Junilla Larsen

Junilla Larsen
Ik geniet enorm van alle aspecten van onderzoek doen: van het verdiepen in de literatuur tot het nauwkeurig en uitgebreid uitwerken van artikelen.
Naam
Junilla Larsen
Opleiding
Pedagogische Wetenschappen
Huidige functie
Universitair hoofddocent

Junilla Larsen is universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit.

Kun je jezelf voorstellen?

Toen ik in Utrecht begon met mijn studie Psychologie had ik een duidelijke ambitie: ik wilde behandelend psycholoog worden. Toch besloot ik eerst een andere richting op te gaan en ging ik bij een bedrijf werken. Al snel merkte ik dat ik daar de diepgang en de link met onderzoek miste. Dat was het moment waarop ik besloot om me te richten op een promotietraject. Mijn PhD in Utrecht richtte zich op bariatrische chirurgie (dat zijn operaties gericht op gewichtsvermindering) bij mensen met morbide obesitas. Het was een geweldige ervaring; de doelgroep was enorm gemotiveerd en ik vond de mensen, het onderzoek en de theorie ontzettend boeiend. Na mijn promotie zocht ik een nieuwe uitdaging en verhuisde ik naar Nijmegen. Hier heb ik na mijn postdocfunctie een plek gevonden als universitair docent en later als hoofddocent aan de Radboud Universiteit. Tegelijkertijd heb ik dus de overstap gemaakt van psychologie naar orthopedagogie, waar ik bij de opleiding verschillende cursussen doceer. 

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?

Als kind (en later als student) wilde ik altijd al menselijk gedrag begrijpen om vanuit dat begrip anderen te kunnen helpen. Door de jaren heen heb ik vaak getwijfeld of ik in de klinische praktijk wilde werken. Die twijfel is grotendeels verdwenen: ik heb mijn passie gevonden in onderzoek doen. Met mijn onderzoek hoop ik een grote groep mensen te kunnen helpen. Ik geniet enorm van alle aspecten van onderzoek doen: van het verdiepen in de literatuur tot het nauwkeurig en uitgebreid uitwerken van artikelen. Het is mijn droom om onderzoek te vertalen naar eenvoudige preventieprogramma's en behandelingen. Hoewel we daar nog niet zijn, doen we elke dag ons uiterste best om die droom uit te laten komen.

Wat vind je het mooist aan het docentschap?

In mijn werk als docent wil ik studenten motiveren en inspireren. Mijn werk is geslaagd als studenten de opgedane kennis en vaardigheden in hun studietijd later kunnen gebruiken in het werkveld en in hun verdere leven. Hoe maak je keuzes? Wat neem je mee in je keuzeproces? Wanneer studenten aan de bak gaan hoop ik dat zij de praktijk verbeteren met hun academische kennis. Zelfdenkend, samenwerkend en innovatief. Het allermooiste aan het docentschap vind ik de ontwikkeling van een student tot een scientist-practicioner: iemand die de wetenschap combineert en samenbrengt met de praktijk. 

Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?

Ik doe veel onderzoek naar eetgedrag en overgewicht, ook bij kinderen en jongeren. Momenteel oriënteer ik mij op automatische processen die ingezet kunnen worden om ongezond gedrag te verminderen en gezond gedrag te stimuleren. Voor mij een relatief onbekend thema, dus ik ben enthousiast de literatuur ingedoken. Deze puzzel vind ik heel leuk: het in kaart brengen en samenvoegen van wat bekend is in de wetenschap. Dat het oplossen van deze puzzel uiteindelijk mensen kan helpen, motiveert mij enorm!

Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?

Misschien klinkt het als een cliché, maar die is maar al te waar: volg je gevoel. Wat vind je leuk? Waar krijg je motivatie van? Ik zou studenten willen meegeven om je keuze te baseren op wat je zelf vindt. Probeer je niet te laten beïnvloeden wat anderen vinden of wat maatschappelijk van je wordt verwacht, maar volg jouw eigen hart en je eigen passie. 

Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?

Ik werk niet direct in de praktijk, maar ik werk soms wel samen met praktijkinstanties. Ook houden we bijvoorbeeld focusgroepen met mensen uit de doelgroep, zoals bijvoorbeeld jongeren. Op die manier zitten we niet alleen in de ivoren toren van wetenschap, maar gaan we ook in gesprek mét mensen uit het veld. We bespreken hun wensen en behoeften, wat naar mijn idee noodzakelijk is voor onderzoek.

Op de RAD-blog schrijven collega’s en ik blogs voor een breder publiek en we richten onze artikelen op onderzoek naar Roken, Alcohol, Drugs en Dieet. We proberen de actuele kennis beschikbaar en begrijpelijk te maken voor professionals in de praktijk. Je kunt hierbij denken aan psychologen, orthopedagogen, maar ook aan diëtisten en leerkrachten. Via deze wijze hopen we dat de nuttige kennis haar weg vindt naar mensen die er wat mee kunnen.