Juultje Raaijmakers

Portretfoto van Juultje Raaijmakers
Ik heb in sneltreintempo geleerd om als professional maar ook als mezelf voor de klas te staan.
Naam
Juultje Raaijmakers
Opleiding
Educatieve Minor of Module Godsdienst & levensbeschouwing
Startdatum studie
Einddatum studie
Huidige functie
Persoonlijk begeleider in de gehandicaptenzorg
Vooropleiding
Bachelor Humanistiek, Premaster Religiewetenschappen en Master Geestelijke Verzorging

Juultje koos voor de Educatieve Module Godsdienst en Levensbeschouwing om als docent bij te kunnen dragen aan de vorming van verantwoordelijke jongvolwassenen in een inclusieve maatschappij. Ze bespreekt graag maatschappelijke, culturele en persoonlijke thema's met leerlingen, waar veel ruimte voor is bij vak het van levensbeschouwing.

Over de Educatieve Module Godsdienst en Levensbeschouwing

Juultje heeft de opleiding als prettig ervaren. Vanaf week één stond ze al voor de klas, wat haar de uitdaging bood die ze zocht. In sneltreintempo leerde ze om als professional, maar ook als zichzelf voor de klas te staan. Een leuk extraatje vond ze de uitwisseling met studenten van de lerarenopleiding van de Katholieke Universiteit in Leuven, die plaatsvond tijdens haar opleiding. 'Om op die manier een ander schoolsysteem te leren kennen, en om mijn medestudenten op die manier te leren kennen, was super waardevol!' 

Begeleiding vanuit de docentenacademie

'Doordat we zowel een instituutsopleider als mentor hadden, voelde ik ruimte om professionele én persoonlijke thema's die invloed hadden op mijn werk als docent te bespreken. Ik denk dat we als docenten altijd onszelf meenemen in het werk, dus het is belangrijk om ook het persoonlijke vlak op een zelfreflexieve manier te kunnen bekijken.'

Jezelf zijn als docent 

'Het leukste wat ik heb meegemaakt als aankomend docent voor de klas is dat ik erachter kwam dat mijn intuïtie en mijn visie op wat voor docent ik wilde zijn, ook daadwerkelijk werkte! Ik gun elke docent in opleiding om authentiek voor de klas te staan en te zijn wie je echt bent, want anders prikken de leerlingen daar doorheen. Door mezelf te zijn lukte het om een hele mooie band met de leerlingen op te bouwen, van wederzijds respect en wederzijdse verantwoordelijkheid. Om dat samen met elkaar te bereiken vond ik heel mooi.'

Tip voor aankomend studenten

'Een tip voor aankomende studenten is om je te verdiepen in meerdere scholingsvormen (montessori, vrije school, christelijk onderwijs, etc.) en om vervolgens te kiezen wat bij je past. Ook wil ik je zeggen dat je door leerlingen direct als docent wordt gezien, ook in je eerste stageweek! Maak je daarover dus vooral niet te veel zorgen.'