Ervaringen
De bachelor was voor mij een periode van studie, sociale ontwikkeling en groei.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
'De bachelor was voor mij een periode van studie, sociale ontwikkeling en groei. Daarin was het voor mij de zoektocht van waar het allemaal toe ging leiden de grootste uitdaging.
Inmiddels werk ik als creative director, dit doe ik freelance. M’n werk bestaat uit het maken van campagnes voor merken en bedrijven. De meest relevante kennis die van pas komt is de algemene ontwikkeling die ontzettend is vergroot tijdens de studie. Daarbij ook de ontwikkeling van analytisch, maar vooral slim kunnen lezen, schrijven en bovenal denken.
Mijn werk vind ik interessant omdat het divers is: je werkt constant op andere projecten. Daarbij moet je echt weten wat er speelt in de wereld en de maatschappij zodat je merken en bedrijven kunt helpen om relevant te zijn voor hun doelgroep. Maar dit dan wel op een creatieve manier.
Heb je nog een tip voor toekomstige studenten? Ontmoet veel mensen en wees aardig. Werk veel aan eigen projecten naast je studie. Blijf jezelf ontwikkelingen, ook op andere gebieden naast je studie.'
Het leukste aan Nederlandse Taal en Cultuur vind ik dat het een brede opleiding is die je op verschillende manieren laat denken.
- Vooropleiding
- vwo, economie en maatschappij & cultuur en maatschappij, Maaslandcollege
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Eerlijk gezegd was de Radboud Universiteit gewoon de eerste universiteit waar ik ging kijken, nadat ik door het hele land heen hbo's had bezocht. Ik vond de sfeer op de RU zo goed dat ik niet meer verder ben gaan zoeken. Vooral de grote campus en de universitaire manier van werken en denken spraken me erg aan.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit?
Dat is een tijdje geleden, dus ik weet het niet meer zo precies. Mijn middelbare school gaf eigenlijk best veel informatie over de universiteit en wat er te verwachten viel, dus ik werd niet per se overdonderd. En omdat ik begon met Rechten, klopte het standaardbeeld van massale collegezalen en onpersoonlijk contact met docenten ook. Verder was de introweek super handig, omdat de intro-ouders me al veel vertelden en we toen alvast de collegezalen bezochten en wat docenten zagen. Wat de studie zelf betreft, kan ik me alleen het allereerste college herinneren waarin de hoogleraar ons vooral wees op de juiste terminologie ("u gaat niet naar de les, maar naar college"). Toen ik daarna Nederlandse Taal en Cultuur ging studeren, voelde het veel meer als de middelbare school! Je zit gewoon in een lokaal, de docenten kennen je en je kent iedereen uit je jaarlaag.
Wat spreekt je aan in de bachelor? En wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Het leukste aan Nederlandse Taal en Cultuur vind ik dat het een brede opleiding is die je op verschillende manieren laat denken. De opleiding bestaat uit drie onderdelen: taalkunde, letterkunde en communicatie. Taalkunde vind ik verreweg het moeilijkste en uitdagendste. Hierbij leer je bijvoorbeeld hoe kinderen taal leren en leer je hoe klanken in je mond werken en hoe ze woorden vormen. Dat is allemaal best wel abstract en diepgaand. Letterkunde is niet zo moeilijk - mits je van literatuur en geschiedenis houdt - maar het kost vooral veel tijd om alle boeken te lezen (mocht je dit daadwerkelijk doen). Communicatie is mijn favoriete onderdeel. Hierbij leer je bijvoorbeeld hoe je zo'n overtuigend mogelijke speech kunt houden of ga je in op hoe verschillende media taal gebruiken.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Het grootste deel van mijn bachelor heb ik in coronatijd gedaan, dus ik denk dat ik vooral veel sfeer niet ervaren heb. Wat in ieder geval kenmerkend is, is de kleinschaligheid en de gemoedelijke sfeer. Omdat er zo weinig studenten zijn, ken je bijna alle ntc-studenten en zijn je vrienden verspreid over de hele studie, wat ik heel leuk vind. Je ziet ook op de uni bijna altijd wel een andere student die je kent en waarmee je het leuk kunt hebben. Ook kennen de meeste docenten en studenten elkaar. De docenten zijn bovendien heel enthousiast en benaderbaar. Eigenlijk ervaar ik juist bij Nederlandse Taal en Cultuur een veel minder grote machtsafstand dan op de middelbare school! Iedereen ziet elkaar gewoon als ander mens en je hebt veel minder onderlinge groepjes.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Dit wordt een ietwat verrassend antwoord, want als ik mijn bachelordiploma heb, ga ik een pre-master politicologie doen. Heel anders dus dan Nederlandse Taal en Cultuur... Uiteindelijk hoop ik iets in de politiek of diplomatie te doen. Wat ik daarbij vooral kan gebruiken uit deze studie zijn denk ik het typisch universitaire denken en de communicatiestrategieën. Bovendien weet ik als neerlandica natuurlijk vrij veel over mijn land en zijn inwoners, dus kan ik het hopelijk goed vertegenwoordigen.
