Ervaringen
De Open Dagen hielpen mij vooral met mijn studiekeuze, maar na een meeloopdag kon ik over de stad en de universiteit betere keuzes maken.
- Opleiding
- Pedagogische Wetenschappen
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb onder andere gekozen voor de Radboud Universiteit vanwege de stad Nijmegen. De stad sprak (en spreekt nu nog steeds) mij enorm aan door de sfeer die er hangt. Ook is de studie Pedagogische Wetenschappen aan de Radboud Universiteit wat praktischer ingesteld. Je krijgt al snel praktijkervaringen wat ik erg waardevol vond.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
Ik moet zeggen dat ik door de coronatijd weinig begeleiding in de overgang heb ervaren. Ik heb mijn middelbare school zonder eindexamens afgerond en ben zonder fysiek op de universiteit te komen mijn eerste jaar doorgekomen. Gelukkig werd alles vanaf mijn tweede jaar langzaam weer toegankelijk en kon ik studiegenoten beter leren kennen en hielpen we elkaar verder in de studie.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Wat mij het meest aanspreekt binnen de bachelor zijn de cursussen gericht op beroepsvaardigheden. Ik vind het erg leuk en leerzaam om met mijn medestudenten gespreksvaardigheden en andere praktische vaardigheden te oefenen.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
Ik ervaar de sfeer binnen de opleiding als heel positief. Ik heb gezellig en goed contact met mijn medestudenten en ik vind het laagdrempelige contact met docenten heel fijn.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Wanneer ik mijn bachelordiploma heb behaald ben ik van plan de master Pedagogische Wetenschappen (Orthopedagogiek) te gaan volgen.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
Ik ben sinds mijn tweede studiejaar betrokken bij de studievereniging Postelein. Dit begon met het aansluiten bij activiteiten. Ook heb ik hier in de mediacommissie gezeten. Afgelopen jaar was ik als commissaris PR onderdeel van het bestuur van de studievereniging. Dit heeft mij erg veel plezier, leerzame ervaringen en nieuwe contacten gebracht!
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Wat ik het leukst vind aan Nijmegen zijn de waalstrandjes. Ook de vele parken, leuke terrassen en het bruisende uitgaansleven maken Nijmegen een leuke stad om in te studeren.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Als middelbare scholier ben ik naar veel voorlichtingsactiviteiten gegaan. Het meest waardevol vond ik de meeloopdag, omdat ik echt met een student kon praten over ervaringen (ik durfde dat in een grote zaal niet zo snel). De Open Dagen hielpen mij vooral met mijn studiekeuze, maar na de meeloopdag kreeg ik een beter beeld van de stad en de universiteit waardoor ik een goede keuze kon maken.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Ik zou alle toekomstige studiekiezers adviseren om heel breed te beginnen en lekker te gaan strepen. Ik had bijvoorbeeld een lijst met alle opleidingen die ik interessant vond. Hier heb ik weggestreept wat ik sowieso niet wilde, en in de overgebleven studies ben ik mij verder gaan verdiepen. Aan alle toekomstige studenten zou ik aanraden het allemaal niet té serieus te nemen, je leven buiten het studeren is erg waardevol!
Ik geniet enorm van alle aspecten van onderzoek doen: van het verdiepen in de literatuur tot het nauwkeurig en uitgebreid uitwerken van artikelen.
- Opleiding
- Pedagogische Wetenschappen
Kun je jezelf voorstellen?
Toen ik in Utrecht begon met mijn studie Psychologie had ik een duidelijke ambitie: ik wilde behandelend psycholoog worden. Toch besloot ik eerst een andere richting op te gaan en ging ik bij een bedrijf werken. Al snel merkte ik dat ik daar de diepgang en de link met onderzoek miste. Dat was het moment waarop ik besloot om me te richten op een promotietraject. Mijn PhD in Utrecht richtte zich op bariatrische chirurgie (dat zijn operaties gericht op gewichtsvermindering) bij mensen met morbide obesitas. Het was een geweldige ervaring; de doelgroep was enorm gemotiveerd en ik vond de mensen, het onderzoek en de theorie ontzettend boeiend. Na mijn promotie zocht ik een nieuwe uitdaging en verhuisde ik naar Nijmegen. Hier heb ik na mijn postdocfunctie een plek gevonden als universitair docent en later als hoofddocent aan de Radboud Universiteit. Tegelijkertijd heb ik dus de overstap gemaakt van psychologie naar orthopedagogie, waar ik bij de opleiding verschillende cursussen doceer.
