Kun je jezelf voorstellen?
Ik ben werkzaam bij het Donders Instituut binnen de Faculteit Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica als hoogleraar Visuele Neurowetenschappen. Samen met Pieter Medendorp heb ik deze opleiding ontwikkeld. Ik zal één van de docenten worden bij deze nieuwe bacheloropleiding.
Kun je ons vertellen waarom deze bacheloropleiding is ontwikkeld en wat deze opleiding onderscheidt van andere opleidingen? Wat is de noodzaak dat deze opleiding er is?
We zien dat mensen die een opleiding hebben gevolgd waarin programmeren, modelleren, AI en datascience terugkomen, multi-inzetbaar zijn in de maatschappij. Het is een opleiding die goede STEM* skills creëert en dat is erg belangrijk, want er is steeds meer behoefte aan wetenschappers die over deze vaardigheden beschikken. Deze nieuwe opleiding speelt in op deze behoefte.
*STEM is een Engels acroniem voor science, technology, engineering en mathematics.
Aan welke maatschappelijke vraagstukken draagt de opleiding, en dus studenten van deze opleiding, bij?
De opleiding en de studenten dragen bij aan vraagstukken die gaan over bijvoorbeeld gezondheidsaspecten en belangrijkste ziektes die we in de maatschappij hebben, zoals dementie of Parkinson, waar tot nu toe nog geen oplossingen voor zijn. Het is geen medische opleiding, maar de kennis die wordt ontwikkeld zal zeker bijdragen aan onderzoek naar deze neurologische aandoeningen. Ook draagt de studie bij aan het ontwikkelen en op de markt brengen van nieuwe behandelingen voor ziektes en andere toepassingen van hersenonderzoek. De aandacht voor neurowetenschappen is flink omhoog gegaan en het aantal mensen dat hier onderzoek naar doet is groot. Studenten zullen daarom een grote impact hebben in toekomstig onderzoek.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Op dit moment doe ik onder andere onderzoek naar prothesen voor blinde mensen om een vorm van zicht terug te geven. We stimuleren hierbij de hersenen zodat een blind iemand weer iets kan zien. Daarnaast doe ik onderzoek bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Studenten die deze opleiding gaan volgen zouden veel kunnen bijdragen aan deze onderzoeksprojecten. We meten bijvoorbeeld hersensignalen, maar ook andere signalen, op in het lichaam. Als onderzoeker ben je dus bezig met allerlei verschillende datastromen. Hier moet je mee overweg kunnen om data te kunnen samenvatten en vervolgens conclusies te kunnen trekken. Dat leer je in deze bachelor.
Waarom heb je ervoor gekozen om dit vakgebied te gaan werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Ik heb eerst Biomedische Wetenschappen in Utrecht gestudeerd en in deze studie onder andere een half jaar lang natuurkunde, wiskunde en informatica gedaan. Dat paste heel goed bij mijn interesse voor het hersenonderzoek, omdat je daar juist dat dat soort vakken bij gebruikt. Het past ook heel erg bij de hele filosofie van deze bachelor.