Onderzoek

Docenten van de masterspecialisatie Communicatie en Beïnvloeding zijn ook onderzoekers, bij het Centre for Language Studies aan de Radboud Universiteit, met name in de onderzoeksgroep Language and Communication Effects. Ze doen actief onderzoek naar de inzet van persuasieve communicatie om diverse doelgroepen te beïnvloeden. Zo onderzoeken ze de rol van taalgebruik, verhalen, argumentatie en stijl in persuasieve communicatie. Linguïstische, narratieve, argumentatieve en stilistische kenmerken van boodschappen roepen cognitieve en affectieve processen op. Die processen beïnvloeden uiteindelijk attitudes, intenties en gedragingen. Onze onderzoekers bestuderen hoe die processen werken en vervolgens leiden tot beïnvloeding. Hiervoor gebruiken ze uiteenlopende methodes, variërend van surveys tot corpusonderzoek en experimentele studies.

Wat ons onderzoek betekent voor je masterscriptie

Voor je masterscriptie onderzoek je een onderzoeksvraag of -hypothese die relevant is voor een van de onderzoeksthema's die momenteel in ons departement worden onderzocht. Voorbeelden van recente masterscriptiethema’s, behorend bij de drie themagebieden, zijn:

  • Digitale communicatie: online misinformatie en nepnieuws, taalgebruik in online daten, communicatiestrategieën op LinkedIn, emoji in webcare
  • Gezondheidscommunicatie: visuele medische metaforen, chatbots in de gezondheidszorg, lage gezondheidsgeletterdheid
  • Marketingcommunicatie: verandering van merklogo, nudging met taal, ouderwetse spelling in merknamen, weerstand tegen advertenties