Ervaringen
De theoretische cursussen gaan over onderwerpen als sociale ongelijkheid, vooroordelen in de maatschappij en beleidssociologie.
- Vooropleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur (Radboud Universiteit)
- Opleiding
- Pre-master Sociologie
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Student Axel Dalessi heeft de pre-masteropleiding Sociologie afgerond.
Waarom heb je voor deze pre-master aan de Radboud Universiteit gekozen?
Nadat ik mijn bacheropleiding had afgerond, wilde ik een pre-master volgen in Sociologie. De voorgaande drie jaar is de Radboud Universiteit goed bevallen, en de overstap vanuit een ander vakgebied was goed mogelijk. Daarnaast leek de pre-master goed bij mijn wensen aan te sluiten: een stevige basis voor een master in Sociologie, waarbij veel statistiek komt kijken, maar ook ruimte is voor meer actuele onderwerpen.
Hoe vond je de overstap van een taalstudie naar een sociale wetenschap?
Bij de overgang van Nederlandse Taal en Cultuur naar Sociologie kwam ik er al snel achter dat het vakinhoudelijk hele verschillende disciplines zijn. Dat had ik al verwacht, toch was ik blij verrast over de bruikbaarheid van allerlei vaardigheden die ik meenam uit mijn bachelor. Zo had ik veel aan mijn onderzoeksvaardigheden, een ontwikkelde kritische blik en aan wetenschappelijke schrijfvaardigheden. Het laat zien dat aan iedere universitaire opleiding een set aan basisvaardigheden ten grondslag ligt, die binnen verschillende vakgebieden inzetbaar is. Verder maak je direct deel uit van de afdeling Sociologie, leren docenten je snel kennen en ben je van harte welkom bij de studievereniging.
Hoe ervaar je het niveau van de pre-master?
De pre-master bestaat voor een aanzienlijk deel uit statistiekcursussen. Voor een deel van de studenten is dit een uitdaging, maar uiteindelijk wordt deze door iedereen overwonnen. Als afwisseling worden er ook meer theoretische cursussen aangeboden, over onderwerpen als sociale ongelijkheid, vooroordelen in de maatschappij en beleidssociologie. Doordat de pre-master je in één jaar klaarstoomt om een volwaardig Socioloog te worden kan het even aanpoten zijn op sommige momenten, maar geen enkele cursus voelt irrelevant of overbodig.
Welke master ben je na de pre-master gaan volgen? En wat wil je gaan doen met die master op zak?
Na de pre-master ben ik de master Sociologie aan de Radboud Universiteit gaan volgen. De pre-master bereidt je hier direct op voor. Binnen de master is het mogelijk om je verder te specialiseren, hiervoor kiest de student een onderwerp naar keuze binnen de sociologie. Zelf heb ik gekozen voor een specialisatie in criminologie. Zo schrijf ik binnen verplichte cursussen essays over een criminologisch onderwerp en heb ik mijn vrije keuzeruimte ingevuld met een cursus over forensische psychiatrie. Deze vrije keuze kan zelfs aan een andere faculteit worden ingevuld. Als ik mijn diploma heb behaald zou ik graag als criminoloog aan de slag willen gaan voor een onderzoeksbureau!
Ik vind het altijd heel mooi als studenten tijdens het schrijven van een scriptie zelf ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
Imme Lammertink is post-doc onderzoeker aan de Radboud Universiteit.
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Imme Lammertink en ik werk als post-doc onderzoeker bij de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur en het Centre for Language Studies. In 2009 begon ik als student Biomedische Wetenschappen, maar na een paar weken had ik door dat die studie toch niet helemaal was wat ik ervan had gehoopt. Nog voor het einde van het kalenderjaar maakte ik de overstap naar Nederlandse Taal en Cultuur. Daar ontdekte ik mijn passie voor onderzoek en mijn fascinatie voor de eerstetaalverwerving. Hoe leren kinderen hun moedertaal en vooral: hoe doe je onderzoek naar het leren van taal bij kinderen die zelf nog niet kunnen praten? Mijn bachelorscriptie schreef ik bij Paula Fikkert en in samenwerking met het Baby and Child Research Center deed ik onderzoek naar het boeba-kiki effect. Na mijn bachelor ben ik de onderzoeksmaster Cognitive Neuroscience gaan doen. Ook aan de Radboud Universiteit. Voor mijn masterscriptie mocht ik 5 maanden naar Cambridge (UK) om onderzoek te doen naar het voorspellen van beurtwisselingen bij Engelse en Nederlandse peuters. Vervolgens ben ik gaan promoveren aan de Universiteit van Amsterdam en heb ik 2 jaar als onderzoeker bij Kentalis gewerkt. In deze periode deed ik vooral onderzoek naar het leren van taal bij kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Tegenwoordig kunnen studenten mij tegenkomen bij vakken als Moedertaalverwerving, Psycholinguïstiek, (verdieping) Taalontwikkelingsstoornissen en als scriptiebegeleider. Ook ben ik actief bij het Kletskoppen kindertaal festival en het Baby and Child Research Center.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
De mooiste momenten zijn de momenten waarop ik voor het eerst in de resultaten van een experiment duik en op die manier een beetje beter leer te begrijpen hoe kinderen taal leren en waarom sommige kinderen zoveel moeite hebben met het leren van taal. Daarnaast is mijn werk heel afwisselend: de ene dag test ik kinderen met een taalontwikkelingsstoornis op de basisschool, geef ik een gastcollege voor studenten, ouders of logopedisten. Op andere dagen zit ik de hele dag te puzzelen op een data-analyse script in R of bijt ik me stuk op de juiste formuleringen voor een wetenschappelijk artikel.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Ik vind het altijd heel mooi als studenten tijdens het schrijven van een scriptie zelf ontdekken dat ze veel meer kunnen dan ze denken en tot nieuwe inzichten komen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Op dit moment doe ik onderzoek naar het onderlinge taalaanbod van leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en hun klasgenoten in het regulier en speciaal onderwijs.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Kies vooral iets waar je echt enthousiast van wordt.
