Ervaringen
Studenten zullen een grote impact hebben in toekomstig onderzoek.
- Opleiding
- Humane Neurowetenschappen
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben werkzaam bij het Donders Instituut binnen de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica als hoogleraar Visuele Neurowetenschappen. Samen met Pieter Medendorp heb ik deze opleiding ontwikkeld. Ik zal één van de docenten worden bij deze nieuwe bacheloropleiding.
Kun je ons vertellen waarom deze bacheloropleiding is ontwikkeld en wat deze opleiding onderscheidt van andere opleidingen? Wat is de noodzaak dat deze opleiding er is?
We zien dat mensen die een opleiding hebben gevolgd waarin programmeren, modelleren, AI en datascience terugkomen, multi-inzetbaar zijn in de maatschappij. Het is een opleiding die goede STEM* skills creëert en dat is erg belangrijk, want er is steeds meer behoefte aan wetenschappers die over deze vaardigheden beschikken. Deze nieuwe opleiding speelt in op deze behoefte.
*STEM is een Engels acroniem voor science, technology, engineering en mathematics.
Aan welke maatschappelijke vraagstukken draagt de opleiding, en dus studenten van deze opleiding, bij?
De opleiding en de studenten dragen bij aan vraagstukken die gaan over bijvoorbeeld gezondheidsaspecten en belangrijkste ziektes die we in de maatschappij hebben, zoals dementie of Parkinson, waar tot nu toe nog geen oplossingen voor zijn. Het is geen medische opleiding, maar de kennis die wordt ontwikkeld zal zeker bijdragen aan onderzoek naar deze neurologische aandoeningen. Ook draagt de studie bij aan het ontwikkelen en op de markt brengen van nieuwe behandelingen voor ziektes en andere toepassingen van hersenonderzoek. De aandacht voor neurowetenschappen is flink omhoog gegaan en het aantal mensen dat hier onderzoek naar doet is groot. Studenten zullen daarom een grote impact hebben in toekomstig onderzoek.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Op dit moment doe ik onder andere onderzoek naar prothesen voor blinde mensen om een vorm van zicht terug te geven. We stimuleren hierbij de hersenen zodat een blind iemand weer iets kan zien. Daarnaast doe ik onderzoek bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Studenten die deze opleiding gaan volgen zouden veel kunnen bijdragen aan deze onderzoeksprojecten. We meten bijvoorbeeld hersensignalen, maar ook andere signalen, op in het lichaam. Als onderzoeker ben je dus bezig met allerlei verschillende datastromen. Hier moet je mee overweg kunnen om data te kunnen samenvatten en vervolgens conclusies te kunnen trekken. Dat leer je in deze bachelor.
Waarom heb je ervoor gekozen om dit vakgebied te gaan werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik heb eerst Biomedische Wetenschappen in Utrecht gestudeerd en in deze studie onder andere een half jaar lang natuurkunde, wiskunde en informatica gedaan. Dat paste heel goed bij mijn interesse voor het hersenonderzoek, omdat je daar juist dat dat soort vakken bij gebruikt. Het past ook heel erg bij de hele filosofie van deze bachelor.
Kunnen we technologie ontwikkelen om het brein te meten, te stimuleren, te analyseren of aan te sturen? Daar proberen we in deze bachelor meer over te leren.
- Opleiding
- Humane Neurowetenschappen
Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben werkzaam bij het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour en bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen als hoogleraar Sensomotorische Neurowetenschappen. Ik zal gaan doceren aan de bachelor Humane Neurowetenschappen. Samen met Richard van Wezel van de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica ben ik initiatiefnemer van deze nieuwe bachelor.
Kun je ons vertellen waarom deze bacheloropleiding is ontwikkeld en wat deze opleiding onderscheidt van andere opleidingen? Wat is de noodzaak dat deze opleiding er is?
