Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Ronald Blankenborg. Ik ben als universitair docent Grieks verbonden aan de afdeling Griekse en Latijnse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Nijmegen. Na afronding van mijn studie GLTC in Amsterdam ben ik werkzaam geweest in het middelbaar onderwijs, zowel in Nederland als daar buiten. Daarnaast ben ik altijd actief geweest in onderzoek hetgeen een link met het universitair onderwijs bood. Naast mastervakken verzorg ik voor de bachelor GLTC tekstvakken, literatuurgeschiedenis en scriptiebegeleiding. Als vakdidactisch meester ben ik bovendien sterk betrokken bij de ontwikkeling van onderwijs en de rol van onze studenten daarin.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Al vanaf gymnasium-4 wist ik dat ik Griekse en Latijnse Taal en Cultuur wilde studeren en bijna vier decennia later weet ik dat ik nog lang niet uitgestudeerd ben: zulke rijke culturen, talen en literaturen, die blijvend en onverkort het kritisch denkvermogen en de zelfreflectie van academici blijven uitdagen en helpen vormgeven. Voor de samenleving als geheel vormen Griekse en Latijnse Taal en Cultuur een onuitputtelijke bron van inspiratie en een spiegel voor wie zichzelf serieus neemt; voor classici zijn ze onverkort relevant om te blijven bestuderen en onderwijzen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het gezamenlijk werken aan wat alle betrokkenen relevant, interessant en uitdagend vinden. Onderwijs is geen eenrichtingsverkeer, maar een inspanning om voor iedereen de lat op een zodanige manier te leggen dat je weliswaar op je tenen loopt, maar daardoor wel veel ziet.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Mijn onderzoek beweegt zich op het snijvlak van klankleer en fonologie: het metrum van Griekse teksten en de veronderstelde impact van het resulterende ritme. Metrum, dikwijls begrepen als een regelmatige afwisseling van 'lange' en 'korte' lettergrepen, levert een gesproken ritme op dat hoorbaar en aantoonbaar afwijkt van natuurlijk taalgebruik: alle Griekse poëzie creëert daarmee een soundscape voor toehoorders, eigenlijk een enorme variëteit aan soundscapes. Waarom? En met welk effect? Mijn onderzoek poogt die twee vragen te beantwoorden.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Studiekeuze is een combinatie van persoonlijke voorkeuren en gedroomde perspectieven. GLTC komt tegemoet aan beide als je besluit en durft te kiezen voor taligheid, intercultureel bewustzijn en 'de mens als maat van alle dingen'.
Wat brengt jouw werk in de praktijk (buiten jouw rol als docent/onderzoeker aan de Radboud Universiteit) jou in je academisch werk, en andersom?
Als docent op de verschillende niveaus waarop GLTC wordt aangeboden ervaar ik het belang van doorontwikkeling van taal- en letterkundige bestudering van de klassieke erfenis en al haar culturele uitingen. Andersom helpt mijn academische activiteit me om te relativeren in de beschouwing van de actualiteit, van mezelf en anderen: zoveel weten en snappen we vandaag, morgen de rest.