Waarom de studie PWPO in Nijmegen?
- Bij Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) leer je hoe je basisschoolleerlingen zo goed mogelijk les kan geven op basis van wetenschappelijke inzichten.
- PWPO is de eerste volledig universitaire bacheloropleiding in Nederland die je opleidt tot leerkracht in het basisonderwijs.
- Je leert hoe je een effectieve lesdag ontwerpt, hoe je leerlingen bij de les houdt en hoe je kinderen die moeilijker tot leren komen kunt begeleiden.
- Je past wat je leert op de universiteit direct toe op de stages in elk jaar van de opleiding.
- Je leert je medestudenten persoonlijk kennen in het veelal kleinschalige onderwijs.
- Je wordt intensief begeleid door enthousiaste docenten en door de leerkracht in je eigen stageklas.
- Door je stevige wetenschappelijke basis en de ruime stage-ervaring sta je straks zelfverzekerd voor de klas!
- Nog niet uitgestudeerd? Naast het feit dat deze bachelor je voorbereidt op het vak van de leerkracht ben je ook voorbereid op het volgen van diverse masters.
Wil je meer weten over wat de Radboud Universiteit je te bieden heeft?
'Lesgeven is kennis overbrengen, interactie, dus zonder goede docenten geen goed onderwijs.'
Prof. dr. Anna Bosman
'Zonder goede docenten geen goed onderwijs... opener deur bestaat niet. Of het nu gaat over primair, voortgezet of hoger onderwijs, onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de man of vrouw voor de klas. Maar wat is eigenlijk een goede docent, hoe meet je de kwaliteiten van een docent, aan welke criteria moet hij of zij dan voldoen? Prof. dr. Anna Bosman mag op die vragen dan niet alle antwoorden hebben, ze heeft er wel duidelijke ideeën over en startte daarom in september 2017 aan de Radboud Universiteit de eerste opleiding PWPO, Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs, in Nederland.
In haar opleiding PWPO sluit Bosman aan bij de opvatting van Marcel Schmeier, onderwijsadviseur taal en rekenen, zelf jarenlang docent in het basisonderwijs, die zich verzet tegen de romantische opvatting, dat kinderen zelf tot leren zouden komen, als we hen maar in een rijke leeromgeving plaatsen en hen op de achtergrond coachen. 'Wetenschappelijk is bewezen, dat directe instructie effectief is. Omdat Schmeier zelf jarenlang voor de klas heeft gestaan, weet hij deze methode te vertalen naar de dagelijkse praktijk.'
Wil je meer lezen over docent hoogleraar Bosman en haar visie op onderwijs? Lees het hele artikel hier (pdf, 389 kB).