In de afgelopen jaren merkten mijn collega’s en ik dat veel mensen die bij ons kwamen afstuderen een bepaalde set aan skills misten die ze nodig hebben om bij Donders onderzoek te kunnen doen naar humane neurowetenschappen. We noemen dat STEM skills. STEM is een Engels acroniem voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Toen ik wat meer tijd kreeg om hierover na te denken, kwam ik in gesprek met Richard en is deze bacheloropleiding ontstaan. De samenleving is een beetje aan het ‘neuronaliseren’: op veel zaken komt steeds vaker een perspectief vanuit het brein. Als je vragen goed wil beantwoorden, heb je een goede training nodig. Die is er nog niet helemaal en die gaan we nu aanbieden met deze nieuwe bacheloropleiding.
Je zou deze opleiding een Sigma opleiding kunnen noemen: het heeft eigenlijk alle facetten in zich; alpha, bèta en gamma. Dat is voor scholieren erg interessant. Het unieke aan deze studie is dat het écht gericht is op de werking van de hersenen en dat we de ontwikkeling van STEM skills stimuleren.
Aan welke maatschappelijke vraagstukken draagt de opleiding, en dus studenten van deze opleiding, bij?
Het kan overal impact hebben. Denk aan neurologische stoornissen, bijvoorbeeld door hersenbloedingen of trauma maar ook als gevolg van ziekten, zoals de ziekte van Parkinson of Alzheimer. Wat gebeurt er in het brein, is er reparatie mogelijk? Welke technologie is daarvoor nodig? Denk aan onderwijs; wat is leren? En hoe is het brein betrokken bij het leren? Maar ook rechtspraak; kunnen we kennis over de werking van de hersenen bijvoorbeeld meenemen in het getuigenverhoor? Tegenwoordig zie je dat sportorganisaties ook gebruik maken van Embedded Scientists (onderzoeker in de dagelijkse sportpraktijk) die veel weten van bepaalde wetenschappelijke domeinen. Wat is motivatie? Wat is waarneming? Je ziet het in voeding; wat is de relatie tussen voeding en cognitie? Zo zijn er zoveel haakjes in de samenleving waar het brein op een bepaalde manier aan de orde komt. Neurowetenschap is dus erg belangrijk in de tijd van nu, omdat het zo breed toepasbaar is.
Voor welke leerling is deze opleiding interessant? Wie is de doelgroep?
Scholieren die zich interesseren in het brein, maar ook in technologie en gedrag. Wat zijn de onderliggende mechanismen die bepaald gedrag veroorzaken? Kunnen we technologie ontwikkelen om het brein te meten, te stimuleren, te analyseren of aan te sturen. Daar proberen we in deze bachelor meer over te leren.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik ben onderdeel van een onderzoeksgroep die zich richt op de koppeling tussen waarneming en bewegen. Onze waarneming hangt af van verschillende zintuigen, zoals het zicht en gehoor, maar ook de balans en de zintuigen in onze spieren. Het brein moet de informatie uit de zintuigen bij elkaar nemen om een samenhangend percept van de wereld en ons lichaam op te bouwen. Maar wat gebeurt er als er een zintuig uitvalt, zoals in bepaalde patiëntgroepen? Wij maken voorspellingen over hoe je je dan kunt handhaven in de wereld en toetsen die vervolgens in patiëntengroepen. Om dit allemaal te kunnen, moet je weten wat voor soort data je gaat opmeten en hoe je deze gaat analyseren en interpreteren. Dit soort kennis komt allemaal terug in deze opleiding.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik ben zelf opgeleid als natuurkundige en als natuurkundige vond ik het interessant om iets met biologie te doen. Ik ben toen biofysica gaan doen, een combinatie van biologie en fysica, waardoor ik steeds meer interesse kreeg in het brein en de werking van de hersenen. Hoe sturen de hersenen bewegingen aan? Hoe zorgen de hersenen voor ons waarnemen? Hoe zit die koppeling? Ik blijf dat een uitermate fascinerend vakgebied vinden. Toepasbaar, maar ook heel erg fundamenteel.
Welk tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Mocht je twijfelen of deze opleiding iets voor jou is, probeer dan te achterhalen of je geïnteresseerd bent in bèta, technologie en programmeren, maar ook in psychologie? En wellicht zelfs een interesse in medische zaken? Dan past deze opleiding bij jou!