Ervaringen
De Radboud Universiteit is een van de weinige universiteiten in Nederland waar je klassieke talen kunt studeren.
- Vooropleiding
- VWO-Gymnasium (Stedelijk Gymnasium Nijmegen), NG/NT-profielen
- Opleiding
- Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
- Startdatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
De Radboud Universiteit is een van de weinige universiteiten in Nederland waar je klassieke talen kunt studeren. Daarnaast is deze universiteit voor mij erg dicht bij huis! Dat is een perfecte combinatie.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit?
Ik vond het niet een hele grote stap, want naar mijn mening is de opbouw ruwweg nog hetzelfde: sommige lessen/colleges luister je alleen, en bij sommige moet je zelf aan de slag. Ook moet je gewoon je huiswerk maken, wat daarna ook besproken wordt. De docenten kunnen goed helpen bij je vragen.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Het onderwerp natuurlijk! Klassieke talen hebben mij altijd al aangesproken. Als ik iets specifieks moet kiezen, zijn dat dan toch tekstvakken Latijn, vooral wanneer het over poëzie gaat. Het meest uitdagend vind ik om bij te blijven. Het tempo ligt namelijk best hoog.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Omdat deze opleiding best kleinschalig is, zijn de lijntjes erg kort. Je hebt, ook als eerstejaars, goed contact met zowel ouderejaars als docenten. Dat vind ik erg fijn. Er hangt altijd een gezellige sfeer tussen de studenten GLTC!
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Dat weet ik nog niet zo goed. Ik zit te denken aan een educatieve master en dan het onderwijs in, of de master literair vertaling en daarmee eigen vertalingen maken en publiceren. Misschien ga ik wel allebei doen!
Ben je betrokken bij de studievereniging?
Jazeker! Ik ben regelmatig aanwezig bij de activiteiten van het Soda. Het is altijd fijn om wat naast je studie te doen. Iedereen is daar erg aardig!
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen is een heel fijne stad: niet al te groot, maar wel veel te doen!
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik heb een open dag bezocht en een dagje meegelopen. Vooral de meeloopdag vond ik erg waardevol! Dan zie je echt hoe een dag op de universiteit eruit ziet.
Wat voor advies zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Geniet van de tijd op de universiteit, de tijd vliegt namelijk voorbij! Als iets niet lukt, of als je iets niet weet, vergeet dan niet om advies te vragen aan ouderejaars; iedereen wil elkaar graag helpen.
De studie wordt gevormd voor en door enthousiastelingen, die niet nadenken over "wat het vangt" maar of ze plezier hebben in wat ze doen.
- Opleiding
- Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik woonde tijdens de examens al zes jaar in Nijmegen, waar ik eigenlijk niet weg wilde. De Radboud was een luxe: op een kwartiertje fietsen een universiteit van naam.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Die overstap is erg soepel gegaan. De colleges in het eerste jaar zijn even persoonlijk en begeleidend als je gewend bent, maar toch van een ander niveau, met meer diepgang. De docenten geven ook vaak les op middelbare scholen, waardoor zij weten wat de eerstejaars studenten aan kennis en kunde met zich meebrengen.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
De studie wordt gevormd voor en door enthousiastelingen, die niet nadenken over "wat het vangt" maar of ze plezier hebben in wat ze doen. De studie GLTC is niet de populairste van Nederland, maar ik weet wel zeker dat de studie qua toekomstig arbeidsplezier ver bovenaan staat.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
De opleiding is erg kleinschalig, waardoor contact met de docenten en ouderejaars zonder moeite gevonden is. Iedereen weet hoe het eraan toe gaat en wat mogelijke valkuilen zijn. Je bent bij de medestudenten altijd welkom om te vragen om hulp, of om gewoon gezellig te praten, en de docenten zijn vaak te vinden op de 5e etage, wat de sfeer tijdens college ten goede komt: je kent de mens en het enthousiasme achter de docent.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Ik wil verder studeren, mogelijk Assyriologie in Leiden, mogelijk een doctoraat GLTC.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen heeft alles wat je zoekt: kleinschalige gezelligheid, een grote stad, veel cultuur en een prachtig strandje voor in de zomer.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Houd niet teveel rekening met wat je later kan met je studie, maar bedenk je of je er plezier in zou hebben om bezig te zijn met je studierichting. Als dat zo is, kom je hoe dan ook aan een leuke baan.
Bij GLTC leer je twee talen, en hoewel dat soms een uitdaging is geeft het ook voldoening.
- Opleiding
- Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
- Startdatum studie
- Einddatum studie
aan de Radboud Universiteit.
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb voor de RU gekozen omdat die vanuit huis goed te bereiken was met het OV. Vooral als je nog geen kamer hebt, ligt Nijmegen best handig. Daarnaast sprak een talenstudie mij meer aan dan een technische.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
De eerste weken was het best spannend (ook om de lokalen te vinden), maar uiteindelijk viel de overgang me in alles mee vergeleken met wat ze op de middelbare vertelden. Je studiegenoten kunnen je goed op weg helpen als je nog zoekende bent en vanaf de introweek werd al duidelijk gemaakt met wie je kon praten als je ergens mee zat.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Hoewel de meeste vakken me prima afgingen, merkte ik dat ik het leren en bestuderen van vreemde talen het leukste vond. Bij GLTC leer je twee talen, en hoewel dat soms een uitdaging is (met name voor Grieks heb ik moeten werken om op niveau te blijven), geeft het ook voldoening.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding? Bijvoorbeeld de samenwerking tussen studenten en het contact met docenten of onderzoekers.
