Kun je jezelf voorstellen?
Tijdens mijn studie Pedagogische Wetenschappen koos ik voor een minor in Onderwijswetenschappen en dat bleek een schot in de roos. Naast mijn minor volgde ik extra vakken die allemaal met onderwijs te maken hadden. Uiteindelijk heb ik ook een master in Onderwijswetenschappen afgerond. Na mijn studie heb ik een traineeship gevolgd bij de Rijksoverheid, waar ik werd opgeleid tot beleidsmedewerker. Al snel merkte ik dat ik liever zélf in de praktijk wilde werken in plaats van beleid te maken zonder echt te weten wat er op de werkvloer gebeurt. Hierdoor maakte ik de overstap naar het lesgeven. Inmiddels werk ik ook als schoolleider, wat ik nog steeds met veel plezier doe.
Op de opleiding PWPO geef ik de cursus Inleiding Pedagogische Wetenschappen en Onderwijswetenschappen aan eerstejaars studenten. Daarnaast ben ik stagecoördinator en zorg ik ervoor dat alle studenten een goede stageplek vinden waar ze het beste uit zichzelf kunnen halen!
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Omdat ik wil bijdragen aan eerlijke leerkansen voor alle kinderen. Wij leren onze studenten dat de leraar heel belangrijk is voor het leren en voor het creëren van een veilige omgeving. We begrijpen ook dat lesgeven een complex beroep is en veel kennis en kunde vereist van leraren. Wetenschappelijke inzichten kunnen hierbij helpen. Aangezien ik, naast mijn rol als docent, nog steeds ad interim schoolleider ben, blijf ik meemaken wat er gebeurt in het onderwijs.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Ik ben er trots op dat we als opleiding een duidelijke visie hebben waarvan we weten dat die voor de meeste kinderen werkt. Ik probeer onze studenten zoveel als mogelijk mee te nemen in onze visie, zodat zij een goed fundament hebben als ze aan gaan stagelopen of gaan werken. Vanuit deze kennisbasis zijn zij ook beter in staat om na te denken over hun eigen handelen. Ze leren bijvoorbeeld waarom voorkennis activeren zo belangrijk is. En waarom je gedragsverwachtingen moet uitspreken en handhaven. Studenten hebben zelf ook veel goede ideeën, zo leer ik zelf bij in de interactie met hen. De ervaringen die zij opdoen op school zijn hierbij super belangrijk.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Op dit moment doe ik zelf geen wetenschappelijk onderzoek. Als schoolleider ben ik wel bezig met verschillende vraagstukken. Hoe kunnen we het rekenonderwijs verbeteren? Hoe kunnen we leraren hierin professionaliseren? Hoe verbeteren we het welzijn van zowel kinderen als docenten? Dit soort praktische kwesties vind ik ontzettend interessant, en ik merk dat mijn rol als docent en stagecoördinator aan de universiteit me hierbij helpt.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Kies vooral iets wat je echt leuk vindt en waar je een steentje aan wil bijdragen. Ik heb een missie, namelijk: eerlijke leerkansen voor alle kinderen! Mijn passie ligt echt in het onderwijs, dat maakt dat ik elke dag met plezier naar mijn werk ga.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Als onderwijsadviseur en ad interim schoolleider moet ik zelf boven de stof staan. Ik gebruik daarom mijn ervaring in het onderwijs om mijn rol als coördinator aan de universiteit beter te vervullen, en andersom helpt mijn werk als docent aan de universiteit me in mijn rol op school. Er is een voortdurende wisselwerking tussen deze rollen, en dat maakt het werk zo boeiend.