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
Als kind (en later als student) wilde ik altijd al menselijk gedrag begrijpen om vanuit dat begrip anderen te kunnen helpen. Door de jaren heen heb ik vaak getwijfeld of ik in de klinische praktijk wilde werken. Die twijfel is grotendeels verdwenen: ik heb mijn passie gevonden in onderzoek doen. Met mijn onderzoek hoop ik een grote groep mensen te kunnen helpen. Ik geniet enorm van alle aspecten van onderzoek doen: van het verdiepen in de literatuur tot het nauwkeurig en uitgebreid uitwerken van artikelen. Het is mijn droom om onderzoek te vertalen naar eenvoudige preventieprogramma's en behandelingen. Hoewel we daar nog niet zijn, doen we elke dag ons uiterste best om die droom uit te laten komen.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
In mijn werk als docent wil ik studenten motiveren en inspireren. Mijn werk is geslaagd als studenten de opgedane kennis en vaardigheden in hun studietijd later kunnen gebruiken in het werkveld en in hun verdere leven. Hoe maak je keuzes? Wat neem je mee in je keuzeproces? Wanneer studenten aan de bak gaan hoop ik dat zij de praktijk verbeteren met hun academische kennis. Zelfdenkend, samenwerkend en innovatief. Het allermooiste aan het docentschap vind ik de ontwikkeling van een student tot een scientist-practicioner: iemand die de wetenschap combineert en samenbrengt met de praktijk.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe veel onderzoek naar eetgedrag en overgewicht, ook bij kinderen en jongeren. Momenteel oriënteer ik mij op automatische processen die ingezet kunnen worden om ongezond gedrag te verminderen en gezond gedrag te stimuleren. Voor mij een relatief onbekend thema, dus ik ben enthousiast de literatuur ingedoken. Deze puzzel vind ik heel leuk: het in kaart brengen en samenvoegen van wat bekend is in de wetenschap. Dat het oplossen van deze puzzel uiteindelijk mensen kan helpen, motiveert mij enorm!
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Misschien klinkt het als een cliché, maar die is maar al te waar: volg je gevoel. Wat vind je leuk? Waar krijg je motivatie van? Ik zou studenten willen meegeven om je keuze te baseren op wat je zelf vindt. Probeer je niet te laten beïnvloeden wat anderen vinden of wat maatschappelijk van je wordt verwacht, maar volg jouw eigen hart en je eigen passie.
Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?
Ik werk niet direct in de praktijk, maar ik werk soms wel samen met praktijkinstanties. Ook houden we bijvoorbeeld focusgroepen met mensen uit de doelgroep, zoals bijvoorbeeld jongeren. Op die manier zitten we niet alleen in de ivoren toren van wetenschap, maar gaan we ook in gesprek mét mensen uit het veld. We bespreken hun wensen en behoeften, wat naar mijn idee noodzakelijk is voor onderzoek.
Op de RAD-blog schrijven collega’s en ik blogs voor een breder publiek en we richten onze artikelen op onderzoek naar Roken, Alcohol, Drugs en Dieet. We proberen de actuele kennis beschikbaar en begrijpelijk te maken voor professionals in de praktijk. Je kunt hierbij denken aan psychologen, orthopedagogen, maar ook aan diëtisten en leerkrachten. Via deze wijze hopen we dat de nuttige kennis haar weg vindt naar mensen die er wat mee kunnen.
Studeren in het buitenland is een mooie kans die je niet zomaar nog een keer krijgt.
- Opleiding
- Pedagogische Wetenschappen
Hoe heb je de afweging gemaakt om wel of niet op uitwisseling te gaan?
Het idee om in het buitenland te studeren spookte al een tijdje door mijn hoofd. Ik hoorde veel enthousiaste verhalen van andere studenten die in het buitenland waren geweest. Toen ik een voorlichting bezocht over de mogelijkheden dacht ik: dit moet ik gewoon doen!
Naar welk land, welke stad en welke universiteit ben je gegaan?
Ik ben gaan studeren aan de Universidad de Granada in Zuid-Spanje.
Hoe kan je jezelf het beste voorbereiden?
Ik begon met research doen naar verschillende uni’s. Op de websites bekeek ik welke vakken ik kon volgen. Toen ik wist waar ik naartoe wilde heb ik met veel mensen gepraat die ook in het buitenland zijn geweest. Uiteindelijk heb ik zelfs contact gehad met iemand die in Granada had gestudeerd. Zij gaf mij handige tips, bijvoorbeeld voor het vinden van een kamer.
Hoe was het studentenleven daar?
Heel leuk! In Granada waren veel internationale studenten. Er werden leuke tripjes georganiseerd waardoor je niet alleen de stad ontdekte, maar ook de mooie omgeving. Het contact met andere studenten was makkelijk en laagdrempelig. Als Nederlander was het daarnaast best goedkoop om in Spanje te leven. De studentendeals hielpen hier ook bij. Zoals gratis tapas bij je drankje!
Wat was de grootste culturele schok?