Ben je betrokken bij de studievereniging?
In mijn eerste jaar deed ik eigenlijk niks met de studievereniging, maar daarna heb ik één jaar in de activiteitencommissie gezeten. Ondertussen schrijf ik voor De Uitvreter, het tijdschrift van de vereniging en ga ik enthousiast naar de meeste activiteiten.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Nijmegen staat bekend als een super linkse studentenstad en dat merk je ook aan de mensen die er zijn. De meeste mensen die ik er ontmoet, zijn heel open en gezellig. Verder voelt Nijmegen echt veilig om 's nachts over straat te gaan en kun je bijna overal probleemloos vegan eten. In de zomer heeft Nijmegen het Waalstrandje en natuurlijk de Vierdaagsefeesten die je niet kunt missen als je er woont of studeert :)
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik heb de hele bovenbouw getwijfeld over mijn studiekeuze, dus ik heb denk ik alles gedaan wat mogelijk is: proefstuderen, meelopdagen, open dagen etc. Gek genoeg heb ik voor de studie Nederlandse Taal en Cultuur alleen een open dag bezocht in vijf-vwo om me zo'n twee jaar later relatief impulsief voor de studie in te schrijven. Ook voor mijn uiteindelijke master heb ik maar één open dag bezocht. Ik denk dat de andere voorlichtingsactiviteiten vooral handig kunnen zijn om de sfeer mee te maken als je nog tussen universiteiten of hoge scholen twijfelt.
Wat voor advies zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Dit is natuurlijk vreselijk cliché, maar volg je gevoel! Ik denk echt dat dat het belangrijkste is. Laat je niet gek maken door alle cijfers, toekomstperspectieven en flyers die je meekrijgt. Sowieso is je bachelor uiteindelijk helemaal niet zo bepalend voor je toekomst als je nu denkt. Ik ken ontzettend veel mensen die na hun bachelor een andere master gaan doen! Bovendien doen de meeste mensen langer over hun totale studie doen dan vier jaar. Dus leg jezelf geen (extra) druk op wat betreft je studiekeuze. Het is erg fijn als je meteen goed zit, maar totaal niet erg of raar als je uiteindelijk iets anders gaat doen. Volg je hart <3
Een stevige basis voor een master in Sociologie, waarbij veel statistiek komt kijken, maar ook ruimte is voor meer actuele onderwerpen.
- Vooropleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Pre-master Sociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je voor deze pre-master aan de Radboud Universiteit gekozen?
Nadat ik mijn bacheropleiding had afgerond, wilde ik een pre-master volgen in Sociologie. De voorgaande drie jaar is de Radboud Universiteit goed bevallen, en de overstap vanuit een ander vakgebied was goed mogelijk. Daarnaast leek de pre-master goed bij mijn wensen aan te sluiten: een stevige basis voor een master in Sociologie, waarbij veel statistiek komt kijken, maar ook ruimte is voor meer actuele onderwerpen.
Hoe vond je de overstap van een taalstudie naar een sociale wetenschap?
Bij de overgang van Nederlandse Taal en Cultuur naar Sociologie kwam ik er al snel achter dat het vakinhoudelijk hele verschillende disciplines zijn. Dat had ik al verwacht, toch was ik blij verrast over de bruikbaarheid van allerlei vaardigheden die ik meenam uit mijn bachelor. Zo had ik veel aan mijn onderzoeksvaardigheden, een ontwikkelde kritische blik en aan wetenschappelijke schrijfvaardigheden. Het laat zien dat aan iedere universitaire opleiding een set aan basisvaardigheden ten grondslag ligt, die binnen verschillende vakgebieden inzetbaar is. Verder maak je direct deel uit van de afdeling Sociologie, leren docenten je snel kennen en ben je van harte welkom bij de studievereniging.
