Student lerarenopleiding voor de klas op middelbare school
Student lerarenopleiding voor de klas op middelbare school

Leraar Aardrijkskunde worden doe je aan de Radboud Universiteit

Ben jij geboeid door hoe landschappen ontstaan, steden groeien en culturen zich ontwikkelen? Als docent aardrijkskunde kun je leerlingen meenemen op een ontdekkingsreis door de complexe verbanden tussen mens en natuur. Aan de Radboud Universiteit leer je hoe je jongeren kunt laten nadenken over onderwerpen als klimaatverandering, duurzaamheid en globalisering.

Waarom leraar aardrijkskunde worden?

Docent aardrijkskunde zijn, betekent dat je jongeren helpt de complexe relaties tussen mensen, plaatsen en omgevingen te verkennen. Je daagt hen uit om kritisch na te denken over duurzaamheid, geopolitiek en ruimtelijke ordening, en stimuleert gesprekken die bijdragen aan hun wereldbeeld en bewustzijn. In deze rol draag je bij aan het vormen van jongeren tot betrokken burgers die de aarde met een verantwoorde blik benaderen. Met jouw inzet help je hen navigeren door de diverse geografische en ecologische uitdagingen die onze wereld kent. 

Lesbevoegdheid leraar aardrijkskunde

Om les te mogen geven, heb je een lesbevoegdheid nodig. Maar welke past bij jou: eerstegraads of tweedegraads? 

Eerstegraads bevoegdheid

Met een eerstegraads bevoegdheid kun je overal in het voortgezet onderwijs aan de slag, of je nu voor de onderbouw, de bovenbouw, het praktijkonderwijs, of de vavo-klas staat. Deze bevoegdheid geeft je de vaardigheden om uitdagende onderwijssituaties te doorgronden en biedt je de mogelijkheid om diepgaande kennis over je vak over te dragen. Deze bevoegdheid behaal je door een educatieve master te doen. 

Tweedegraads bevoegdheid

Een tweedegraads bevoegdheid opent de deur naar lesgeven op het vmbo, in de onderbouw van havo en vwo, en in het mbo. Deze bevoegdheid helpt je om de kern van je vakgebied toegankelijk te maken en leerlingen te begeleiden naar hun volgende stap in het onderwijs. Je kunt deze bevoegdheid halen door een educatieve minor of module te volgen. 

Dit doe je als leraar Aardrijkskunde 

Als docent Aardrijkskunde beschik je over specifieke kwaliteiten die je leerlingen helpen om de wereld beter te begrijpen. Deze vaardigheden ontwikkel je grotendeels tijdens je opleiding. 

  • Met jouw vermogen om complexe geografische thema’s te vertalen naar begrijpelijke taal geef je leerlingen inzicht in hoe natuurlijke en menselijke processen de wereld vormen, van klimaatpatronen tot stedelijke ontwikkeling. 
  • Jouw passie voor geografie prikkelt de nieuwsgierigheid van leerlingen en daagt hen uit om verder te kijken dan de oppervlakte, waardoor ze actief betrokken raken bij actuele kwesties zoals duurzaamheid en milieubehoud. 
  • Heldere communicatie is een van je sterke punten; je zorgt ervoor dat ouders en collega’s altijd goed op de hoogte zijn van de voortgang en behoeften van je leerlingen, wat een sterk ondersteuningsnetwerk creëert. 
  • Je ontwerpt inspirerende en dynamische lessen die leerlingen uitnodigen om geografische vraagstukken niet alleen te begrijpen, maar ook toe te passen in hun dagelijks leven, waardoor ze kritisch leren nadenken over de wereld om hen heen. 
  • Met jouw organisatorisch inzicht plan en structureer je lessen, toetsen en projecten op een manier die zorgt voor een soepel en efficiënt leerproces, waarbij elke les een bouwsteen is naar diepgaander begrip. 
  • Geduld en aanpassingsvermogen zijn jouw kracht; je weet je onderwijs af te stemmen op de diverse behoeften en leerstijlen van je leerlingen, en biedt ondersteuning waar nodig om hen te helpen bij complexe geografische onderwerpen. 

Universitaire docentenopleidingen voor het vak Aardrijkskunde

Educatieve Minor/Module Aardrijkskunde (half jaar, 30 EC) 

Als je snel wilt starten met lesgeven, is de Educatieve Minor in je derde bachelorjaar de ideale route. Heb je je bachelor al afgerond? Dan kun je dezelfde minor als 'Module' volgen. Deze zes maanden durende opleiding geeft je een vliegende start in het onderwijs. Met een stage en trainingen in leiderschap en communicatie, ontdek je of het docentschap bij je past. Bij succesvolle afronding behaal je je tweedegraads lesbevoegdheid. 

Educatieve Minor/Module Aardrijkskunde

Educatieve Master Aardrijkskunde (2 jaar, 120 EC) 

Klaar met je bachelor? Haal dan je vakmaster én een eerstegraads lesbevoegdheid. Doe de Tweejarige Educatieve Master Aardrijkskunde. Deze opleiding biedt een combinatie van vakinhoudelijke kennis en uitgebreide praktijkervaring. Je ontwikkelt je vakdidactische vaardigheden, zodat je als academisch geschoolde docent aan de slag kunt gaan. Je haalt je masterdiploma en een eerstegraads bevoegdheid. Vanaf 2025/2026 kun je deze master ook in deeltijd doen.

Tweejarige Educatieve Master Aardrijkskunde

Educatieve Master Aardrijkskunde (1 jaar, 60 EC) 

Heb je al een vakmaster afgerond? Dan kun je in slechts één jaar tijd doorgroeien naar een eerstegraads docent met de Eenjarige Educatieve Master Aardrijkskunde. Deze masteropleiding, die zowel voltijds als deeltijds te volgen is, combineert praktijkervaring met didactische verdieping en legt een sterke nadruk op innovatie en creativiteit in het onderwijs. Na afronding ontvang je een eerstegraads lesbevoegdheid.

Eenjarige Educatieve Master Aardrijkskunde

Wat verdient een leraar Aardrijkskunde? 

Dit wordt bepaald door je opleidingsniveau en werkervaring. Als beginnend tweedegraads docent ligt je brutosalaris meestal tussen de €2.800 en €3.100 per maand. Met een eerstegraads bevoegdheid kan dit bedrag oplopen tot tussen de €3.500 en €4.700 bruto per maand. Je kunt bovendien doorgroeien in salaris door het aannemen van extra taken of het ontwikkelen van specialisaties. Naast de financiële voordelen, biedt het leraarschap ook lange vakanties, een stabiele werkomgeving en de voldoening van het begeleiden van de volgende generatie in hun leerproces. 

 

Zij-instromer voor de klas

Heb je al een baan?

Doe het zij-instroom traject en combineer baan en studie. Je staat direct betaald voor de klas.

Lees verder

Zij volgden al een lerarenopleiding

Een band opbouwen met je klassen, met je leerlingen, dat vind ik het leukst.
Sem Pepping
Sem Pepping Student Het verhaal van Sem
Het onderwijs is veel leuker dan de meeste mensen denken.
Portretfoto van Loes de Vries
Loes de Vries Student Het verhaal van Loes