Ik denk de processies. Dit zijn religieuze optochten die in Spanje regelmatig worden georganiseerd, bijvoorbeeld met Pasen. Toen ik een keer afsprak met vrienden kwam ik zelfs te laat door een processie! Pasen wordt in Spanje groots gevierd, hiervoor zitten soms weken van oefening. Daar had ik zelf nooit zo over nagedacht.
Heb je tips voor mensen die een uitwisseling overwegen?
Praat met anderen die al eerder naar het buitenland zijn geweest. Als het lukt, probeer dan ook de taal van het land te leren. Het is een mooie kans die je niet zomaar nog een keer krijgt. In het buitenland studeren is een geweldige ervaring, vooral doen dus!
Hoe paste je uitwisseling in je studieprogramma?
De vakken die ik in Granada volgde sloten redelijk goed aan bij mijn bachelor. Ik volgde bijvoorbeeld een vak over de psychologie van het onderwijs en een vak over diversiteit in het onderwijs. Verder heb ik ook een taalcursus Spaans gedaan. Dit is echt een tip als je naar Granada gaat. Wat ik leerde kon ik direct in de praktijk toepassen, al spreken ze in Zuid-Spanje wel met een sterk accent, haha!
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een extra bachelor jaar. De uitwisseling had binnen de drie jaar van mijn bachelor gepast, maar zo had ik wat meer speling en ervoer ik niet te veel studielast. Dit vond ik superfijn. Zo had ik meer tijd om de cultuur en de omgeving te ontdekken.
Is de uitwisseling een goede toevoeging geweest aan je opleiding en/of persoonlijke ontwikkeling? Zo ja, hoe?
Ja voor mij wel! Wat ik leuk vond is dat ik veel mensen van andere culturen heb leren kennen. Op uitwisseling leer je ook jezelf beter kennen. Je bent tenslotte meer op jezelf aangewezen omdat je een half jaar in een hele andere setting woont en leeft. Verder was het voor mij persoonlijk heel leuk om mijn Spaans te verbeteren, omdat ik half Spaans ben.
Wat me aanspreekt in de bachelor is dat je niet alleen veel leert over de ontwikkeling van kinderen, maar ook over jezelf.
- Vooropleiding
- VWO C&M
- Nationaliteit
- Nederlands
- Opleiding
- Pedagogische Wetenschappen
- Startdatum studie
- Einddatum studie
Waarom heb je specifiek voor de Radboud Universiteit gekozen?
Ik heb voor de Radboud Universiteit gekozen omdat het vanaf het begin als een warme en inspirerende omgeving voelde. Tijdens mijn eerste kennismaking merkte ik meteen de open sfeer en de betrokkenheid van docenten en studenten. Het is een plek waar je je snel op je gemak voelt, maar ook wordt uitgedaagd om kritisch te denken en jezelf te ontwikkelen.
Wat vond je van de overgang van de middelbare school naar de universiteit? Hoe werd je daarin begeleid in je studie?
In het begin vond ik het best wennen dat er zoveel zelfstandigheid van je wordt verwacht. De begeleiding is er zeker, en ook op een heel toegankelijke manier, maar je moet wel zelf het initiatief nemen om er gebruik van te maken. Dat was soms even zoeken, maar uiteindelijk leer je er ook veel van.
Wat spreekt je aan in de bachelor en waarom? Wat vind je het meest uitdagend aan de studie?
Wat me aanspreekt in de bachelor is dat je niet alleen veel leert over de ontwikkeling van kinderen, maar ook over jezelf. De studie zet je aan het denken over je eigen normen, waarden en gedrag, en dat vind ik erg waardevol. Het meest uitdagend vind ik dat je jezelf moet blijven uitdagen in sociale en gespreksvaardigheden. Soms kom je jezelf daarin tegen, maar juist dat maakt het leerproces ook persoonlijk en verdiepend.
Hoe ervaar je de sfeer binnen de opleiding?
De sfeer binnen de opleiding ervaar ik als open en veilig. Studenten luisteren naar elkaar en er is veel ruimte om jezelf te zijn. Er heerst een gevoel van vertrouwen, wat samenwerken prettig en laagdrempelig maakt. Docenten zijn vooral tijdens werkgroepen betrokken en benaderbaar. Tijdens hoorcolleges is het contact wat formeler, maar ze staan altijd open voor vragen en denken graag met je mee. Dat geeft een gevoel van ondersteuning, ook al wordt er veel zelfstandigheid verwacht.
Wat wil je met deze studie gaan doen als je je bachelordiploma op zak hebt?
Als ik mijn bachelordiploma heb, wil ik graag verder met een master om me nog meer te verdiepen in mijn interesses, vooral op het gebied van opvoeding.
Ben je betrokken bij de studievereniging? Zo ja, op welke manier?
