field of environmental studies and climate action because I am deeply concerned about the state of our environment and feel a strong passion for making a positive impact. Witnessing the effects of climate change and biodiversity loss has fueled my determination to contribute to solutions that can mitigate these issues.
My goal is not only to drive change but also to inspire students and future generations to take action and continue the fight for a sustainable future.
What makes this field so fascinating is its urgency and ever-evolving nature. The rapid changes in global environmental issues call for innovative solutions, courage to act, and continuous adaptation, which keeps the field both challenging and exciting. The transdisciplinary nature of this field is particularly appealing, as it allows me to work with a diverse range of people, from policymakers and researchers to community leaders. These collaborations are crucial for developing a comprehensive understanding of environmental problems and creating effective, multifaceted responses.
What do you like best about being a lecturer?
Being a lecturer allows me to share my passion for environmental studies and climate action with students who are eager to make a difference. Teaching offers the unique opportunity to inspire and mentor the next generation of responsible world citizens, guiding them to think critically about pressing global issues. I try to create a collaborative and dynamic learning environment where students can mutually exchange ideas freely. Watching students grasp and apply complex concepts and develop critical thinking and possible solutions is incredibly rewarding.
What are you currently doing your own research on?
My current research focuses on global environmental governance, climate action, nature-based climate action and sustainable development.
As co-lead of the EU Horizon-funded Achieving High Integrity Voluntary Climate Action (ACHIEVE) project, I am working on identifying opportunities to enhance voluntary climate action to achieve a net-zero society by 2050. This involves collaborating with various international partners, including universities, research institutes, and NGOs, to develop and scale up high-integrity climate initiatives.
Additionally, I am involved in the BIOCAM4 project, Biodiversity Integration in Climate Adaptation and Mitigation Actions for Planet, People, and Human Health. This project aims to address critical environmental challenges through innovative, interdisciplinary research that integrates biodiversity conservation and climate action. By combining efforts with global experts, the project strives to develop effective strategies for mitigating climate change impacts and preserving biodiversity.
What advice do you have for students making their study choice?
When I was choosing my study, I focused on what excited me and aligned with my values. My deep concern for society and the environment guided me towards environmental governance and climate action. Volunteering with various local organisations also provided hands-on experience that confirmed my passion. My advice is to follow your interests, but also choose a path that aligns with the impact you want to make in the world.
What does your work in practice bring to your academic work, and vice versa?
Engaging with policymakers exposes me to real-world challenges, data, and perspectives, which informs my research questions and methodologies. Additionally, policy work provides practical examples for my lectures, making the content more relevant and engaging for students. Collaborating with policymakers and practitioners expands my professional network, opening doors for guest lectures, internships, and joint research projects. In turn, my academic work informs policy recommendations, grounding them in evidence-based research.
What is the best part of being a lecturer?
Seeing students flourish as they learn and grow is the best part of being a lecturer.
Interested in this programme? Join one of our events. Get one-on-one advice from students or study advisors and find out whether this programme is right for you.