Waarom in Nijmegen?

  • De beste in haar vakgebied. Onze master Communicatiewetenschap is volgens studenten de beste van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse Elsevier-onderzoek ‘De beste studies’ in 2014, 2015, 2016, 2017, 2022 en 2023. Met name de kwaliteit van docenten werd erg hoog beoordeeld door studenten. Op basis van Elseviers ‘Beste Studies 2023’ krijgt de masteropleiding Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit een zilveren medaille. 
  • Nadruk op positieve communicatie. We leren jou te kijken met een positieve blik: hoe kun je media en communicatie op een verantwoorde en constructieve wijze gebruiken om mensen te overtuigen, informeren en vermaken? Hoe kun je media en communicatie inzetten om mensen gelukkiger, gezonder en beter geïnformeerd te maken? En hoe kun je mogelijk negatieve effecten van media en communicatie verkleinen?
  • Vrijheid om eigen interesses te volgen. De master biedt veel keuzemogelijkheden. Zo kun je kiezen uit een groot aantal cursussen in de master Communicatiewetenschap of een andere masteropleiding aan de Radboud Universiteit, zoals Communicatie- en Informatiewetenschappen of Artificial Intelligence. Je hebt uiteenlopende onderzoeksthema’s om op af te studeren. Die sluiten vaak aan op het actuele onderzoek van je docenten. Je kunt natuurlijk ook je eigen afstudeerthema aandragen.
  • Persoonlijke ontwikkeling. Je wordt begeleid bij het ontdekken van jouw persoonlijke competenties, interesses en ambities. Gedurende het masterjaar werk je aan een portfolio, zodat toekomstige werkgevers een goede indruk krijgen van jouw kwaliteiten.
  • Praktijkgericht. Je wordt opgeleid tot een veelzijdige en zelfstandige communicatieprofessional die wetenschappelijke inzichten kan vertalen naar praktijkgerichte oplossingen. Bij Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit verwerf je de flexibele, creatieve houding die je later in je professionele carrière nodig hebt. Afgestudeerden kunnen daarnaast putten uit een groot alumninetwerk.
  • Toekomstgericht. Na afronding van je studie ben je op de toekomst voorbereid. Je bent in staat oplossingen te vinden voor nieuwe communicatievraagstukken die in het continu veranderende medialandschap op je pad gaan komen.

Vraag jij je wel eens af

  • Welke communicatie- en beïnvloedingsstrategieën effectief zijn om merkbewustzijn, merkattitude en koopgedrag te stimuleren?
  • Hoe weerstand ten opzichte van prosociale communicatie, zoals gezondheidscampagnes, verminderd kan worden?
  • Hoe mensen omgaan met de overvloed aan informatie dia via media op hen afkomt?
  • Hoe je mediaboodschappen kunt inzetten om mensen gezonder, gelukkiger, duurzamer, weerbaarder of socialer te maken?

Waarom Radboud Universiteit