Laat je verrassen door wat je nog niet weet, dan is leren een feest.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
Paul Hulsenboom is onderwijsontwikkelaar en onderzoeker voor de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur aan de Radboud Universiteit.
Kun je jezelf voorstellen?
Hoi, mijn naam is Paul Hulsenboom. Ik werk nu al ruim 7 jaar bij de opleiding NTC in Nijmegen, maar zelf heb ik GLTC (oftewel Griekse en Latijnse Taal en Cultuur) gestudeerd. Voordat ik bij NTC kwam, was ik een paar jaar docent Klassieke Talen op verschillende middelbare scholen. Daarna ben ik een promotieonderzoek begonnen bij NTC, waarbij mijn kennis van het Latijn goed van pas kwam. Ook heb ik gewerkt aan de afdeling NTC in Utrecht. Ik heb vakken verzorgd over 17e-eeuws literatuur en boekgeschiedenis, en momenteel over vaardigheden die je nodig hebt om onderzoek te doen. Verder werk ik samen met middelbare scholen, bijvoorbeeld om lesmateriaal te maken.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren en werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Mijn eigen achtergrond speelt daarin een belangrijke rol: als zoon van een Nederlandse vader en een Poolse moeder ben ik van huis uit gefascineerd door Pools-Nederlandse contacten en de manieren waarop Nederlanders en Polen over elkaar denken. Tijdens mijn studie raakte ik bovendien geïnteresseerd in Latijnse literatuur uit de 17e eeuw. Zo kwam ik uit bij mijn promotieonderzoek: Nederlandse beeldvorming over Polen en Poolse beeldvorming over Nederland in de 17e eeuw. Ik vind het geweldig om me te verdiepen in allerlei soorten bronnen uit die periode, van Nederlandse, Poolse en Latijnse gedichten en reisverslagen tot tekeningen en kaarten. Dat ik veel van die bronnen zelf heb kunnen opspeuren in archieven en bibliotheken maakt het extra spannend. Het gevoel dat je krijgt als je een onbekende bron ontdekt, is fantastisch.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het contact met studenten. College geven en scripties begeleiden vind ik het leukst als ik een band met de studenten op kan bouwen. Dan hebben we er allemaal extra plezier aan en leren we nog meer van elkaar.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe onderzoek op het snijvlak van 17e-eeuwse literatuur-, kunst-, diplomatie- en cultuurgeschiedenis, Nederlands, Latijn en Pools. Momenteel schrijf ik onder andere over Nederlands-Poolse tweetaligheid in de 17e eeuw, de vroegste beschrijving van Nederland door een Poolse auteur en Latijnse gedichten uit Polen over het beruchte Rampjaar 1672. In de toekomst wil ik me bijvoorbeeld gaan bezighouden met de vraag hoe de concepten 'West-' en 'Oost-Europa' zich door de eeuwen ontwikkeld hebben.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Het is een cliché, maar toch: kies voor wat je leuk vindt, wat je interessant lijkt, waar je handen van gaan jeuken. En ook: laat je verrassen door wat je nog niet weet, dan is leren een feest.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Voor de Nederlandse ambassade in Polen schrijf ik korte sociale mediaposts over Pools-Nederlandse geschiedenis. Mijn expertise is daarvoor uiteraard cruciaal. Tegelijkertijd leer ik door die posts om op een andere manier over het verleden te schrijven dan ik gewoonlijk doe: niet voor academische lezers, maar voor een breed publiek. Het is leuk om op zo'n manier met mijn interesses bezig te zijn.
Ik tour vaak rond met het voordragen van poëzie.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Wat kun je nou met de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur?
Oud-student Nederlandse Taal en Cultuur, Wout vertelt over zijn werk als schrijver, onderzoeker en docent.
Ik zie eigenlijk heel veel van mijn opleiding erin terug.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Wat kun je nou met de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur?
Dion heeft Nederlandse Taal en Cultuur gestudeerd en daarna de Tweejarige Educatieve Master gevolgd en werkt nu als docent in het voortgezet onderwijs. Bekijk hoe hij vertelt over de afwisseling van zijn baan als docent en hoe hij de elementen van de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur kan toepassen in zijn lessen.
Ik kan alles wat ik heb geleerd over het vakgebied vertalen naar projecten voor anderen.
- Opleiding
- Nederlandse Taal en Cultuur
- Einddatum studie
Wat kun je met de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur?
Oud-student Eva vertelt over haar opleiding én werk bij de opleiding Nederlandse Taal en Cultuur. Daar werkt zij nu als projectmedewerker Neerlandistiek.