Leraar Bedrijfseconomie worden doe je aan de Radboud Universiteit
Heb jij een fascinatie voor bedrijfsvoering en de economie? Vind je het interessant om met jongeren te werken? Als docent bedrijfseconomie krijg je de kans om je kennis over bedrijfsstrategieën en financiële besluitvorming te delen met je leerlingen. De opleiding tot leraar bedrijfseconomie aan de Radboud Universiteit zet je op het pad naar een veelzijdige carrière in het voortgezet onderwijs, waar je jongeren begeleidt in het begrijpen van de zakelijke wereld.
Waarom leraar bedrijfseconomie worden?
Bedrijfseconomie speelt een steeds grotere rol in het onderwijs. Het aantal vacatures voor goed opgeleide docenten groeit. Er zijn dus volop kansen om je kennis over bedrijfsstrategieën en financiële analyses te delen. Je bereidt je leerlingen voor op een carrière in de zakelijke wereld en geeft hen de vaardigheden om economische trends en bedrijfsbeslissingen te doorgronden. Je verrijkt je lessen met actuele economische scenario’s, bedrijfsprojecten of interactieve simulaties. Daarmee help je jongeren niet alleen de theorie te begrijpen, maar ook om praktische inzichten te ontwikkelen die ze kunnen toepassen in hun toekomstige beroepsleven.
Lesbevoegdheid leraar bedrijfseconomie
Om les te kunnen geven op middelbare scholen of op vervolgscholen, moet je een lesbevoegdheid halen. Aan de Radboud Universiteit is het mogelijk om voor dit vak een eerstegraadsbevoegdheid halen.
Eerstegraads bevoegdheid
Met een eerstegraads lesbevoegdheid is het mogelijk om les te geven in alle klassen van de middelbare school. Daarnaast kun je voor de klas in het volwassenen- en praktijkonderwijs. Dankzij je sterke didactische vaardigheden kun je omgaan met complexe onderwijssituaties. Door het volgen van een educatieve master kun je deze eerstegraads bevoegdheid halen.
Educatieve Master Bedrijfseconomie (1 jaar, 60 EC)
Heb jij je masterdiploma (bijna) binnen? En wil je graag docent bedrijfseconomie worden in het voortgezet onderwijs? Haal dan in één jaar je eerstegraads lesbevoegdheid en volg de Educatieve Master (of lerarenopleiding) Bedrijfseconomie, gericht op de ontwikkeling die jij als docent doormaakt. Deze ontwikkeling wordt benaderd vanuit drie rollen die typisch zijn voor een docent in het voortgezet onderwijs: De rol van pedagoog, vakdidactisch specialist en professional. Aan elke rol is een onderwijslijn gekoppeld. Daarnaast loop je stage op een middelbare school. De interactie tussen theorie en praktijk staat centraal in deze master: ervaringen voor de klas koppel je aan de theorie en andersom. Deze opleiding is in vol- en deeltijd te volgen.
Dit doe je als docent bedrijfseconomie
Als leraar bedrijfseconomie zijn een aantal specifieke vaardigheden vereist om leerlingen effectief te begeleiden in hun leerproces. Je ontwikkelt deze kwaliteiten tijdens de opleiding.
- Met je vakdidactische vaardigheden breng je ingewikkelde bedrijfsconcepten en economische theorieën op een heldere en toegankelijke manier over.
- Je enthousiasme voor bedrijfseconomie en inzicht in financiële processen weten je leerlingen te boeien en te inspireren.
- Dankzij je communicatieve vaardigheden en je vermogen om goed te luisteren, kun je effectief inspelen op de behoeften van je leerlingen en vlot samenwerken met hen, hun ouders en je collega's.
- Je ontwikkelt inspirerende en interactieve lesmethoden die leerlingen uitdagen en activeren, waardoor de lesstof tot leven komt.
- Met flexibiliteit en geduld stem je je onderwijs af op de verschillende leerstijlen van je leerlingen, zodat iedereen zijn potentieel kan benutten.