GLTC is best een kleine studie, dus je leert je medestudenten al snel kennen. De gedeelde interesses helpen daar ook bij. Daarnaast zijn de professoren vaak erg benaderbaar en betrokken als je vragen hebt of je interesses wil verbreden.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Ik zou het nog niet weten. Ik merk wel dat ik er energie van krijg als de docenten vertellen over het onderzoek dat ze doen, dus professor lijkt me wel wat. Het is dan alleen wel belangrijk dat je je eigen standpunten goed kan onderbouwen en verdedigen.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik woon af en toe een activiteit bij en ik ben nu enkele maanden lid van de Websitecommmissie (WebCo) van de studievereniging. Dat moet soms nog wennen, omdat ik van nature wat minder punctueel ben dan van me verwacht wordt, maar het helpt me tegelijkertijd om in een rustige en gecontroleerde omgeving die vaardigheid op te bouwen.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Je ziet de geschiedenis van Nijmegen als je door de binnenstad loopt; het Valkhofpark met name. Al helemaal als een van je professoren bereid is een rondleiding te geven door 'Romeins' Nijmegen. Daarnaast zijn er in Nijmegen een heleboel cafés, barren, clubs en andere gezellige plekjes om uit te gaan.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik heb een meeloopdag gevolgd bij English Language and Culture, Applied Physics en GLTC. Je krijgt dan echt een goed inzicht van hoe een normale lesdag verloopt. Vooral als je nog tussen een paar studies twijfelt, zou ik er een keer een regelen: bij mij heeft het de doorslag gemaakt.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Neem vooral je tijd, en zorg dat je een weloverwogen keuze maakt.
Studiekeuze is een combinatie van persoonlijke voorkeuren en gedroomde perspectieven.
- Opleiding
- Griekse en Latijnse Taal en Cultuur
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Ronald Blankenborg. Ik ben als universitair docent Grieks verbonden aan de afdeling Griekse en Latijnse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Nijmegen. Na afronding van mijn studie GLTC in Amsterdam ben ik werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs, zowel in Nederland als daar buiten. Daarnaast ben ik altijd actief geweest in onderzoek hetgeen een link met het universitair onderwijs bood. Naast mastervakken verzorg ik voor de bachelor GLTC tekstvakken, literatuurgeschiedenis en scriptiebegeleiding. Als vakdidactisch meester ben ik bovendien sterk betrokken bij de ontwikkeling van onderwijs en de rol van onze studenten daarin.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Al vanaf gymnasium-4 wist ik dat ik Griekse en Latijnse Taal en Cultuur wilde studeren en bijna vier decennia later weet ik dat ik nog lang niet uitgestudeerd ben: zulke rijke culturen, talen en literaturen, die blijvend en onverkort het kritisch denkvermogen en de zelfreflectie van academici blijven uitdagen en helpen vormgeven. Voor de samenleving als geheel vormen Griekse en Latijnse Taal en Cultuur een onuitputtelijke bron van inspiratie en een spiegel voor wie zichzelf serieus neemt; voor classici zijn ze onverkort relevant om te blijven bestuderen en onderwijzen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het gezamenlijk werken aan wat alle betrokkenen relevant, interessant en uitdagend vinden. Onderwijs is geen eenrichtingsverkeer, maar een inspanning om voor iedereen de lat op een zodanige manier te leggen dat je weliswaar op je tenen loopt, maar daardoor wel veel ziet.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek beweegt zich op het snijvlak van klankleer en fonologie: het metrum van Griekse teksten en de veronderstelde impact van het resulterende ritme. Metrum, dikwijls begrepen als een regelmatige afwisseling van 'lange' en 'korte' lettergrepen, levert een gesproken ritme op dat hoorbaar en aantoonbaar afwijkt van natuurlijk taalgebruik: alle Griekse poëzie creëert daarmee een soundscape voor toehoorders, eigenlijk een enorme variëteit aan soundscapes. Waarom? En met welk effect? Mijn onderzoek poogt die twee vragen te beantwoorden.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Studiekeuze is een combinatie van persoonlijke voorkeuren en gedroomde perspectieven. GLTC komt tegemoet aan beide als je besluit en durft te kiezen voor taligheid, intercultureel bewustzijn en 'de mens als maat van alle dingen'.
Wat brengt jouw werk in de praktijk (buiten jouw rol als docent/onderzoeker aan de Radboud Universiteit) jou in je academisch werk, en andersom?
Als docent op de verschillende niveaus waarop GLTC wordt aangeboden ervaar ik het belang van doorontwikkeling van taal- en letterkundige bestudering van de klassieke erfenis en al haar culturele uitingen. Andersom helpt mijn academische activiteit me om te relativeren in de beschouwing van de actualiteit, van mezelf en anderen: zoveel weten en snappen we vandaag, morgen de rest.