In mijn eerste en tweede jaar heb ik af en toe meegedaan aan activiteiten die door studievereniging Postelein werden georganiseerd. Dit ging op een heel laagdrempelige manier: je kon gewoon aansluiten bij activiteiten die je interessant of leuk vond. Zo heb ik bijvoorbeeld meegedaan aan creatieve workshops zoals mokken schilderen, maar ook lezingen bijgewoond over thema’s zoals trauma.
Wat vind je leuk aan Nijmegen?
Wat ik leuk vind aan Nijmegen is de gezellige, open sfeer die in de stad hangt. Het voelt als een echte studentenstad, maar tegelijkertijd is het niet te groot. Er zijn veel leuke plekjes om te studeren of af te spreken, zoals koffietentjes en het Kronenburgerpark. Ook de combinatie van het historische centrum en de groene omgeving maakt het een fijne plek om te wonen en studeren.
Welke voorlichtingsactiviteiten die je als scholier hebt bezocht vond je waardevol en waarom?
Ik vond de open dagen erg waardevol, omdat je een goed beeld kreeg van de hele universiteit en de sfeer op de campus. Het was ook leuk en verhelderend om met studenten te praten en hun ervaringen te horen. Daarnaast vond ik de proefstudeerdag erg nuttig. Je kreeg een echt college, aangepast aan het niveau van een scholier, waardoor het goed te volgen was maar toch een realistisch beeld gaf van hoe de opleiding in elkaar zit. Dat hielp me echt bij het maken van mijn studiekeuze.
Wat voor advies/welke tips zou jij geven aan toekomstige studiekiezers?
Mijn tip voor studiekiezers is: kies vooral iets wat je op dit moment echt leuk en interessant vindt. Je hoeft niet meteen te weten wat je de rest van je leven wilt doen. Als je iets kiest waar je nu enthousiast van wordt, is de kans groter dat je met plezier studeert en gemotiveerd blijft. Uiteindelijk kom je altijd wel op de plek waar je moet zijn, ook al is de route soms anders dan je van tevoren denkt.
De ontwikkeling, het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren heeft mij altijd mateloos gefascineerd.
- Opleiding
- Pedagogische Wetenschappen
Kun je jezelf voorstellen?
Mijn naam is Linda Zijlmans, 41 jaar, en met veel plezier werk ik als docent bij Pedagogische Wetenschappen, de opleiding die ik zelf ook ooit heb gevolgd. Ik woon samen met mijn vriend en dochter in Venlo en naast mijn werk aan de universiteit ben ik singer-songwriter en theatermaker. Dat doe ik onder andere bij Liefde, Lijf & Liedjes, een theater- en muziekproject gericht op seksuele vorming. Een hele fijne combinatie waar ik ontzettend veel energie uithaal!
Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?
De ontwikkeling, het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren heeft mij altijd mateloos gefascineerd. Met name kinderen met ontwikkelingsproblemen en kwetsbare gezinnen hebben mijn interesse. Het direct of indirect een bijdrage leveren aan het veilig opgroeien en de ontwikkeling van onze jeugd maakt mijn werk betekenisvol.
Wat vind je het mooist aan het docentschap?
Het werken met studenten geeft me energie en inspiratie. Om studenten iets te mogen leren over bijvoorbeeld mensen met een verstandelijke beperking of het belang van samenwerken met ouders is wat ik het allerleukst vind. Het geven van hoorcolleges past goed bij mij, ik deel graag kennis en vertel verhalen. Maar ook het begeleiden van studenten die aan de slag gaan met kinderen en jongeren vind ik erg leuk! In het begeleiden van onderzoek inspireer ik studenten door hen steeds weer de link tussen theorie en praktijk te laten leggen. Dat is de kracht van onze opleiding: de combinatie van wetenschappelijke kennis én de kennis en ervaring in de klinische praktijk. Tot slot zet ik vaak ervaringsdeskundigen in mijn onderwijs in: zij kunnen als geen ander delen hoe het is om een beperking te hebben, vast te lopen of hulpverlening te ontvangen.
Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?
Ik doe samen met studenten onderzoek naar de samenwerking tussen ouders en professionals in de jeugdhulp en naar de pedagogische ondersteuningsbehoeften van jongeren met hoogbegaafdheid.
Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?
Gaat jouw hart sneller kloppen van het ondersteunen van kinderen en jongeren die vastlopen, een hulpvraag hebben of een ontwikkelingsprobleem? Verdiep jij je graag in mogelijke verklaringen voor bepaald gedrag? Vraag je je weleens af waarom het ene gezin het veel moeilijker heeft dan het andere als het gaat over opvoeden en opgroeien van kinderen? Dan zou deze opleiding weleens iets voor jou kunnen zijn! Kom naar een voorlichting of meeloopdag en laat je verrassen!