Justin Muis

Justin Muis
Als communicatieadviseur verbind ik de organisatie waar ik voor werk met 'de buitenwereld' en andersom door de kennis die ik heb van taal, psychologie en gedragsverandering.
Naam
Justin Muis
Opleiding
Communicatie en Beïnvloeding
Einddatum studie
Huidige functie
Senior communicatieadviseur
Vooropleiding
Communicatie- en Informatiewetenschappen (Radboud Universiteit)

Oud-student Justin Muis heeft de masteropleiding Communicatie en Beïnvloeding afgerond.

Waar werk je nu en wat houdt jouw werk in?

Ik werk als senior communicatieadviseur in het Allround Advies en Content Team bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en word binnen RVO ingezet 'bij piek en bij ziek'. Ik ben dus een soort vliegende keep als collega's langdurig uitvallen of als een communicatieteam het erg druk heeft. Daarom heb ik meestal elke 3-6 maanden weer een nieuwe opdracht binnen onze organisatie. 

Als senior communicatieadviseur geef ik richting aan de communicatiestrategie binnen de verschillende programma's en projecten die we bij RVO doen. Daarvoor werk ik veel en nauw samen met de collega's die zich met de inhoud bezighouden van de (subsidie)regelingen die we bij RVO uitvoeren in opdracht van het ministerie. Mijn meest recente opdracht deed ik voor een collega die enkele maanden met zwangerschapsverlof ging. Zij werkt als communicatieadviseur voor het team Wind Op Zee dat de vergunningen verleent voor de grote windparken in de Noordzee. 

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan werken?

Ik heb altijd affiniteit gehad met taal, psychologie en met ondernemerschap en management. In het communicatievak komt dat allemaal samen. Als communicatieadviseur verbind ik de organisatie waar ik voor werk met 'de buitenwereld' en andersom door de kennis die ik heb van taal, psychologie en gedragsverandering. Voor mij was dat een perfecte combinatie. Omdat ik me best snel verveel wilde ik een dynamische baan; daarom begon ik bij een communicatiebureau en werk ik dus nu als Allrounder bij een uitvoeringsorganisatie. Dat laatste vond ik een mooie stap, omdat ik als ambtenaar ook nog eens mijn steentje bijdraag aan Nederland.

Wat heb je geleerd tijdens je studie dat je nu gebruikt in je werk?

Gelukkig best veel. Ik merk dat de kennis die ik meebreng over gedragsverandering en communicatie nog helemaal niet zo breed bekend is. Inzichten die ik heb opgedaan tijdens mijn studie over hoe je doelgroep informatie verwerkt, over hoe je als organisatie je reputatie opbouwt en bewaakt, over de belangrijkste principes binnen het management van je communicatie belangrijk zijn neem ik allemaal mee in mijn dagelijks werk. Soms geef ik hierover ook workshops aan collega's uit andere vakgebieden.

Hoe heb je deze opleiding aan de Radboud Universiteit ervaren? Wat maakte deze opleiding volgens jou bijzonder?

Wat ik bijzonder vind aan de opleiding is dat je een redelijk vast programma volgt, maar dat daarbinnen veel ruimte is om je eigen invulling te geven aan wat jij leuk en belangrijk vindt. Zo heb ik mijn vrije ruimte ingevuld door zelf een minor samen te stellen met vakken uit psychologie en human resource management. 

De docenten bij CIW/C&B bij de Radboud Universiteit zijn stuk voor stuk erg betrokken bij hun studenten, dat heb ik altijd heel fijn gevonden. En bij vragen over je studieloopbaan of je carrière is er altijd wel iemand beschikbaar die je verder kan helpen. Mijn diploma heb ik echt (mede) te danken aan de goede studiebegeleiding.

Wat zou je studiekiezers aanraden als ze een studie gaan kiezen?

Doe goed onderzoek naar waar je terecht kunt met de studie(s) die je voor ogen hebt, maar staar je er niet stuk op. Bij de studie Communicatie- en Informatiewetenschappen en de master C&B ligt het voor de hand dat je in het communicatievak terecht komt, maar daarbinnen zijn ontzettend veel verschillende functies en takenpakketten die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Maar je kunt vanzelfsprekend ook op heel andere plaatsen terechtkomen; als communicatieprofessional kun je ook beleidsadviseur worden, trainingen en workshops geven of de HR-wereld in. Belangrijkste is dus - hoe cheesy ook - dat je iets kiest waar je vuurtje van gaat branden, waar je 's ochtends je bed voor uit wil komen.