Serena Daalmans

Serena Daalmans
Ook tijdens scripties zie ik wat voor een potentie studenten hebben en hoe ze die weten te pakken, met als resultaat haarscherpe onderzoeken.
Naam
Serena Daalmans
Opleiding
Communicatiewetenschap
Huidige functie
Mastercoördinator, Docent & Onderzoeker, Hoofdredacteur Tijdschrift voor Communicatiewetenschap

Serena Daalmans is mastercoördinator, docent en onderzoeker aan de Radboud Universiteit.

Kun je jezelf voorstellen?

Aan de Radboud Universiteit heb ik Communicatiewetenschap en Amerikanistiek gestudeerd. Ik wilde graag een PhD doen om uiteindelijk ook als docent aan de slag te kunnen en heb tijdens mijn PhD ook altijd een best grote onderwijstaak gehad. Na mijn promotieonderzoek in 2016 heb ik een aantal jaar gewerkt als docent en onderzoeker, en sinds 2020 werk ik naast deze rollen ook als mastercoördinator van deze opleiding. Mijn onderwijs gaat over kwalitatief onderzoek en de cultuur- en entertainment tak binnen de Communicatiewetenschap. Bij de verschillende onderdelen van de master ben ik betrokken, bijvoorbeeld bij de masterthesis. Mijn aanstelling is vooral op onderwijs gericht, vier van de vijf dagen houd ik me hier met veel plezier mee bezig.   

Naast mijn werk aan de Radboud Universiteit ben ik hoofdredacteur van het Tijdschrift voor Communicatiewetenschap. Ik ben daar eindverantwoordelijk voor de selectie van artikelen, samen met het editorial board. Dit werk is een toegankelijke en leuke manier om op de hoogte te blijven wat er allemaal leeft binnen de communicatiewereld. 

Waarom heb je ervoor gekozen om in dit vakgebied te gaan studeren/werken? Wat maakt dit vakgebied zo interessant?

Tijdens mijn studie wist ik als snel dat ik later ook een PhD wilde doen: mijn doel was om op de universiteit zelf een (goede) docent te worden. Met name de verschillende vormen van onderwijs vind ik fascinerend. Op vakinhoudelijk niveau vind ik het bijzonder wanneer studenten hun eigen interesse en enthousiasme ontwikkelen. Dit opent deuren naar hun passie. Wat het onderwijs zo speciaal maakt is dat je bij studenten het kwartje kunt zien vallen. Ook tijdens scripties zie ik wat voor een potentie studenten hebben en hoe ze die weten te pakken, met als resultaat haarscherpe onderzoeken. Als ‘coach’ in het proces is het meemaken van deze ontwikkeling bevredigend. 

Waar doe je momenteel zelf onderzoek naar?

Onderwerpen waar ik mee bezig ben zijn minderheden en representatie. Hoe komen deze groepen aan bod in de media? Wat betekent diversiteit en inclusie? Verder begeleid ik met veel plezier een PhD over risicogedrag en een PhD over betekenisvolle films. 

Welke tip heb je voor studenten die hun studiekeuze gaan maken?

Mijn grootste tip aan studenten voordat ze aan een master beginnen: kies waar je fascinatie voor hebt. Wat intrigeert je? Jouw opleiding moet je warm maken. Binnen en buiten je studie zou het je aan het denken moeten zetten. Tijdens je scriptie komt er ongetwijfeld een moment dat je jouw laptop uit het raam wilt gooien. Juist dan moet er een interesse zijn, een motivatie die jouw nieuwsgierig maakt naar het einde van je onderzoek. Die passie is jouw interne rode draad tijdens de opleiding en daarom reuzebelangrijk. 

Wat brengt jouw werk in de praktijk jou in je academisch werk, en andersom?

Mijn inzichten als redacteur, onderzoeker en docent zijn in elkaar verweven. Samenwerken met jonge collega’s zorgt voor nieuwe perspectieven en inspiratie. Dit kan dus in de lunchpauze zijn op de campus, in de collegebanken, maar ook gewoon bij mij thuis. Laatst had mijn dochter bijvoorbeeld een verfrissend perspectief: in boeken waren alle oude mannen wijzen, maar de oude vrouwen heksen. Hun creativiteit, onverwachtse invalshoeken en oprechtheid biedt aanknopingspunten voor mijn eigen werk in het onderwijs en onderzoek. 

Wat is het mooiste aan het docentschap?

Als docent voel ik me bevoorrecht om iets te kunnen bijdragen aan het proces van studenten. Ik zie hun potentie en zij benutten het in de volle zin. Erbij mogen zijn wanneer ze ontdekken wat ze willen en wie ze zijn is voor mij een bijzondere, maar vooral dankbare taak. Het proces draait juist om dit leren, het voelt als het omslagpunt van volwassen worden. 

Voor mij is het docentschap ook een rijke bron van inspiratie. Studenten en hun perspectieven en ervaringen zetten mij aan het denken. Ik waardeer het dan ook als ideeën worden gedeeld en discussies hierover ontstaan. Wanneer studenten mij mailen met vragen of inzichten raak ik razend enthousiast. Mijn docentenhart maakt een sprongetje om te zien dat de stof hen ook buiten de collegebanken bezighoudt.