Waarom de studie Communicatie en Beïnvloeding in Nijmegen?
In deze masteropleiding word je opgeleid tot een zelfstandig functionerende communicatie- en informatieprofessional die gespecialiseerd is in beïnvloedingscommunicatie. In een jaar leer je onderzoek doen op het gebied van strategische communicatie en breng je je kennis direct in de praktijk met een stage op het gebied van je eigen keuze, bijvoorbeeld marketingcommunicatie of gezondheidscommunicatie. Je doel is steeds om de communicatie in en door organisaties te optimaliseren. Daarom leer je te beredeneren en onderzoeken welk type communicatie het beste past, bijvoorbeeld verhalend of zakelijk, en wat nodig is om dat te bepalen: corpusonderzoek, interviews, een online survey of een experiment. Zulke keuzes hangen af van de communicatiedoelen en de context van de organisatie.
- Binnen dit unieke studieprogramma kijk je naar factoren die opvattingen en gedrag van het publiek bepalen én naar hoe communicatievormen dit beïnvloeden.
- Je wordt opgeleid tot communicatiespecialist met een brede, interdisciplinaire oriëntatie: in onze cursussen worden communicatie- en informatiewetenschappen gecombineerd met inzichten uit de bijvoorbeeld taalwetenschap, communicatiewetenschap, sociale psychologie, narratologie en crisismanagement.
- Je kunt praktijkervaring opdoen op de arbeidsmarkt tijdens een stage, waarin je werkt aan het oplossen van een bepaald communicatievraagstuk of het beantwoorden van een communicatievraag voor een bedrijf of organisatie.
- Het onderwijs omvat gastcolleges van communicatieprofessionals, waardoor praktijk en wetenschap samenkomen.
- Je kunt een persoonlijk profiel naar keuze (voor 30 EC) toevoegen, door middel van de themagebieden Digitale communicatie, Gezondheidscommunicatie en Marketingcommunicatie.
- Naast het kiezen van een bepaald profiel (optioneel) kun je je programma ook flexibel invullen door het accent te leggen op praktijk, theorie of theorie. Zo kun je de professionele stage vervangen door twee extra keuzevakken van 10 EC of een onderzoeksstage.
- De docenten zijn ook onderzoekers bij het Centre for Language Studies, waardoor ze state-of-the-art onderzoeksinzichten kunnen integreren in hun onderwijs.
- Door de combinatie van theorie en praktijk in dit programma kun je wat je geleerd hebt na je afstuderen toepassen in verschillende organisaties, van profit-, non-profit of overheidsorganisaties tot start-ups en het MKB.
- Het programma speelt in op actuele thema’s zoals misinformatie, multimodaliteit, kunstmatige intelligentie en chatbots.
Wil je meer weten over wat de Radboud Universiteit je te bieden heeft?