- Je hebt een talent voor planning en organisatie, wat betekent dat je lessen, toetsen en projecten soepel coördineert en deadlines efficiënt beheert.
Wat verdient een leraar Bedrijfseconomie?
Als docent bedrijfseconomie begint je salaris doorgaans tussen de €2800 en €5000 bruto per maand, afhankelijk van je opleiding, bevoegdheid en werkervaring. Deze cijfers zijn indicatief en kunnen variëren. Met extra verantwoordelijkheden of gespecialiseerde vaardigheden kan je inkomen toenemen. Bovendien bieden veel scholen aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals een eindejaarsbonus, kansen voor professionele ontwikkeling en een solide pensioenregeling.
Heb je al een baan?
Je kunt de lerarenopleiding bedrijfseconomie ook via een zij-instroom traject volgen. Je combineert dan baan en studie en staat direct betaald voor de klas.
Zij volgden al een lerarenopleiding:
De opleiding biedt je tools aan die je meteen kunt gebruiken bij het lesgeven.
- Vooropleiding
- Bachelor Economie en Bedrijfseconomie en Master Economics, Behaviour and Policy
- Opleiding
- Eenjarige Educatieve Master Bedrijfseconomie
- Einddatum studie
Over de Eenjarige Educatieve Master Bedrijfseconomie
'Studeren aan de Radboud Docenten Academie (RDA) is heel erg anders dan een reguliere bachelor of master. De nadruk ligt veel meer op de praktijk en dat heb ik als zeer prettig ervaren. Al na een paar weken mag je langzamerhand lesgeven en in het begin is dat zeker spannend. De opleiding biedt je tools die je meteen kunt gebruiken bij het lesgeven.'
Persoonlijke en professionele ontwikkeling
'Je kunt je ervaringen delen met andere studenten bij de cursus Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling. Dit is een soort (kleine) mentorgroep waarbij je je ervaringen, inclusief struggles, kunt delen met andere studenten van de RDA. Het was heel erg fijn om hier soms stoom af te blazen en te horen dat je niet de enige bent die tegen sommige dingen aanloopt.'
Begeleiding vanuit de docentenacademie
'Er zijn vele docenten binnen de Radboud Docenten Academie die je dolgraag willen helpen. Zo heb je een eigen mentor, Persoonlijke en Professionele Ontwikkeling docent, en kun je altijd contact opnemen met de studieadviseur en/of de instituutsopleider.'
Leren lesgeven
In het begin was Rick nog zenuwachtig voor zijn eerste eigen lessen, maar de pedagogische tips vanuit de docentenacademie hielpen hem om steeds beter te worden in het lesgeven. 'Na een paar lessen ging het lesgeven steeds beter en natuurlijker. Ik had het gevoel dat ik niet meer aan het presenteren was, maar echt aan het lesgeven. Dat komt enerzijds doordat het steeds normaler wordt dat je voor een klas staat en anderzijds doordat je steeds meer pedagogische trucjes weet door de opleiding. Na een paar maanden was ik gewend aan de begeleidingsstijl van mijn werkplekbegeleider en aan het lesgeven. Toen voelde ik me al helemaal op mijn plek bij mijn stageschool.'
Leerlingen zien groeien
'Ik heb mensen altijd al graag willen helpen. Ik vind het prachtig om te zien dat leerlingen iets leren en groeien als persoon. Sinds mijn middelbareschooltijd twijfelde ik al om misschien docent te worden. Het (informele) contact met de leerlingen vind ik echt geweldig en als ik terugkijk naar dit jaar dan ben ik blij omdat ik het gevoel heb dat ik echt iets hebt toegevoegd aan de maatschappij.'
Het mooiste aan docent zijn
Rick vindt de informele gesprekken en het contact met leerlingen het mooiste aan docent zijn. 'Iedere dag voer je korte gesprekken met leerlingen en je kunt altijd met ze lachen. Ook zie je dat leerlingen echt vooruit gaan met je vak en dat is ook zeer mooi om te zien.'