Hoe ervaar je het niveau van de pre-master?
De pre-master bestaat voor een aanzienlijk deel uit statistiekcursussen. Voor een deel van de studenten is dit een uitdaging, maar uiteindelijk wordt deze door iedereen overwonnen. Als afwisseling worden er ook meer theoretische cursussen aangeboden, over onderwerpen als sociale ongelijkheid, vooroordelen in de maatschappij en beleidssociologie. Doordat de pre-master je in één jaar klaarstoomt om een volwaardig Socioloog te worden kan het even aanpoten zijn op sommige momenten, maar geen enkele cursus voelt irrelevant of overbodig.
Welke master ben je na de pre-master gaan volgen? En wat wil je gaan doen met die master op zak?
Na de pre-master ben ik de master Sociologie: Beleid en praktijkgericht onderzoek gaan volgen. De pre-master bereidt je hier direct op voor. Binnen de master is het mogelijk om je verder te specialiseren, hiervoor kiest de student een onderwerp naar keuze binnen de sociologie. Zelf heb ik gekozen voor een specialisatie in criminologie. Zo schrijf ik binnen verplichte cursussen essays over een criminologisch onderwerp en heb ik mijn vrije keuzeruimte ingevuld met een cursus over forensische psychiatrie. Deze vrije keuze kan zelfs aan een andere faculteit worden ingevuld. Als ik mijn diploma heb behaald zou ik graag als criminoloog aan de slag willen gaan voor een onderzoeksbureau!
Ik vind het altijd heel mooi als studenten tijdens het schrijven van een scriptie zelf ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Imme Lammertink en ik werk als post-doc onderzoeker bij de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur en het Centre for Language Studies. In 2009 begon ik als student Biomedische Wetenschappen, maar na een paar weken had ik door dat die studie toch niet helemaal was wat ik ervan had gehoopt. Nog voor het einde van het kalenderjaar maakte ik de overstap naar Nederlandse Taal en Cultuur. Daar ontdekte ik mijn passie voor onderzoek en mijn fascinatie voor de eerstetaalverwerving. Hoe leren kinderen hun moedertaal en vooral: hoe doe je onderzoek naar het leren van taal bij kinderen die zelf nog niet kunnen praten? Mijn bachelorscriptie schreef ik bij Paula Fikkert en in samenwerking met het Baby and Child Research Center deed ik onderzoek naar het boeba-kiki effect. Na mijn bachelor ben ik de onderzoeksmaster Cognitive Neuroscience gaan doen. Ook aan de Radboud Universiteit. Voor mijn masterscriptie mocht ik 5 maanden naar Cambridge (UK) om onderzoek te doen naar het voorspellen van beurtwisselingen bij Engelse en Nederlandse peuters. Vervolgens ben ik gaan promoveren aan de Universiteit van Amsterdam en heb ik 2 jaar als onderzoeker bij Kentalis gewerkt. In deze periode deed ik vooral onderzoek naar het leren van taal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Tegenwoordig kunnen studenten mij tegenkomen bij vakken als Moedertaalverwerving, Psycholinguïstiek, (verdieping) Taalontwikkelingsstoornissen en als scriptiebegeleider. Ook ben ik actief bij het Kletskoppen kindertaal festival en het Baby and Child Research Center.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
De mooiste momenten zijn de momenten waarop ik voor het eerst in de resultaten van een experiment duik en op die manier een beetje beter leer te begrijpen hoe kinderen taal leren en waarom sommige kinderen zoveel moeite hebben met het leren van taal. Daarnaast is mijn werk heel afwisselend: de ene dag test ik kinderen met een taalontwikkelingsstoornis op de basisschool, geef ik een gastcollege voor studenten, ouders of logopedisten. Op andere dagen zit ik de hele dag te puzzelen op een data-analyse script in R of bijt ik me stuk op de juiste formuleringen voor een wetenschappelijk artikel.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Ik vind het altijd heel mooi als studenten tijdens het schrijven van een scriptie zelf ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken en tot nieuwe inzichten komen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Op dit moment doe ik onderzoek naar het onderlinge taalaanbod van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en hun klasgenoten in het regulier en speciaal onderwijs.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Kies vooral iets waar je echt enthousiast van wordt.