Tip voor aankomend studenten
'Loop zeker eens een keer mee met een student. Echter, je weet echt pas na een paar maanden hoe het is om docent te zijn. Laat je ook niet te snel afschrikken. En probeer alles vanaf het begin goed bij te houden. Dat scheelt in de laatste weken heel veel stress. Wees niet bang om soms op je gezicht te gaan. Als leerlingen fouten mogen maken, dan mogen docenten dat zeker ook. Het hoeft niet allemaal perfect te gaan. En: geniet ervan! Het gaat sneller voorbij dan je lief is.'
Het onderwijs is veel leuker dan de meeste mensen denken.
- Vooropleiding
- Hbo bachelor International Business and Management Studies en pre-master Politicologie
- Opleiding
- Tweejarige Educatieve Master Maatschappijwetenschappen
Over de Tweejarige Educatieve Master Maatschappijleer en maatschappijwetenschappen
'Doordat ik een mix van politieke, sociologische en onderwijs gerelateerde vakken krijg, is het een uitdagende studie en elke dag is anders. Ondanks dat de studie een hoge werkdruk heeft en er veel van je verwacht wordt, is de begeleiding heel fijn. Tijdens mijn premaster kreeg ik een mentor toegewezen, en zij is ook tijdens de master mijn mentor gebleven. Elke periode hebben wij een meeting om de voortgang en problemen te bespreken waardoor ik echt het gevoel heb dat je er niet alleen voor staat.'
Begeleiding vanuit de docentenacademie
'De begeleiding vanuit de docentenacademie is goed. Ik heb elke periode een meeting met mijn mentor over mijn voortgang en problemen waar ik mogelijk tegenaan loop. Verder kan ik altijd terecht bij de studieadviseur, en als die me niet kan helpen, doet ze er alles aan dat ik bij de juiste persoon terecht kom. Ook bij de docenten zelf kan je altijd terecht voor een praatje of met problemen. Aan het begin van de les of tijdens de pauze is vaak een moment om je hart te luchten over persoonlijke onderwerpen, maar ook de dingen die tijdens onze stage aan bod komen kunnen we bespreken.'
Stage
'Toen ik op mijn nieuwe stageschool begon, mocht ik direct al voor de klas staan, onder begeleiding natuurlijk. Aanvankelijk nam ik korte stukjes van de les over, maar na verloop van tijd heb ik al een paar keer zelfstandig lesgegeven en mocht ik zelfstandig toetsen en presentaties beoordelen. Het moment dat de werkplekbegeleider en schoolopleider zagen dat ik mijn plek gevonden had, kreeg ik meer verantwoordelijkheden zodat ik kon groeien in mijn rol als docent.'
Het mooiste van docent zijn
'Het mooiste aan docent zijn is het opbouwen van een relatie met je leerlingen. Als je voor het eerst voor de klas staat is dit best wel spannend. Je staat voor een klas met dertig voor jou onbekende leerlingen die naar jou moeten gaan luisteren. Maar naarmate de tijd vordert, bouw je een band op met je leerlingen en krijg je heel veel terug. De leerlingen beginnen direct al tegen mij te praten over hun leven wanneer ze binnenkomen, en vertrouwen mij genoeg om hun problemen met mij te delen. Tijdens mijn laatste les voor de vakantie, kreeg ik complimenten van leerlingen dat ze mij een hele fijne docent vonden en dat ze het jammer vinden dat ze volgend jaar niet weer maatschappijleer van mij krijgen.'
Tip voor aankomend studenten
'Wanneer het onderwijs je aanspreekt, ga dan een dag proefstuderen zodat je een inkijkje krijgt in de vakken die je gaat volgen, en zodat je met andere studenten kan praten. Als je dan nog enthousiast bent, laat je niet afschrikken door het negatieve beeld dat veel mensen hebben van werken in het onderwijs, want het onderwijs is veel leuker dan de meeste mensen denken.'