Laat je verrassen door wat je nog niet weet, dan is leren een feest.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
Kun je jezelf voorstellen?
Hoi, mijn naam is Paul Hulsenboom. Ik werk nu al ruim 7 jaar bij de opleiding NTC in Nijmegen, maar zelf heb ik GLTC (oftewel Griekse en Latijnse Taal en Cultuur) gestudeerd. Voordat ik bij NTC kwam, was ik een paar jaar docent Klassieke Talen op verschillende middelbare scholen. Daarna ben ik een promotieonderzoek begonnen bij NTC, waarbij mijn kennis van het Latijn goed van pas kwam. Ook heb ik gewerkt aan de afdeling NTC in Utrecht. Ik heb vakken verzorgd over 17e-eeuws literatuur en boekgeschiedenis, en momenteel over vaardigheden die je nodig hebt om onderzoek te doen. Verder werk ik samen met middelbare scholen, bijvoorbeeld om lesmateriaal te maken.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren en werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn eigen achtergrond speelt daarin een belangrijke rol: als zoon van een Nederlandse vader en een Poolse moeder ben ik van huis uit gefascineerd door Pools-Nederlandse contacten en de manieren waarop Nederlanders en Polen over elkaar denken. Tijdens mijn studie raakte ik bovendien geïnteresseerd in Latijnse literatuur uit de 17e eeuw. Zo kwam ik uit bij mijn promotieonderzoek: Nederlandse beeldvorming over Polen en Poolse beeldvorming over Nederland in de 17e eeuw. Ik vind het geweldig om me te verdiepen in allerlei soorten bronnen uit die periode, van Nederlandse, Poolse en Latijnse gedichten en reisverslagen tot tekeningen en kaarten. Dat ik veel van die bronnen zelf heb kunnen opspeuren in archieven en bibliotheken maakt het extra spannend. Het gevoel dat je krijgt als je een onbekende bron ontdekt, is fantastisch.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het contact met studenten. College geven en scripties begeleiden vind ik het leukst als ik een band met de studenten op kan bouwen. Dan hebben we er allemaal extra plezier aan en leren we nog meer van elkaar.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe onderzoek op het snijvlak van 17e-eeuwse literatuur-, kunst-, diplomatie- en cultuurgeschiedenis, Nederlands, Latijn en Pools. Momenteel schrijf ik onder andere over Nederlands-Poolse tweetaligheid in de 17e eeuw, de vroegste beschrijving van Nederland door een Poolse auteur en Latijnse gedichten uit Polen over het beruchte Rampjaar 1672. In de toekomst wil ik me bijvoorbeeld gaan bezighouden met de vraag hoe de concepten 'West-' en 'Oost-Europa' zich door de eeuwen ontwikkeld hebben.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Het is een cliché, maar toch: kies voor wat je leuk vindt, wat je interessant lijkt, waar je handen van gaan jeuken. En ook: laat je verrassen door wat je nog niet weet, dan is leren een feest.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Voor de Nederlandse ambassade in Polen schrijf ik korte sociale mediaposts over Pools-Nederlandse geschiedenis. Mijn expertise is daarvoor uiteraard cruciaal. Tegelijkertijd leer ik door die posts om op een andere manier over het verleden te schrijven dan ik gewoonlijk doe: niet voor academische lezers, maar voor een breed publiek. Het is leuk om op zo'n manier met mijn interesses bezig te zijn.
Ik tour vaak rond met het voordragen van poëzie.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Oud-student Nederlandse Taal en Cultuur, Wout vertelt over zijn werk als schrijver, onderzoeker en docent.
Ik zie eigenlijk heel veel van mijn opleiding erin terug.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Dion heeft Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd en daarna de Tweejarige Educatieve Master gevolgd en werkt nu als docent in het voortgezet onderwijs. Bekijk hoe hij vertelt over de afwisseling van zijn baan als docent en hoe hij de elementen van de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur kan toepassen in zijn lessen.
Ik kan alles wat ik heb geleerd over het vakgebied vertalen naar projecten voor anderen.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Oud-student Eva vertelt over haar opleiding én werk bij de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur. Daar werkt zij nu als projectmedewerker Neerlandistiek.